شبکه کامپیوتری

دامنه یا Domain

دامنه یا Domain

دامنه یا Domain

دامنه یا Domain چیست؟

دامنه یا Domain نام بخصوصی است که برای تشخیص سایت اینترنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد، و از یک یا چند قسمت تشکیل‌شده است که با نقطه از هم مجزا شده‌اند که قسمت اول آدرس www. قسمت دوم نام دامنه به انگلیسی، قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی آل دی و به قسمت آخر پسوند کشوری یا محلی یا سی تی آل دی می‌گویند. نام دامنه نام سایت است و پسوند دامنه نشانگر نوع سایت می‌باشد. مانند org. و com و…

یک آدرس خوب و درست آدرسی است که کاربر شما بدون دردسر بتواند آن را پیدا کند. و به‌جای اینکه به‌اشتباه به محل کسب‌وکار رقیب شما برود، پیش شما بیاید چون شما یک آدرس راحت دارید که او می‌تواند آن  را به‌راحتی به خاطر بسپارد. این آدرس فقط مخصوص کسب‌وکار شما می‌باشد. مثلاً: فرمانیه، خیابان آریا، پلاک ۱. این آدرس فقط مخصوص شما می‌باشد.

تعریف DNS

تعریف DNS

DNS  یا Domain Name Server  تعیین می‌کند که یک دامنه به چه هاستی متصل شود.

DNS برای این‌که‌ هاست به دامنه مربوط شود، تنظیم می‌شود. سرورهای ns1 ممکن است قطع باشند به همین دلیل باید  ns2 کار کند. اگر به هر دلیلی Data Center هاست از بین برود،  DNS ها نیز از بین می‌روند تا دامنه  بدون‌هاست دزدیده  نشود. DNS مخفف Domain Name System است. مرکزی از سرورهای غول‌پیکر که به‌عنوان محل قرارگیری تمام دامنه‌ها و تبدیل آن‌ها به آدرس IP شناخته می‌شود. درواقع برای اینکه از طریق دامین بتوانید وارد سایت موردنظرتان شوید، DNS باید دامین را تبدیل به IP سایت کند تا دسترسی برقرار شود.

هاست چیست؟

هاست (Host) درانگلیسی میزبان معنی می‌دهد. یعنی میزبانی سایت برعهده  شرکتی است که برگزیده می‌شود. Host یک کامپیوتر تحت شبکه است که به‌وسیله‌ی cpanel سایت کنترل می‌شود. محتوای این کامپیوتر یک سیستم‌عامل است می‌تواند لینوکس یا ویندوز باشد. بنابراین هاست یک کامپیوتر است که با وسایل جانبی پیشرفته و مودم‌های مخصوص ، به cpanel وصل شده و در شبکه اینترنت پخش می‌شود. برای این‌هاست ها باید حتماً D N S دامنه تعیین شود.

 DNS پروتکل خاصی ندارد و تنظیمات DNS نیز توسط مرورگرها قابل‌دیدن نیست. DNS فقط یک نشانی ندارد بلکه به‌طور اتوماتیک یوزرنیم و پسوردهاست مربوطه نیز درهاست ها  به آدرس DNS فرستاده می‌شود تا بشود کنترل DNS را انجام داد.

برخی از خصوصیاتی که موقع اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت:

•میزان فضا

•نوع‌هاست: ویندوز یا لینوکس

•میزان پهنای باند، حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.

•کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.

•تعداد اکانت‌های ایمیل

•تعداد دیتابیس‌ها

•پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی: مثلASPو …

ویژگی‌های دامنه یا Domainشامل چه چیزهایی است؟

هر دامنه منحصربه‌فرد است: دامنه‌هایی که ثبت می‌شوند صرفاً برای یک فرد یا شرکت قابل ثبت هستند. اما در مقابل دیگران این امکان را دارند که در صورت خالی بودن یک پسوند دامنه مثل net. با همین نام دامنه رو ثبت کنند.

دامنه‌ها به‌صورت سالیانه خریداری می‌شوند. که با نزدیک شدن به تاریخ انقضای دامنه درصورتی‌که هزینه تمدید آن پرداخت نشود از دست می‌رود. و دیگران می‌توانند آن دامنه را ثبت کنند. البته هنگام خرید دامنه این امکان را دارید که هزینه چند سال مثلاً ده سال را پرداخت کنید و تا به اتمام نرسیدن این ده سال نیازی به تمدید دامنه نداشته باشید.

مفهوم دامنه با URL کاملاً متفاوت هست،  فرق URL با domain چیست؟ دامنه فقط شامل آدرس صفحه اصلی سایت شما بدون قرار گرفتن پیشوندی مثل www و متعلقات دیگر در ادامه آدرس هست. اما وقتی یک آدرس مثل https://…..com/domains/ رادر مرورگر وارد کنید شامل URL یا آدرس صفحه‌ای از سایت شماست که روی دامنه قرار دارد. پس صفحه اصلی یک سایت به‌نوعی نام دامنه و سایر صفحات URL منحصربه‌فردی هستند که روی دامنه قرارگرفته‌اند.

.ip چیست ؟

هاست

همان‌طور که باید آدرس شما منحصربه‌فرد باشد، یک کد پستی اختصاصی هم دارید، که در اینترنت به کد پستی IP میگویند. که توسط پروتکل DNS به اسم تبدیل‌شده است. مثلاً اگر این ای پی را 172.217.18.14 در مرورگر وارد کنید گوگل بالا می‌آید.

آیا دامنه باURL یکی است؟

همه دامنه‌ها یک URL هستند، اما هر URL قرار نیست یک دامنه باشد.

هر صفحه‌ای در دنیای اینترنت آدرس مخصوص به خودش را دارد؛ یعنی یک سایت ممکن است هزاران صفحه مختلف داشته باشد که هرکدام از این صفحات آدرس مخصوص به خود را دارند.

پروتکل Https و هاست

پروتکل Https

پروتکل https مثل یک تونل بزرگ است که اطلاعات از طریق آن بین کامپیوترها جابه‌جا می‌شود.

Subdomain چیست؟

زیردامنه یا دامین فرعی (Subdomain) یک افزونه است که به نام اصلی دامنه اضافه می‌شود. زیردامنه‌ها به‌منظور سازمان‌دهی بخش‌های گوناگون وب‌سایت شما و پیمایش راحت‌تر بین آن‌ها ایجاد می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع بد نیست نگاهی به مثال زیر بیندازیم:

وب‌سایت store.itbama.ir از سه بخش تشکیل‌شده است. یک ساب‌دامین به نام store، یکdomain اصلی به نام itbama و یک domain سطح بالا یا TLD که اینجا به‌صورت .ir نشان داده‌شده است.  وب‌سایت اصلی یعنی itbama دارای یک زیر دامنه‌ی فروشگاهی است و وقتی شما به این سایت وارد می‌شوید می‌توانید با ورود به بخش فروشگاه که زیرمجموعه‌ای از سایت اصلی است، خرید کنید.

زیردامنه ها به علت‌های مختلفی استفاده می‌شوند، مثلاً یکی از کاربردهای subdomain ایجاد نسخه‌ی آزمایشی از وب‌سایت است. بسیاری از توسعه‌دهندگان وب قبل از انتشار نسخه‌ی رسمی وب‌سایت، قسمت‌های گوناگون آن را در زیردامنه آزمایش می‌کنند تا از درستی عملکرد سایت باخبر شوند.

به همین علت بسیاری از صاحبان کسب‌وکار ترجیح می‌دهند که بخش تجارت الکترونیک را به شکل یک domain فرعی به domain اصلی‌شان اضافه کنند و از سادگی و مزایای دیگر آن استفاده کنند.

کاربرد دامنه یا Domain

همه‌ی وب‌سایت‌ها پس از ساخته‌شدن با IP اختصاصی خودهاست می‌شوند. یعنی هیچ نام مشخصی ندارند و با اعداد معرفی می‌شوند. دامین ، پس از ساخته‌شدن وب‌سایت به IP وصل می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که با نوشتن چند کلمه در نوار آدرس به سایت موردنظر خودشان دسترسی پیدا کنند.

 درصورتی‌که domain به IP سایت متصل نشده باشد، با نوشتن ww.abc.ir در نوار آدرس مرورگر به‌جایی هدایت نخواهید شد و سایتی در دسترستان قرار نخواهد گرفت. بنابراین مهم‌ترین کاربرد دامین، درست کردن دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به وب‌سایت‌های مختلف است.

دامین‌ها به چند روش برای کسب‌وکار اینترنتی مفید هستند:

کاربرد دامنه یا Domain

·        برای برندتان هویت ایجاد می‌کنند و مخاطبان شمارا بانام مشخصی به ذهن می‌سپارند.

·        اعتماد مخاطبان را جلب و به آن‌ها ثابت می‌کنند که وب‌سایت شما به یک برند قدرتمند وصل است.

·        برندتان را در اولین دیدن جذاب نشان می‌دهند و باعث جذب هرچه بیشتر مخاطبان می‌شوند.

·        تعامل وب‌سایت را بالا می‌برد و باعث می‌شوند تعداد بیشتری از افراد شمارا دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *