شبکه کامپیوتری

تجهیزات شبکه میکروتیک

میتروتیک برندی است که در حوزه تولید تجهیزات و محصولات شبکه نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت دارد. این کمپانی در کشور لتونی، در سال ۱۹۹۵ توسط دو شخص فارغ التحصیل دانشگاه MIT آمریکا به تاسیس رسید. در حال حاضر، این برند یکی‌ از تولید کنندگان باکیفیت ترین و بهترین لوازم و تجهیزات شبکه می باشد. این کمپانی در سال ۲۰۱۹ اعلام نمود که دارای ۲۸۰ کارمند مشغول به کار می باشد. تجهیزات شبکه میکروتیک شامل انواع اکسس پوینت ها، روترها، سوئیچ های شبکه و هرگونه‌ لوازم وایرلس و دیگر تجهیزات شبکه می باشد. از مهم ترین تجهیزات شبکه میکروتیک، RouterOS می باشد.

ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی نوین نت قصد داریم، تا در مورد انواع تجهیزات شبکه میتروتیک اطلاعات جامع و مفیدی را به شما ارائه کنیم. و برای نکاتی را نیز برای خرید این تجهیزات برای شما شرح دهیم با ما در ادامه متن همراه باشید.

تجهیزات شبکه میکروتیک.نوین نت

انواع تجهیزات شبکه میکروتیک

تجهیزات شبکه میکروتیک، شامل انواع محصولات سخت افزاری و نرم افزاری میکروتیک هستند، که ما در ادامه در مورد هریک توضیحاتی را شرح خواهیم داد.

سیستم عامل میکروتیک

RouterOS

اولین تجهیزات شبکه میکروتیک، سیستم عامل شبکه میتروتیک می باشد. این سیستم عامل پس از گذشت مدتی RouterOS نامیده شد. این سیستم عامل طبق هسته مرکزی لینوکس نوشته شده می باشد.

ایجاد کردن امکانات بسیار‌عالی همچون فایروال، روتینگ،QoS ، firewall و مدیریت شبکه از هدف های اصلی سیستم عامل از تجهیزات میکروتیک‌ شبکه می‌ باشد. سیستم‌ عامل RouterOS به روی اکثر روترهای میکروتیک، به شکل پیش فرض نصب گشته است.


این سیستم عامل در واقع، یک مسیریاب بوده که علاوه بر دارا بودن قابلیت نصب به روی کامپیوترهای شخصی، مثل pc ها و X86 ها به شکل بسته های سخت افزاری و نرم افزاری نیز در بازار عرضه شده است.

بعد از نصب سیستم عامل روتر‌ روی روتربورد، کامپیوتر‌یا میکروتیک، سخت افزار مورد نظر تحت عنوان یک‌ مسیریاب شبکه عمل می کند و خدماتی مثل وی پی ان، پهنای باند و فایروال را در شبکه های وایرلس ارائه خواهد داد.


علاوه بر همه این ها، این نوع سیستم عامل را می توان برای هرگونه اینتر فیس شناخته شده ای، مثل اترنت G10 ، میکرو اس دی، com, USB نصب کرده و استفاده نمود. این سیستم عامل دارای کنترل، پایداری و انعطاف پذیری بسیار وسیعی در مسیریابی به همراه خود می باشد.

سیستم عامل RouterOS در لایسنس هایی به صورت جداگانه و طبقه شده ارائه می گردد. هرکدام از این لایسنس ها دارای خصوصیات و امکانات ویژه ای می باشند. لازم به ذکر است که اولین نسخه این سیستم عامل به صورت رایگان می‌باشد و روی بسیاری از روتر بردهای میکروتیک به صورت پیش فرض نصب شده است.

اما در صورت نیاز به دسترسی بیش تر، باید یکی از لایسنس های آن‌ را بین‌۱ تا ۶ را خریداری نمود‌ مجوز سطح صفری نیز از این سیستم عامل وجود دارد که فقط به مدت ۲۴ ساعت و به صورت آزمایشی کار می کند‌.

SwOS

این نوع سیستم عامل یک نوع سیستم عامل زیر مجموعه RouterOS می باشد. سیستم عامل SwOS فقط مختص به روتر بردها و سوئیچ های شبکه است و فقط برای این دو طراحی شده می‌ باشد.

کانفیگ سیستم عامل میکروتیک

یکی از دیگر از تجهیزات شبکه میکروتیک، Winbox است. در واقع این سیستم عامل نوعی رابط گرافیکی می‌ باشد که می توان توسط آن بهRouterOS دسترسی پیدا کرد و با سهولت کافی آن را پیکربندی کرد.

پروتکل های سیستم عامل RouterOS

به علاوه پروتکل های شبکه بی سیم متداول، سیستم عامل های شبکه میکروتیک، از nv2 تا nstream که دو پروتکل مخصوص هستند نیز برخوردار می باشند.

روتر شبکه میکروتیک

یکی‌ دیگر از تجهیزات شبکه میکروتیک ،روترهای هستند.در ادامه تمام بخش های آن‌ ها را به شما معرفی خواهیم‌ کرد

تجهیزات شبکه میکروتیک.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

Routerrerboard

کمپانی میکرتیک در ۲۰۰۲ تصمیم گرفت که یک سخت افزار به صورت اختصاصی تولید نماید. بنابراین پس از گذشت مدتی روتر بردهای میکروتیک طراحی شده و به بازار عرضه شدند.

در حال حاضر این روتر ها به دو صورت به شکل پکیج و یا به شکل مادربردهای جداگانه ای به تولید رسیده و بازار عرضه شدند. بعضی از روتر بردهای میکروتیک دارای قابلیت کاربردی تحت عنوان سوئیچ و یا اکسس پوینت، کلاینت و فایروال به همراه QoS هستند. بعضی دیگر از روتربردها از راه شکاف های minipcle و یا mini PCI دارای قابلیت توسعه دهی می‌ باشند.

روتربردهای میکروتیک با سیستم عامل RouterOS کار می کنند. در حقیقت این روترها طراحی شده برای همین نرم افزار‌‌ می‌ باشد. به طور تقریبی تمامی مدل های روتربردهای میکروتیک پورت PoE می‌ باشند. و دارای یک منبع تغذیه خارجی هستند.


بعضی از معروف ترین‌‌ و بهترین مدل های روتر عبارتند از:
⦁ روتر های hex lite
⦁ روتربردهای audience
⦁ روتر cap lite,cap و wap میکروتیک

روترهای ارتباط از راه دور میکروتیک

این نوع روترها، از لحاظ کاربرد مختص به پروژه های گسترده و عظیم هستند. بعضی از مدل های معروف این روترها عبارتند از:
⦁ روتر ccr,Net box, SXT LHG میکروتیک
روترهای میکروتیک دارای ویژگی هایی هستند که عبارتند از:
⦁ سرعت بوت بسیار بالا
⦁ پیکربندی اکتیو
⦁ ریموت از راه دور به شبکه توسط پروتکل های مختلف وی پی ان
⦁ دسترسی خارج از شبکه به سرورهایی که داخل شبکه هستند.
⦁ اعمال محدودیت سرعت برای کابران و کنترل ترافیک شبکه
⦁ مسیریابی طبق PBR
⦁ پشتیبانی کردن از چند روتر مجازی و پروتکل های مسیریابی
⦁ اتصال به چند ISP و تقسیم بندی ترافیک شبکه کاربران بر روی چند لینک اینترنت

تجهیزات شبکه میکروتیک.نوین نت

رادیو وایرلس میکروتیک

یکی دیگر از تجهیزات شبکه میکروتیک، رادیو وایرلس میکروتیک می باشد. از این محصول برای ارتباط های رادیویی مدت زمان های زیاد استفاده می شود. تا پیش از ورود رادیوهای وایرلس میکروتیک، به عرصه تجهیزات شبکه میکروتیک، ارسال نمودن داده با محدودیت های خیلی زیادی از لحاظ مسافت رو به رو می شد.

اما توسط آنتن های بی سیم، رادیوهای وایرلس، جا به جایی و انتقال داده های تصویری و صوتی بدون هیچ گونه محدودیتی امکان پذیر شده است. اصلی ترین کاربرد این محصول برای موسسه های بزرگ و سازمان ها، و هم چنین برای منتقل کردن داده در دوربین های مدار‌بسته است.


مزایای استفاده از رادیو وایرلس عبارتند از:
⦁ قابلیت گسترش بالا
⦁ انعطاف بسیار بالا
⦁ قیمت ارزان‌
⦁ نصب آسان
کمپانی میکروتیک نخستین و تنها ترین تولید کننده رادیوهای وایرلس می باشد. رادیوهای وایرلس، به وسیله یک‌ روتر، به شبکه متصل شده و اینترنت را دریافت می نمایند. و به وسیله امواج رادیویی با طول موج کوتاه یا بلند، به طرف مقصد آن ها را ارسال می کنند.
از لحاظ قدرت انتقال دیتا، دو نوع رادیو وایرلس وجود دارد که عبارتند از:
⦁ رادیو وایرلس indoor
⦁ رادیو وایرلس outdoor
دیگر محصولاتی، با نام CPE در بازار موجود هستند که در ظاهر به رادیو وایرلس ها شبیه بوده و عمل می کنند. اما از این محصولات بسیار محدودتر می باشند.

خرید و قیمت تجهیزات شبکه میکروتیک

یکی از مهم ترین هدف های شرکت میکروتیک، تولید کردن کالاها و محصولات با کیفیت است که با کمپانی سیسکو قابل رقابت بوده و قیمت مقرون و به صرفه ای داشته باشد.

بنابراین این کمپانی توانست پس از گذشت سال ها، به یک رقیب بسیار جدی برای برند قدیمی تر سیسکو تبدیل گردد. امروزه با توجه به میزان کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات و تجهیزات شبکه میکروتیک، این شرکت دارای سهام بسیار بزرگی در بازار می باشد. این کمپانی در اغلب کشورهای دنیا نمایندگی فروش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *