شبکه کامپیوتری

انتخاب بهترین رک | سرور ، دیواری ، ایستاده

رک شبکه

انتخاب بهترین رک در قرن ارتباطات و اطلاعات  خلاقیت و پیشرفت های بسیار بزرگ در حوزه فناوری، موجب افزایش در خواست ها به‌‌ ویژه در زمینه  IT و تکنولوژی‌‌ها و قطعات جانبی مانند رک شبکه شده است. مهندسین IT، هر لحظه به دنبال زیرساخت های فناوری اطلاعاتی هستند که علاوه بر ‌‌بروز بودن بتوانند قابل اطمینان، انعطاف پذیر، ایمن و از نظر اقتصادی، مقرون به صرف نیز باشند.

رک شبکه که اصطلاحا به آن رک سرور و قفسه LAN نیز می‌‌گویند. یکی از قطعات‌‌ جانبی و وابسته به سیستم‌‌های  شبکه کامپیوتری که بسیار حائز اهمیت می‌‌باشد. در واقع محفظه‌‌ای است که تجهیزات شبکه در آن قرار می‌‌گیرد. استفاده از رک شبکه می‌‌تواند باعث سازماندهی، نظم و زیبایی اتاق سرور شود و صد البته که موجب سهولت دسترسی به تجهیزات شبکه و حفظ امنیت آن‌‌ها نیز می‌‌شود.

ویژگی رک شبکه

بهترین رک شبکه باید توانایی محافظت از تجهیزات شبکه را داشته باشد. یعنی محفظه‌‌ای که حاوی تجهیزات شبکه مانند مودم، سوئیچ، روتر و غیره است. از رک غالبا با نام محفظه رک سرور نیز یاد می شود. رک‌‌ها معمولا در محیط های مرکز داده یافت می شوند. رک‌‌ها معمولا از جنس آلومینیوم یا استیل ضد زنگ ساخته می شوند. تجهیزات شبکه با توجه به استاندارهای خاصی که رک هم در ساختار خود از این استانداردها پیروی می‌‌کنند، ساخته می‌‌شوند تا بتوانند درون رک قرار بگیرند. دیتا سنتر های کوچیک نیز برای دسته بندی بهتر نیز می توانند از رک استفاده کنند مثلا کسانی که دوربین مدار بسته دارند می توانند از رک برای سازماندی بهتر دیتا سنتر کوچکشان استفاده کنند.

انتخاب بهترین تجهیزات و متعلقات رک شبکه متناسب با نیاز

پاور ماژول یا جعبه توزیع AC

 رک، به طور کلی شامل تجهیزات زیادی است که به برق AC احتیاج دارند. از جعبه توزیع که معمولا از ۵ تا ۱۵ سوکت (۵A / 15A) تشکیل شده است، برای تامین برق در داخل رک استفاده می‌‌شود.

نگهدارنده مودم:

 قطعه‌‌ای است برای نگه داشتن تعداد بیشتری مودم به صورت عمودی که در غیر این صورت، آنها به صورت افقی نگهداری می شوند و هر رک می تواند تنها تعداد معدودی از آن‌‌ها را درون خود جای دهد.

بلانک پنل:

 از این قطعه برای پر کردن فضای خالی رک استفاده می‌‌شود تا با این کار از خطر آسیب دیدن تجهیزات درون رک جلوگیری به‌‌عمل آید.

سینی رک:

در داخل رک کار گذاشته می‌‌شود و برای قرار دادن تجهیزات روی آن مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

سینی‌‌های ثابت / کشویی:

 تمام تجهیزاتی که در رک شبکه قرار می‌‌گیرند، قابل نصب نیستند. بنابراین، یک صفحه سینی شکل، ثابت و یا متحرک در رک کار گذاشته می‌‌شود تا این تجهیزات روی آن‌‌ها قرار داده شوند.

فن رک:

معمولا هر واحد به ‌‌طور کلی شامل ۲/۴/۶ فن است که برای خنک کردن فضای داخل رک و تجهیزات موجود در آن استفاده می‌‌شود.

انواع رک شبکه و انتخاب بهترین رک

رک های دیواری

 این رک ها باعث صرفه جویی در فضا می شوند و جاهایی که کمبود جا وجود دارد یا رک ایستاده را نمی توان استفاده کرد، از رک های دیواری استفاده می شود. همچنین در فضاهایی که تعداد تجهیزات شبکه کم است، آنها را در رک دیواری قرار می دهند. برای تجهیزات Edge نیز که ارتباط بین دو شبکه را برقرار می کنند، بهترین گزینه رک دیواری است. در قسمت جلویی رک دیواری یک درب وجود دارد که ممکن است فلزی بوده یا شیشه ای باشد. درب شیشه ای باعث می شود که داخل رک دیده شود که گزینه خوبی است و توصیه می شود از شیشه نشکن در این زمینه استفاده شود. این درب ها از هر جنسی که باشند مجهز به قفل نیز هستند. رک دیواری برای شبکه‌‌هایی که از تجهیزات شبکه ای کمتری استفاده می‌‌کنند، بسیار مفید هستند. اندازه های استاندارد آن ۶U، ۹U، ۱۲U، ۱۵U می‌‌باشد.

رک‌‌های شبکه به طور کلی با بدنه فولادی و البته گاهی اوقات از آلومینیوم و در رنگ‌‌های روکش شده از پودر ساخته می شوند. قفسه های شبکه دارای خروجی تهویه در قسمت بالا / پایین / طرفین دریچه های خود هستند.

رک‌‌های دیواری خود به دو مدل دسته بندی می‌‌شوند:

الف – مدلی است که یک درب شیشه ای در قسمت جلویی خود دارند که می تواند به طور کامل باز شود و ورود / خروج کابل نیز از طریق خروجی‌‌های بالا و پایین رک شبکه صورت می‌‌پذیرد.

  • رک‌‌های نوع دوم در واقع مانند رک های نوع اول هستند، با این تفاوت که دارای یک درب در پشت محفظه هستند. درب جلویی به طور کلی از جنس شیشه می باشد تا تجهیزات درون رک به‌‌ طور واضح نمایان باشند.

رک‌‌های ایستاده

  1.   بسیاری ازمواردی که در مورد رک‌‌های دیواری فوق به آن اشاره شد، در مورد رک‌‌های ایستاده نیز صدق می‌‌کند. به جز این که این نوع رک بزرگ‌‌تر بوده و روی زمین قرار می‌‌گیرد. بعضی از رک‌‌ها را روی چرخ قرار می د‌‌هند تا بتوانند به‌‌راحتی آن‌‌ها را جابجا نمایند. این نوع رک برای نصب سرور و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد رک ایستاده بیشتر در دیتا سنترها و فضاهایی است که تعداد تجهیزات شبکه و سرور زیاد است. بیشتر مواردی که رک های دی.اری دارند را رک های ایستاده هم دارند و تفاوت آنها در این است که رک های ایستاده بزرگتر هستند و بر روی زمین قرار می گیرند. این رک ها عموما چرخ و پایه ضد زلزله هم دارند. بر روی این رک ها امکان نصب چهار فن و همین طور نصب پاور ماژول با تعداد پورت زیاد وجود دارد. رک های ایستاده بصورت کامل و آماده عرضه می شوند و در محل مشتری اسمبل می گردند.

از این رک ایستاده  در شبکه‌‌هایی که با تجهیزات شبکه زیاد باشد، استفاده می شود. اندازه های استاندارد آن ۲۴U، ۳۰U، ۳۶U، ۴۲U، ۴۵U می‌‌باشد. قسمت جلویی رک به طور کلی و سراسری دارای درب شیشه ای می‌‌باشد. این رک‌‌ها توان حمل بارهای حدودا ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرمی را دارند. رک‌‌های ایستاده در اجزای جداگانه تولید شده و درسایت یا در کارخانه مونتاژ می شوند.

انتخاب بهترین رک‌‌های شبکه را از نظر ساختار امنیتی

رک‌‌های شبکه را از نظر ساختار امنیتی نیز می توان به دو صورت قاب باز یا دارای قفل طبقه بندی کرد. رک‌‌های با قاب باز از فضا و انعطاف‌‌پذیری بیشتری برخوردار هستند. همچنین دسترسی به کابل‌‌ها در شبکه‌‌هایی که حجم کابل کشی بالایی دارند، به‌‌راحتی از بالا امکان پذیر است. با توجه به باز بودن این رک‌‌ها، از آن‌‌ها اغلب در اتاق سرورهای امن استفاده می شود. در صورتی‌‌که از رک‌‌های دارای قفل می‌‌توان در خارج از یک اتاق سرور امن استفاده کرد.

ابعاد و عمق واحد رک شبکه

برای تعیین اندازه رک شبکه، باید به پارامترهای مختلفی از جمله اینکه قرار است رک در چه مکانی استفاده شود یا این‌‌که قرار است چه نوع تجهیزاتی درآن نصب شوند، توجه نمود. اما معمولا رک‌‌هایی با ابعاد استاندارد انتخاب می شوند زیرا تجهیزاتی که با توجه به ابعاد استاندارد قطعات جانبی سیستم‌‌های کامپیوتری ساخته می‌‌شوند، به راحتی در رک با ابعاد استاندارد نصب می شوند. عمق رک نیز، فاصله خط آهن جلو تا پشت ریل انتهایی است.

Rack Unit  یا RU درواقع واحد اندازه گیری فضای عمودی موجود در رک شبکه است. این استاندارد برابر ۱.۷۵ اینچ (۴۴.۴۵ میلی متر) یا یک واحد رک یا \”U\” می‌‌باشد. اغلب رک‌‌ها به شکل ۴۲U فروخته می شوند؛ به این معنی که یک رک تنها می تواند چهل و دو دستگاه (۴۲) ۱U یا ترکیبی از ۱U، ۲U، ۳U یا سایر ارتفاعات واحدهای رک که حداکثرآن ۴۲ می‌‌باشد را در خود جای دهد.

انتخاب بهترین مکان نصب رک

انتخاب بهترین مکان قرارگیری رک سرور باید پس از راه اندازی اتاق سرور باید مشخص باشد. چنانچه قصد دارید برای کار خود و یا منزلتان یک رک شبکه قرار دهید، باید قبل از آن یک برنامه ریزی کاملی داشته باشید تا احتمال و درصد خطا کاهش پیدا کند. زمانی که نصب رک انجام می شود جابجایی و تغییر مکان آن دیگر کار چندان ساده ای نیست. پس جای رک ها حتما باید پس از راه اندازی اتاق سرور کاملا مشخص شود. اما این امور نیاز به دقت و برنامه ریزی دارد.

 انتخاب بهترین مکان

در شرکت و یا محل زندگی شما نصب رک شبکه باید در بهترین و مناسب ترین مکان انجام شود. از آنجایی که غالیبا یک اتاق تخصصی برای تجهیزات سرور در نظر گرفته نمی شود، توجه به محل نصب رک بسیار اهمیت دارد. پس در ابتدا جایی را انتخاب کنید که امنیت بالایی داشته باشد چون سرور رک غالبا حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی است که نباید نادیده گرفته شود. اتاقی را انتخاب کنید که در مرکزی ترین مکان ساختمان قرار گرفته است و پنجره نیز نداشته باشد. چنانچه پنجره باشد، باید توجه کرد دستگاه از نور خورشید دور بوده و زیر سایه بان قرار گرفته است.

دور کردن رک از دسترس همگان

به دو دلیل به مکان نصب رک شبکه توجه کنید و آن‌را دور از دسترس عموم افراد قرار دهید. اولا تجهیزات شبکه خود حامل صدا و گرمای زیادی هستند که موجب آزار و اذیت سایرین می شود، دوم اینکه تردد زیاد ممکن است خطر انفجار را به دنبال داشته باشد، برای مثال ریخته شدن آب روی رک بسیار خطر ساز خواهد بود.

توجه به تعادل دما

قطعا سازندگان تجهیزات شبکه به فکر تهویه و تعادل دما بوده اند، از این باب خیالمان از بابت وجود خنک کننده در داخل رک شبکه نیز راحت است اما باید توجه داشت که نصب رک حتی با وجود دستگاه فن و خنک کننده باید به دور از حرارت و مناطق گرم باشد. توجه داشته باشید رک به هیچ عنوان نباید به دیوار بچسبد و هوا می بایست کاملا در اطراف آن در گردش باشد تا شاهد افزایش دما یا انفجار و آتش سوزی نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *