شبکه کامپیوتری

قالب‌های ساختار سرورها

قالب‌های ساختار سرورها

قالب‌های ساختار سرورها

استانداردهای قالب‌های ساختار سرورها به سه شکل می‌باشند:

۱- سرورهای برجکی یا TOWER

۱- سرورهای برجکی یا TOWER

سرورهای برجکی بسیار شبیه کیس هایی هستند که در PC های شخصی استفاده می‌شود. هرکدام از این سرورها طوری هستند که برای استفاده آنها را به شکل ستونی می‌توانید بر روی زمین یا در رک از آنها استفاده کنید. سرورهای Tower معمولاً در مرکز داده‌هایی استفاده می‌شوند که در شرکت‌ها یا سازمان‌هایی هستند که شبکه‌های کوچک یا متوسطی را دارند.

مرکز داده‌های بزرگ معمولاً از چنین سرورهایی به دلیل حجم فضای زیادی که اشغال می‌کنند و همچنین صدای زیادی که تولید می‌کنند استفاده نمی‌کنند. عیب دیگر این سرورها این است که در مدیریت کابل‌هایی که به آنها متصل می‌شوند، تقریباً این‌گونه سرورها هیچ‌گونه مدیریتی بر روی کابل‌هایی که به آنها متصل می‌شوند ندارند برعکس سرورهای تیغه‌ای و Rack Mount که مدیریت نسبتاً خوبی بر روی کابل‌های اتصالی به خود دارند.

۲- سرورهای قفسه‌ای یا RACK MOUNT

۲- سرورهای قفسه‌ای یا RACK MOUNT

این قالب‌های ساختار سرورها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که به‌راحتی بتوان آنها را در درون رک هایی که برای محافظت و نگهداری از آنها درست‌شده‌اند قرار داد. این سرورها به گونه‌ای استاندارد درست‌شده‌اند که اندازه‌ای برابر اندازه رک های استاندارد دارند و به‌آسانی می‌توان آنها را مثل یک سویچ یا Patch Panel با پیچ به رک وصل کرد.

هر رک می‌تواند چندین سرور را در درون خود جای دهد. و این سرورها به‌صورت صفی بر روی‌هم قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه رک ها استانداردهای ثابت و منظمی برای اندازه‌های خود دارند و می‌توانند مدیریت مناسبی بر روی تجهیزات داشته باشند علاوه بر سرورها، سازندگان سخت‌افزارهای شبکه حتی سخت‌افزارهای شبکه را به‌صورت Rack Mount یعنی با قابلیت نصب در رک عرضه می‌کنند.

۳- سرورهای تیغه‌ای یا BLADE

۳- سرورهای تیغه‌ای یا BLADE

مانند سرورهای قفسه‌ای یا Rack Mount سرورهای Blade یا تیغه‌ای هم با یک اندازه استانداردی دارند. و در رک های مخصوصی هم قرار می‌گیرند. در خصوص سرورهای Blade ما به‌جای استفاده از کلمه رک از شاسی یا اسکلت استفاده می‌کنیم. سرورهای تیغه‌ای معمولاً به‌صورت اختصاصی و انحصاری ساخته می‌شوند.

انتخاب قالب‌های ساختار سرورها مناسب

هنگام انتخاب سرور مناسب، چندین نکته قابل‌توجه است که باید آن‌ها را رعایت کنیم. قابلیت‌های امنیتی، بازیابی داده‌ها و حفاظت از اطلاعات مواردی است که باید به آن‌ها اهمیت زیادی بدهیم. اگر سرور از حافظه‌ی داخلی برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کند، نوع دیسک و ظرفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مهارت‌ها، ابزارها و نرم‌افزاری که روی سرور خود اجرا می‌کنید، انتخاب شمارا تعیین می‌کند. اگر یک توسعه‌دهنده NET هستید یا در فکر راه‌اندازی برنامه‌های مایکروسافت یا برنامه‌های طراحی‌شده برای این سیستم‌عامل هستید، سرور ویندوز معمولاً بهترین گزینه است. اگر به دنبال تکنولوژی‌های متن باز هستید در صورت داشتن مهارت‌های موردنیاز، می‌توانید اکثر این تکنولوژی‌ها مثلCMS ،PHP ،Mysql و … را در لینوکس آسان‌تر نصب کنید.

منابع سخت‌افزاری سرور چیست؟

سرور از قطعات سخت‌افزاری خاصی درست‌شده است که بالاترین پردازش و عملکرد از آنها انتظار می‌رود. معمولاً سرورها از پردازنده‌ای قدرتمند با چندین هسته فیزیکی و مجازی، رم بالا و هارددیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند.

با توجه به این میزان قدرت و عملکرد، سرور باید در فضایی نگهداری شود که بدون هیچ مشکل و قطعی به‌صورت ۲۴ ساعته روشن و به اینترنت وصل باشد. کاربرد سرور با توجه به این موضوع و پاسخگویی به درخواست‌های کاربران، معنا پیدا می‌کند.

دیتاسنتر چیست ؟

دیتاسنتر سرور

محل‌های مخصوصی در تمام دنیا با نام دیتاسنتر یا همان مرکز داده، برای نگهداری از سرورها تأسیس می‌شوند. که تمرکز آن‌ها بر روی کیفیت شبکه، پشتیبانی قطعات و نرم‌افزارهای موردنیاز است. این مراکز داده به‌صورت تخصصی، شرایط را برای استفاده از سرورها به ‌دور از قطعی و مشکلات دیگر، فراهم می‌کنند.

سیستم‌عامل سرور چیست؟

باید به این قضیه توجه کنید که سیستم‌عامل متفاوتی را می‌توان نصب کرد. به همین خاطر در موقع نصب سیستم‌عامل باید به کاربرد سرور و نرم افزارهایی که بر روی آن نصب‌شده است توجه نمود.

دسته‌بندی سیستم‌عامل‌های سرور چیست؟

•لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Debian و…

•ویندوز: همه ی نسخه‌های مختلف ویندوز مثل  Windows 2012، windows Server2016  یا نسخه‌های قدیمی ۲۰۰۸

•مجازی‌ساز: نرم‌افزار مجازی‌سازVmware ESX وKVM و…

ویژگی‌های سرور چیست؟

•انحصاری بودن منابع سخت‌افزاری

•قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور

•اتصال همیشگی به اینترنت

•سرعت عملکرد بسیار زیاد

•قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع

•امنیت بالا

•امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرور

انواع سرور از نظر اختصاصی بودن منابع کدامند؟

1.        سرور اشتراکی

2.        سرور اختصاصی مجازی

3.       سرور اختصاصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *