شبکه کامپیوتری

اجزای موجود در اتاق سرور

اجزای موجود در اتاق سرور

اجزای موجود در اتاق سرور

اجزای موجود در اتاق سرور را بشناسید

بخش ساختمانی

بخش ساختمانی در اجزای موجود در اتاق سرور در این اتاق هم به ساختمان و هم به ابنیه اتاق مربوط می شود. در این قسمت نیز چند بخش قرار دارد که شامل دیوارهای اتاق سرور و درب اتاق سرور می شود. همچنین اتاق سرور دارای کف کاذب و سقف کاذب است که در این بخش قرار می گیرد، بخش چاه ارت نیز در این قسمت است.

این بخش ساختمانی ایمنی زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. و سعی شده در برابر هر گونه آسیب و حادثه ای که احتمال دارد پیش آید مقاوم باشد.

برق موجود در اتاق سرورها 

برقی که برای مرکز داده تأمین می‌شود از این قسمت تولید می‌شود. در این قسمت کابل‌های برق، سیستم برق اضطراری که موجود است. منابع برقی که بدون وقفه فعالیت می‌کنند، تابلوهای برقی که برای توزیع اتاق سرور در نظر گرفته‌شده قرار می‌گیرد.

برای اینکه ایمنی لازم در این مورد رعایت شود بهتر است که تجهیزات به کار برده شده در این زمینه در اتاق برق و بیرون از اتاق سرور نصب شوند.

در ایجاد یک اتاق سرور امن، ایجاد خروجی برای برق‌های فرار است. چاه ارت می‌تواند درزمانی که نوسانات برق جریان برق را دچار اخلال می‌کنند، مقدار اضافی را به زمین منتقل کند و از ایجاد آسیب در سایر تجهیزات جلوگیری کند.

در اتاق سرور از جریان‌های برق DC به‌جای AC است استفاده می‌شود. برخی از مواقع استفاده از باطری‌ها به‌عنوان منبع برق یک الزام است. به همین علت باید از DC Inverter برای تبدیل کردن جریان‌های برق به همدیگر استفاده کرد. همچنین تجهیزات دیگر برقی که می‌توانند انرژی پایداری را ایجاد کنند هم توصیه می‌شوند.

تأسیسات و اجزای موجود در اتاق سرور

تأسیساتی که در اتاق سرور قرار می‌گیرند به‌این‌علت نصب می‌شود که هم سلامت اتاق بهتر حفظ شود و هم کارایی آن نشان داده شود.

تأسیسات موجود در این زمینه سیستم سرمایشی را شامل می‌شود. همچنین سیستم‌های لازم برای اطفاء حریق و اعلام آن در این قسمت قرار می‌گیرد. هرگونه سیستمی که برای دوربین‌های مداربسته به‌کار برده می‌شود و سیستم‌های نظارتی چون کنترل تردد به اتاق سرور در این مکان نیز قرار دارد.

در این قسمت کپسول لازم برای اطفاء حریق و کمپرسور در بیرون از اتاق می‌باشند. و سنسورهایی که برای دود تعیین‌شده‌اند در درون اتاق قرار بگیرند.

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید در فضای سرور وجود داشته UPS است. UPS اتاق سرور یک باتری همیشه در حال کار است. درصورتی‌که جریان برق به هر علتی قطع شود UPS اتاق سرور بلافاصله تأمین جریان برق را بر عهده می‌گیرد. و از قطع جریان کار جلوگیری می‌کند.

با استفاده از آن سایر تجهیزات دیتاسنتر شبکه می‌توانند نسبت به خاموشی ایمن اقدام کنند. همچنین این ابزار در برابر از دست رفتن اطلاعات جلوگیری می‌کند

تجهیزات اتاق سرور

رک اتاق سرورها :

سرورها

همه تجهیزاتی که در اتاق سرور وجود  دارد برای اینکه آسیبی نبیند و نظم بیشتری داشته باشد، در رک‌ها قرار می‌گیرند. این رک‌ها را در اندازه و ابعاد مختلفی ایجاد کرده‌اند و مدلی که در حال حاضر در این زمینه کاربرد بیشتری دارد مدل رک ۴۲ یونیت با عمق ۱۰۰ است.

سرور:

سرور و اجزای موجود در اتاق سرور

این قسمت دستگاه اصلی مرکز داده است و هر خدماتی که وجود دارد از راه این سرورها شکل می‌گیرد.

روتر:

روتر مسیردهی را مشخص می‌کند و هم بین سرورهای درون اتاق و بیرون از اتاق ارتباط ایجاد می‌کند.

سوییچ شبکه:

سوییچ شبکه

ارتباط داخلی سرورها به عهده  سوییچ شبکه می باشد. همچنین سعی می شود میان سرورها و تجهیزاتی مثل روتر ارتباط برقرار شود.

فایروال سرورها :

فایروال اجزای موجود در اتاق سرور

در مرکز داده‌ها معمولاً سرقت اطلاعات موجود رخ می‌دهد و در این زمینه خیلی مواقع مشکلاتی شکل می‌گیرد. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری شود این دستگاه نصب می‌شود.

دستگاه ذخیره کردن اطلاعات: در هر شرکت و زمینه مرتبط به کامپیوتر معمولاً پیش می‌آید که آسیب‌هایی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رخ می‌دهد. با استفاده کردن از دستگاه ویژه‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات اگر یک سری از اطلاعات از بین رفت می‌توان مجدد آنها را بازیابی کرد.

نصب کردن این تجهیزات به طور منظم شکل می‌گیرد تا درصورتی‌که دسترسی به این دستگاه‌ها مدنظر باشد به آسانی بتوان آن را انجام داد.

کابل‌کشی ارتباطی:

کابل‌کشی ارتباطی

دربردارنده همه ارتباطات کابلی است که بین تجهیزات با محیط بیرون برقرار است. کابل‌هایی ارتباطی از نوع مخابراتی، شبکه و … هستند.

بخش نرم‌افزاری اتاق:

این بخش شامل لایه سرویس‌دهنده به کاربران می‌باشد. اول سیستم‌های عامل نصب‌شده، سپس بر اساس نرم‌افزار مخصوص سیستم‌عاملی که در نظر گرفته می‌شود. بعدازآن می‌توان نرم‌افزارهای موجود و سرویس‌های موجود را راه‌اندازی کرد.

در دیتاسنتر و مرکز داده شرایط دمایی موجود اجازه نمی‌دهد که کاربر حضور مداومی در این مکان داشته باشد. و همچنین اگر به‌طور مداوم تردد در این مکان‌ها وجود داشته باشد احتمال وجود گردو  غبار و ایجاد خرابی زیاد است. برای اینکه از این مشکلات جلوگیری شود معمولاً دسترسی به سیستم‌های عامل در اتاق سرورها از راه دور و از طریق ریموت انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *