شبکه کامپیوتری

اینترنت نقطه به نقطه چیست؟|معرفی کامل اتصال نقطه به نقطه (p2p)

اینترنت نقطه به نقطه چیست؟

اینترنت نقطه به نقطه چیست؟

اتصالات نقطه به نقطه، که گاهی  پیوند P2P   نامیده می شود. با استفاده از اتصال داده لایه 2، دو مکان را به طور ایمن و ایجاد یک شبکه بسته متصل می کند. اطلاعات مربوط به این اتصالات در اینترنت عمومی منتقل نمی شود. جایی که می تواند در برابر هکرها یا حملات سایبری آسیب پذیر باشد. اتصالات نقطه به نقطه بسیار امن هستند. به طوری که هنگام استفاده از آنها فقط رمزگذاری محدود ممکن است لازم باشد.

اتصالات نقطه به نقطه در طیف وسیعی از سطوح خدمات در دسترس هستند. اما بیشتر آنها برای پهنای باند بالا و تاخیر کم  اتصالات نقطه به نقطه نیز حداقل از دست دادن بسته را دارند. زمانی که  اتفاق می افتد که واحدهای کوچک داده یا “بسته” هرگز به مقصد خود نرسند.

اتصالات نقطه به نقطه می توانند این سطوح خدمات بالا را ارائه دهند. زیرا داده ها همیشه در یک مسیر اختصاصی به یک شکل به جلو و عقب حرکت می کنند. هنگامی که مشاغل از اینترنت عمومی استفاده می کنند، ممکن است داده های آنها در زمان های مختلف به طور متفاوتی مسیریابی شود یا برای رسیدن به مقصد دوباره مسیر یابی شود. با اتصال نقطه به نقطه، داده ها مسیری قابل پیش بینی را طی می کنند.

شبکه بی سیم نقطه به نقطه (P2P یا PTP) یکی از ساده ترین انواع شبکه های موجود در مخابرات است. با اتصال دو نقطه دسترسی به یکدیگر، یک شبکه بی سیم P2P می تواند داده ها را بین دو دستگاه به طور ایمن منتقل کند..  با توجه به قابلیت اطمینان آن، از اتصال بی سیم P2P می توان برای ایجاد ایمن یک شبکه آنلاین در چندین محل کار استفاده کرد.

اینترنت نقطه به نقطه چیست؟

پروتکل نقطه به نقطه و توپولوژی نقطه به نقطه در کجا استفاده می شود؟

پروتکل نقطه به نقطه (PPP) یک پیوند مستقیم بین دو نقطه پایانی ایجاد می کند. که معمولاً به عنوان گره نامیده می شوند. با انجام این کار، PPP به روترها اجازه می دهد بدون دستگاه های شبکه بین آنها متصل شوند. رمزگذاری نقطه به نقطه را می توان در تنظیمات و زمینه های مختلف، از جمله خطوط تلفن، تلفن های همراه، اینترنت شماره گیری و ارتباط فیبر نوری استفاده کرد.

در دنیای شبکه، کلمه توپولوژی به طور گسترده ای استفاده می شود. توپولوژی شبکه به معنی چیدمان گره ها و پیوندهای عناصر شبکه برای تشکیل شبکه است. توپولوژی شبکه را می توان به صورت فیزیکی یا منطقی تعریف کرد. برای تعریف ساختار شبکه های مختلف مخابراتی استفاده می شود. توپولوژی منطقی به این معنی است که چگونه داده ها واقعاً در شبکه جریان می یابند و توپولوژی فیزیکی به این معنی است که چگونه گره ها در شبکه قرار می گیرند. توپولوژی نقطه به نقطه به این معنی است که دو گره مستقیماً از طریق سیم یا محیط دیگر به هم متصل شده اند.

انتقال داده بین این توپولوژی 

1. حالت ساده ارتباطی
روش ارتباطی ساده نوعی کانال ارتباطی است. داده ها را فقط در یک جهت ارسال می کند. برای مثال رادیو و تلویزیون یک روش ساده ارتباطی است زیرا اطلاعات همیشه فقط در یک جهت جریان دارد. در حالت ارتباط ساده، از پهنای باند کانال ارتباطی برای انتقال سیگنال استفاده می شود.

2. حالت ارتباط نیمه دو طرفه
حالت نیمه ارتباط نوعی کانال ارتباطی است. داده ها را در هر دو جهت ارسال می کند. حامل واحد برای انتقال سیگنال در هر دو جهت استفاده می شود. تنها شرط این است که داده ها نمی توانند همزمان به دو جهت منتقل شوند. این مانند حالت ساده ارتباطی است که در آن داده ها منتقل می شوند. اما تنها تفاوت این است که داده ها می توانند در هر دو جهت منتقل شوند. بهترین مثال از شیوه ارتباطات نیمه دو طرفه، یک واکی تاکی است که در آن دکمه فرستنده و گیرنده وجود دارد. دکمه فشار برای شنیدن برای انتقال سیگنال استفاده می شود و هنگامی که دکمه روشن است و هنگامی که دکمه گیرنده خاموش است.

3. حالت ارتباط دو طرفه کامل
نحوه ارتباطات کامل دوطرفه یک نوع کانال ارتباطی است، که می تواند برای ارسال اطلاعات در هر دو جهت به طور همزمان استفاده شود. برای انتقال سیگنالها به طور همزمان می توان از یک حامل استفاده کرد. حالت دوبلکس کامل شامل پیوندهای ساده ای است که به انتقال سیگنال ها به صورت دو طرفه کمک می کند. بهترین مثال حالت دوبلکس کامل تلفن است. وقتی دو کاربر از تلفن استفاده می کنند، هر دو می توانند همزمان گوش دهند و صحبت کنند. ارتباطات کامل دوطرفه در تلفن ها و تلفن های همراه استفاده می شود.

مزایای نقطه به نقطه چیست؟

شبکه های نقطه به نقطه مزایای مختلفی را ارائه می دهند، از جمله موارد زیر:

سرعت: شبکه های PPP می توانند حجم زیادی از اطلاعات را فوراً از طریق یک شبکه امن منتقل کنند..
امنیت: به دلیل محدودیت دسترسی کاربران، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه های PPP ایمن باقی می ماند. این عنصر امنیت در بین عملکردهای استاندارد اینترنت کمیاب است.
قابلیت دسترسی: خطوط اختصاصی اختصاصی در هر زمان متصل می مانند و بنابراین به طور منحصر به فرد قابل دسترسی هستند.

WiFi نقطه به نقطه چیست؟

WiFi نقطه به نقطه یک روش بی سیم برای گسترش اتصال به اینترنت در مناطق وسیع بدون نیاز به کابل کشی گسترده است. این امر با ایجاد یک اتصال سریع با سرعت بالا در یک مکان مطلوب و استفاده از آنتن ها و تجهیزات رادیویی PtP برای ایجاد نقاط اتصال در منطقه مورد نیاز به دست می آید.

با استفاده از پل Wi-Fi به اترنت، می توانید کلاینت ها را به صورت بی سیم به شبکه اترنت متصل کنید. پل Wi-Fi به Wi-Fi یکی از رایج ترین انواع اتصالات است. برای افزایش برد یک نقطه اتصال بی سیم استفاده می شود. پل بلوتوث به Wi-Fi راهی برای اتصال دستگاه های دارای بلوتوث مانند:  تلفن های همراه به یک شبکه بی سیم ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *