شبکه کامپیوتری

ابر کلود(Cloud) چیست| همه چیز در مورد کلود یا فضای ابری

ابر کلود (Cloud) چیست

ابر کلود (Cloud) چیست

ابر کلود (Cloud) چیست و همه چیز در مورد ابر کلود یا فضای ابری موضوع این مقاله می باشد. رایانش ابری در ساده‌ترین مفهوم خود به معنی ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها روی اینترنت به جای هارد درایو رایانه است. در واقع کلود یا ابر یک استعاره برای اینترنت محسوب می‌شود.

منظور از “ابر” سرورهایی است که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند و نرم افزارها و پایگاه های داده ای که بر روی آن سرورها کار می کنند. سرورهای ابری در مراکز داده در سراسر جهان قرار دارند. با استفاده از رایانش ابری، کاربران و شرکت ها مجبور نیستند خود سرورهای فیزیکی را مدیریت کرده یا برنامه های نرم افزاری را روی ماشین های خود اجرا کنند.

ابر به کاربران اجازه می دهد، تقریباً از هر دستگاهی به فایل ها و برنامه های مشابه دسترسی داشته باشند. زیرا محاسبه و ذخیره سازی به جای استفاده محلی از دستگاه کاربر، روی سرورهای یک مرکز داده انجام می شود.

رایانش ابری یا ابر کلود چگونه کار می کند؟

رایانش ابری به دلیل فناوری به نام مجازی سازی امکان پذیر است. مجازی سازی امکان ایجاد یک رایانه شبیه سازی شده و فقط  “مجازی” را فراهم می کند. مانند یک کامپیوتر فیزیکی با سخت افزار خاص خود رفتار می کند. اصطلاح فنی چنین رایانه ای ماشین مجازی است. هنگامی که به درستی اجرا شود، ماشین های مجازی در یک ماشین میزبان از یکدیگر استفاده می شوند. بنابراین هیچ تعاملی با یکدیگر ندارند و فایل ها و برنامه های کاربردی از یک ماشین مجازی برای سایر ماشین های مجازی حتی اگر روشن باشند قابل مشاهده نیستند.

با اجرای همزمان بسیاری از ماشین های مجازی، یک سرور تبدیل به سرورهای متعدد می شود. یک مرکز داده به مجموعه ای از مراکز داده تبدیل می شود که قادر است به بسیاری از سازمان ها خدمات رسانی کند. بنابراین، ارائه دهندگان خدمات ابری می توانند استفاده از سرورهای خود را به مراتب بیشتر از مشتریان در غیر این صورت ارائه دهند، و آنها می توانند این کار را با هزینه کم انجام دهند.

حتی اگر سرورهای جداگانه خراب شوند، سرورهای ابری به طور کلی باید همیشه آنلاین و همیشه در دسترس باشند. فروشندگان ابری عموماً از خدمات خود در چندین دستگاه و در مناطق مختلف پشتیبانی می کنند. کاربران به خدمات ابری یا از طریق مرورگر یا از طریق یک برنامه، از طریق اینترنت به ابر متصل می شوند. 

انواع مختلف استقرار ابر به محل سرورهای ابری و مدیریت آنها

رایج ترین استقرار ابر عبارتند از:

ابر خصوصی( Private cloud): یک ابر خصوصی یک سرور، مرکز داده یا شبکه توزیع شده است که کاملاً به یک سازمان اختصاص داده شده است.
ابر عمومی(Public cloud): ابر عمومی سرویسی است که شامل سرورهای یک یا چند مرکز داده می باشد. بر خلاف ابر خصوصی، ابرهای عمومی توسط چندین سازمان به اشتراک گذاشته می شوند.

ابر ترکیبی(Hybrid cloud): استقرار ابر ترکیبی ابرهای خصوصی و عمومی را ترکیب می کند. حتی ممکن است شامل سرورهای قدیمی در محل نیز باشد. ممکن است یک سازمان از ابر خصوصی خود برای برخی خدمات و ابر عمومی خود برای برخی سرویس ها استفاده کند.
چند ابر (Multi-cloud): چند ابر نوعی استقرار ابر است. که شامل استفاده از چند ابر عمومی است.

ابر کلود چیست

سرویس سه سطحی در پردازش ابری

بسته به خدماتی که ارائه دهندگان ارائه می دهند، رایانش ابری را می توان به سه سطح تقسیم کرد. پردازش ابری شامل سه سطح خدمات زیر می باشد که همه آن ها به وسیله تأمین کننده های Cloud ارائه می شود.

سه سطح رایانش ابری: IaaS ، PaaS ، SaaS

 

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS – زیرساخت به عنوان یک سرویس)

زیرساخت به عنوان یک سرویس یک مدل ارائه است که در آن یک سازمان تجهیزات مورد استفاده برای پشتیبانی عملیات را” خارج “قرار می دهد. این شامل ذخیره اطلاعات، سخت افزار، سرورها و اجزای شبکه است. ارائه دهنده خدمات IaaS گاهی اوقات به عنوان سخت افزار به عنوان سرویس یا HaaS نیز شناخته می شود.

بارزترین مزیت استفاده از IaaS ، انتقال مشکلات مدیریتی مربوط به تجهیزات رایانه ای به تامین کننده است. مزیت جذاب دیگر کاهش هزینه ها است. به طور کلی در فن آوری های مرتبط با رایانش ابری، برای پرداخت تنها هزینه مصرفی است. زیرساخت به عنوان یک سرویس نیز مقیاس پذیری را تقریباً به صورت خودکار و شفاف برای مصرف کننده امکان پذیر می کند و مسئولیت را بر عهده ارائه دهندگان خدمات می گذارد.

سایر ویژگی ها عبارتند از: ارائه اتصال به اینترنت ، خدمات مبتنی بر خط مشی و ارائه رومیزی مجازی.

پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS – پلت فرم به عنوان یک سرویس)

رایانش ابری و رشد سریع آن مستلزم شامل بسترهایی برای ایجاد و اجرای برنامه های سفارشی است. این مفهوم به نام PaaS شناخته می شود. برنامه های PaaS همچنین به عنوان راه حل های مبتنی بر وب یا SaaS شناخته می شوند.

ارائه دهنده، علاوه بر حل مشکلات زیرساخت سخت افزاری، نرم افزار را نیز مدیریت می کند. سرویس گیرنده با استفاده از این نوع راه حل ها نیازی به نصب، پیکربندی یا نگهداری سیستم عامل ها، پایگاه های داده و سرورهای برنامه ندارد. زیرا این در این پلت فرم ارائه شده است.

یک پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS) در مقایسه با راه حلی که فقط زیرساختی به عنوان سرویس (IaaS) را فراهم می کند. مشکلات بیشتری را حل می کند. زیرا محدودیت های زیادی در رابطه با محیط زمان اجرا دارد. از جمله این موارد می توان به نوع سیستم، زبان برنامه نویسی (در مواردی که ممکن است از کتابخانه ها استفاده کنند)، مدیر پایگاه داده اشاره کرد.

شرکت هایی مانند eBay ، Google ، iTunes ، bodhost و YouTube از جمله کسانی هستند که از این مدل استفاده می کنند و قابلیت های جدید و دسترسی به بازارهای جدید را از طریق مرورگر وب فعال می کنند. PaaS توسعه و تحویل سریع و مقرون به صرفه برنامه را ارائه می دهد.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS – نرم افزار به عنوان سرویس)

این بهترین سطح از محاسبات ابری است. SaaS یک مدل توزیع نرم افزاری است که دسترسی مشتریان را به آن از طریق شبکه (معمولاً اینترنت) فراهم می کند. بنابراین، آنها مجبور نیستند نگران پیکربندی، استقرار و نگهداری برنامه ها باشند. زیرا همه این وظایف بر عهده فروشنده است. برنامه های توزیع شده از طریق یک نرم افزار به عنوان مدل سرویس می توانند بدون توجه به اندازه و موقعیت جغرافیایی به هر شرکتی دسترسی داشته باشند. 

هدف این مدل استفاده نهایی مشتریان از نرم افزار برای برآوردن فرایندهای سازمان شما است. نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) را می توان به عنوان برنامه ای که معمولاً از طریق مرورگر در اینترنت مصرف می شود. پرداختی که برای استفاده از آن مشروط است و منطق و داده های برنامه در بستر تأمین کننده قرار دارد. نمونه هایی از SaaS Google App و غیره است.

سخن پایانی

به این ترتیب به انتهای این مقاله با عنوان Cloud چیست می‌رسیم. اگر بخواهیم به رایانش ابری نگاه کنیم، تا حدودی شبیه به محیطی نوپا محسوب می‌شود که قواعد با جلو رفتن تعیین می‌شوند. اگر چه هزینه کلود ممکن است زیاد باشد، اما سهولت استفاده مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *