شبکه کامپیوتری

روتر شبکه چیست

اگر شما به صورت خیلی کم با شبکه و شبکه های کامپیوتری آشنا باشید و یا در حوزه راه اندازی شبکه فعالیت کرده باشید حتما اسم هایی مانند، سوئیچ شبکه، کابل، کابل فیبر نوری، روتر شبکه و… را شنیده اید.

ما در این مقاله از نوین نت قصد داریم، تا در مورد یکی از تجهیزات شبکه به نام‌ روتر توضیحاتی را شرح دهیم. معمولا در اکثر خانه ها دستگاهی شبیه به روتر وجود دارد. مودم هایی که در منزل شما وجود دارد نیز انواعی از روتر ها می باشند.

اگر‌ می خواهید در مورد روتر بیشتر بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید‌.

روتر شبکه چیست.نوین نت

Router چیست؟

اگر بخواهیم‌ به صورت ساده روتر را توضیح دهیم، باید بگوییم روتر دستگاهی می باشد که عملیات مسیریابی را میان یک شبکه و یا شبکه ها انجام می دهد. به بیان دیگر روتر یک دروازه برای متصل شدن دو شبکه جدا می باشد.


به طور مثال، همان طور که می دانید، اینترنت یک شبکه جهانی بسیار وسیع است.

موبایل ها و کامپیوترهایی که در در خانه و یا محل کار داریم، داخل یک شبکه کوچک قرار گرفته اند. ما برای متصل شدن شبکه کوچک خود یعنی کامپیوتر و یا گوشی به شبکه ای گسترده مثل اینترنت، به یک روتر نیاز داریم. روتر شبکه، عملیات اتصال اینترنت و مسیریابی را برای ما انجام می دهد.


می توان گفت مودم های خانگی ما، علاوه بر دارا بودن یک سری قابلیت، مثل یک روتر برای ما کار می کنند.


هنگامی که ما توسط گوشی موبایل خود به مودم وصل می شویم، در واقع به یک شبکه محلی متصل شده ایم که روتر‌ یا مودم آن را تشکیل داده است. و ما توسط همان مودم و یا روتر مسیریاب به اینترنت دسترسی پیدا کرده و متصل می شویم.

روتر ، در مدل OSI شبکه، درون سه لایه قرار خواهد گرفت. و جهت مسیریابی کردن آدرس های آی پی را مورد استفاده قرار می دهد.

در واقع برای متصل شدن به شبکه ای که رنج آی پی آن از رنج شبکه ما متفاوت می باشد، باید حتما از دروازه این دستگاه گذشت. و این دستگاه مسیریاب و راهنمای ما می باشد.

روتر نسبت به هاب و سوئیچ چه کارهایی انجام می دهد؟

وظیفه اصلی روتر، اتصال شبکه های کامپیوتری مختلف به یک دیگر است.

مثلا فرض کنید، دو شبکه کامپیوتری کاملا جداگانه، قصد داشته باشند به یک دیگر متصل شوند.در این شرایط باید چه کاری انجام داد؟

حتما باید یک مسیریاب وجود داشته باشد تا بتواند میان این دو شبکه میانجی گری کند. برای متصل شدن شبکه های محلی نیز به اینترنت حتما باید از یک روتر استفاده گردد. روترها، تمامی شبکه های محلی را مثل اداری، خانگی را به وسیله مودم به اینترنت وصل می کنند.

کاربرد روتر

همان طور که در متن بالا گفته شد، روتر وظیفه جا به جا نمودن اطلاعات را میان دو شبکه جداگانه را دارد. به عنوان مثال، روتر مسئولیت ایجاد نمودن ارتباط میان شبکه داخلی شما و اینترنت را بر عهده دارد.

نحوه کار روتر شبکه

هر بسته ای که از یک شبکه خارج می گردد، دقیقا به قسمت خروجی همان روتر خواهد رسید. روتر آدرس آی پی و آدرس مقصد آن بسته را بررسی می‌ نماید و طبق قوانینی که برای آن ها تعریف شدا، مسیری را که نزدیک تر است برای آن بسته یا پکت معین می کند. سپس آن را به روتر دیگر ارسال می نماید. این مسیر تا زمانی ادامه دارد که به مقصد برسد.

روتر شبکه چیست.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

انواع روتر شبکه

به طور‌ کلی روترها به دوسته تقسیم‌ بندی شده اند، این دو دسته عبارتند از:
⦁ روتر بی سیم
⦁ روتر‌شبکه باسیم
برای متصل نمودن روتر باسیم به سیستم کامپیوتر باید حتما از کابل شبکه استفاده نمود. اما روتر های بی سیم دارای قابلیتی هستند که می توانند بدون هیچ کابل و سیمی سرویس بدهند. حتما باید تا این جا متوجه شده باشید که، روتر وای چیست. در واقع روتر وای فای یک دستگاه است که شبکه محلی شما را به صورت بی سیم به اینترنت متصل می کند.
برند های متفاوتی مثل سیسکو، میکروتیک و… دارای روترهایی می باشند که محیط کاربری مختلفی دارند. و ما می توانیم بر اسا نوع شبکه و بودجه ای که داریم روتر مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریداری کنیم.

روتر شبکه چیست.نوین نت

انواع مسیریابی روتر شبکه

تا این جا فهمیدید که روتر چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه انواع مسیریابی روتر را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. به طور کلی روتر های شبکه به دو صورت مسیریابی می کنند:
⦁ مسیریابی ایستا
⦁ مسیریابی پویا

مسیریابی ایستا روتر شبکهStatic rout

در روش مسیریابی پویا، همه مسیریابی ها برای متصل شدن به شبکه های مختلف به وسیله تکنسین داخل روتر تعریف می گردد. به بیان دیگر، در زمان پیکربندی روتر، یک سری مسیر داخل آن تعریف می گردد. و در صورتی که این دستگاه یک پکت را ارسال نماید، پکت فقط و فقط از مسیرهایی که تعریف شده اند عبور می کند.


انجام این نوع روش مسیریابی به انجام کارهای بسیار زیادی احتیاج دارد. هم چنین برای شبکه های گسترده تر که شبکه های متعدد زیادی به هم متصل می باشند، زمان زیادی برای پیکربندی صرف می کند. این روش راهکاری سریع نیست و ممکن است بسته ها از مسیرخوبی عبور نکنند و سبب پایین آمدن سرعت ارسال شود.

مسیریابی پویا Dynamic rout

در روش مسیریابی روتر به صورت پویا، پروتکل‌ های مسیریابی با قوانینی که دارند به ما کمک می کنند. بکارگیزی این روش، به افزایش سرعت پیکربندی و راه اندازی کمک بسیار زیادی می کند. پروتکل های مسیریابی به دو دسته link state و Distance vector تقسیم بندی می شوند.

روتر شبکه چیست.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

سیستم عامل روتر شبکه چیست؟

روترها همانند اکثر تجهیزات کامپیوتری، دارای رم،حافظه و دیگر موارد می باشند. میزبان نیز سیستم عاملی است که انجام مسیر یابی را به عهده دارد.
روتر در انواع مختلفی دارای سیستم عامل مختص به خود هستند. که به شکل گرافیکی قابل دسترس و هم به صورت خط فرمان، قابلیت دسترسی را دارند.

تفاوت مودم و روترهای شبکه

می توان در مورد تفاوت مودم و روتر گفت که، وظیفه این وسیله ، مسیریابی و برقراری اتصال میان دو شبکه جداگانه می باشد.که این دو شبکه از نظر وسعت و نوع یا یک دیگر متفاوت هستند.


اما مودم وظیفه برقرار‌ نمودن متصل شدن به اینترنت را به عهده دارد. به این شکل که شبکه محلی ما به اینترنت وصل می شود. البته می توان گفت که مودم ها نوعی روتر شبکه داخلی هستند.


مودم ها علاوه بر مسیریابی کردن، وظیفه های دیگری نیز به عهده دارند. این وظایف از جمله دادن آی پی به شبکه، سوئیچینگ و در برخی مودم ها اکسس‌ پوینت را نام برد. بنابراین می توان گفت که مودم ها پیش نیاز یک شبکه خانگی و کوچک را به صور کامل برآورده می کنند.

نتیجه گیری

هر یک از لوازم و تجهیزات یک شبکه کامیپوتری، وظیفه خاصی را دارند‌ و در کنار یک دیگر، قادر هستند ارتباطی را برای ما فراهم نمایند.


همان گونه که در مقاله گفته شد و متوجه شدید که روتر چیست، چه کاربردی دارد و چند نوع است. بهتر است این را نیز بدانید که برخی از تجهیزات شبکه نیز دارای یک روتر داخلی هستند و به غیر از مسیریابی کارهای مثل سوئچینگ انجام می دهند.


امیدواریم که از این مقاله نوین نیز اطلاعات کافی را به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *