دسته‌بندی نشده

مانیتورینگ شبکه Network Monitoring

مانیتورینگ شبکه Network Monitoring

مانیتورینگ شبکه network monitoring آگاه بودن از وضعیت سیستم از طریق بررسی مداوم و هشیاری از وضعیت سامانه از راه مشاهده دگرگونی‌ها می باشد. که ممکن است با گذر زمان در آن سامانه یا پدیده رخ دهد. امروزه مانیتورینگ یا نظارت بر پایش در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد، به‌ویژه در شبکه‌های همگانی، صنعتی و جغرافیایی. برای اینکه معنی مانیتورینگ شبکه network monitoring را بهتر بشناسیم به توضیح زیر می پردازیم. در برخی از کشورها برای شبکه‌های آب‌های زیرزمینی یک شبکه نظارت و پایش بنیاد شده‌است.برای نمونه برخی از واحدهای صنعتی حساس از جمله نیروگاه‌ها بخشی به نام «سامانه پایش کنترل اطلاعات» دارند در برخی از شهرهای آلوده جهان نیز ایستگاه‌های نظارت و پایش کیفیت هوا ایجاد شده‌است.

Network Monitoring

مانیتورینگ شبکه network monitoring به طور خلاصه یعنی نظارت مستمر بر یک شبکه کامپیوتری جهت شناسایی هرگونه دگرگونی احتمالی  که ممکن است بر اثر گذر زمان در شبکه کامپیوتری رخ دهد و اطمینان دادن به سازمان ها و شرکت های که تحت شبکه کامپیوتری هستند از این‌که شبکه درست به کار خود ادامه  می ‌دهد. مثلا با کمک مانیتورینگ شبکه می‌توان وضعیت اجزای شبکه از جمله  اکتیو و پسیو که شامل :روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین‌های مجازی را تحت نظر گرفت. اگر عملکرد هر یک از این اجزاء کند یا مختل شود، نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه موضوع را به مدیر شبکه اطلاع می‌دهد و نتیجتا مانع از کار افتادن شبکه می‌شود.

یکی از ضروریات مانیتورینگ شبکه این است که باید فعال (proactive) و پیشگیرانه عمل کند. و قبل از مختل شدن شبکه اطلاع رسانی کند. و از قطعی و مشکلات شبکه جلوگیری کند.

مانیتورینگ شبکه network monitoring از طریق دستور مدیریتی خط فرمان:

برای مدیریت کارآمد در ویندوز بهتر است از دستورات خط فرمان استفاده شود. دستور netsh( Shell Network )ابزاری کارآمد و قدرتمند خط فرمان ویندوز است که با آن میتوان پیکربندی و مانیتورینگ network monitoring وضعیت شبکه را انجام داد. زمانی که رایانه به یک شبکه بی سیم متصل میشود ویندوز برای هر اتصال یک پروفایل ایجاد می کند و در رایانه ذخیره می کند. درصورتی که بخواهیم لیست شبکه های که تا کنون به آن متصل شده ایم را مشاهده کنیم از دستور زیر استفاده می کنیم.  Netsh wlan show profile و از مسیر زیر فهرست پروفایل ها را مشاهد کرد. Setting ـ Network & Internet ـ WiFi ـ Manage Know Networks درصورتی که بخواهیم گذرواژه شبکه بی سیم جاری را مشاهده کنیم از مسیر زیر استفاده میکنیم.

در پنجره connection network روی اتصال WiFi دابل کلیک میکنیم سپس Properties Wireless و سپس زبانه Security را انتخاب میکنیم. Characters Show را فعال میکنیم. این روش فقط گذرواژه پروفایلی که به آن متصل هستیم را نمایش میدهد. درصورتیکه بخواهیم اطلاعاتی مانند گذرواژه از هر یک از پروفایل ً هایی که قبال به آن اتصال داشته ایم مشاهده کنیم از دستور زیر استفاده می کنیم. Netsh wlan show profie name=School key=Clear یکی دیگر از دستورات خط فرمان که اطلاعات کاملی از عملکرد سه روز قبل اتصال بی سیم و مشخصات دیگر اتصالات در اختیار کاربر قرار میدهید دستور زیر است که خروجی آن فایل Html است. Netsh Wlan Show Wlanreport توجه داشته باشید که برای اجرای این دستور کاربر Adminstrator باشد و یا پنجره فرمان با Adminstrator as Run باز شود.

نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه network monitoring

مانیتورینگ شبکهnetwork monitoring به صورت نرم افزار در بسیاری از شبکه های کامپیوتری وجود دارد. ابزارهای مانیتورینگ شبکه در قالب نرم افزارهای متعددی طراحی و تولید شده است از جمله Nagios و Zabbix را نام برد. نرم‌افزار اپن‌سورس ناگیوس (Nagios) برای اجرا روی سیستم‌عامل‌‌ لینوکس طراحی شده است و می‌تواند تجهیزات لینوکسی، ویندوزی و یونیکسی را پایش کند. این نرم‌افزار نسخه‌های مختلفی دارد؛ از جمله نسخه رایگان Nagios Core، نسخه Nagios XI برای شبکه‌های بزرگ و سازمانی، و نسخه ابری Nagios Network Analyzer.

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WlanReport با این نرم افزارها می توان به بررسی اطلاعات کامل و دقیق از تمامی بخش های مانیتورینگ شبکهnetwork monitoring پرداخت. تمامی این نرم افزارها با استفاده از پروتکل های مختلفی مثل NetFlow، ICMP، ARP و از همه مهم تر SNMP اقدام به اسکن و بررسی شبکه می کنند.

ابزارهای مانیتورینگ شبکه network monitoring کامپیوتری

می‌توان ابزار Ping را یکی از ابزارهای خوب در مانیتورینگ شبکهnetwork monitoring و عیب‌یابی شبکه‌ های کامپیوتری دانست که می‌تواند به مدیران شبکه سازمان‌ها در مانیتورینگ زیرساخت خود بسیار کمک کند. Ping  در بسیاری از کامپیوترها و همچنین روتر ها و سوئیچ‌ها فعال بوده و توانایی ارسال پیام‌های تستی IP رابین دو host را دارد.

بسیاری از ابزارهای تعبیه ‌شده مانند Ping, ipconfig و.. بسیار در امر مانیتورینگ شبکهnetwork monitoring می‌توانند به مدیران شبکه سازمان‌ها کمک زیادی کنند اما به‌تنهایی کافی نیستند. به همین منظور مدیران شبکه باید از نرم‌افزارهای دیگر کمک بگیرند این نرم‌افزارها مانند Wire-shark باید قادر به تجزیه‌وتحلیل packet های ارسالی باشند نرم‌افزارهای دیگری نیز مانند Solarwinds, PRTG, System Center و بسیاری از این‌ دست نرم‌افزارها می‌توانند کمک شایانی به مانیتورینگ شبکه‌ های کامپیوتری کنند. SNMP پروتکلی می‌باشد که در زمینه مانیتورینگ شبکه‌ های کامپیوتری توسط مدیران شبکه‌ های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از SNMP مدیران شبکه‌ های کامپیوتری به‌ راحتی می‌توانند زیر ساخت‌های خود را مانیتور کرده و از اطلاعات زیادی همچون میزان عملکرد، میزان مصرف از منابع، مصرف پهنای باند آگاه سازند. اما باید خاطر نشان کرد که این پروتکل دارای ۳ ورژن می‌باشد که شما بهتر است از آخرین ورژن این پروتکل استفاده کنید چرا که در این ورژن شما می‌توانید Authentication نیز داشته باشید اما در ورژن های قبلی نمی‌توانستید از Authentication استفاده کنید.

فایده های مانیتورینگ شبکه network monitoring 

کاهش هزینه‌ هادر network monitoring :

مانیتورینگ شبکه network monitoring در واقع پیشگیری قبل از وقوع حادثه در شبکه کامپیوتری یعنی کم کردن هزینه می باشد. اگر نواقص و ایرادهای شبکه را دیر تشخیص‌ دهید، احتمال قطعی شبکه و خدمات‌ آن افزایش می‌یابد. اعتبار حرفه‌ای‌تان مخدوش می‌شود و در مواقعی حتی ناچار می‌شوید بابت قطع یا مختل شدن خدمات‌تان به مشتریان خسارت بپردازید

افزایش بازده network monitoring :

مانیتورینگ شبکه network monitoring یکی از بهترین راه‌ها برایبالا بردن کارایی و بازده کار سازمانها می باشد . مشکلات را زودتر و پیش از آن‌که به شبکه اثر نامطلوب زیادی به جای بگذارند، شناسایی کرد. نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه شاخص‌های متعددی همچون مصرف پهنای باند، بسته‌های معیوب، تاخیر و… را اندازه‌ می‌گیرند. مصرف منابع شبکه به راحتی از طریق راهکارها و ابزارهای مانیتورینگ شبکه قابل بررسی و مدیریت است

کمک به ارتقای امنیت network monitoring :

نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکهnetwork monitoring کارش در واقع، تامین امنیت نیست اما کاری که انجام می‌دهند می‌تواند به بهبود امنیت شبکه‌ کمک ‌کند. برای مثال، اگر مانیتورینگ ترافیک شبکه گزارش دهد که ترافیک شبکه‌ غیرعادی و ناگهانی افزایش یافته یا دستگاه ناآشنایی به شبکه‌ متصل شده است، می‌توان آن را نشانه‌ای دال بر حملات سایبری تلقی کرد. ضمنا اگر شبکه درست مدیریت شود، کاربران را از دسترسی اتفاقی به وب‌سایت‌های آلوده و مضر برای شبکه بازمی‌دارد

تسریع عیب‌یابی network monitoring :

نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکهnetwork monitoring، زمان موردنیاز برای عیب‌یابی شبکه را کاهش چشمگیری می‌ دهد. با مانیتورینگ شبکه، مشکلات احتمالی در اجزای شبکه (مثل سرور) به محض وقوع، به مدیر گزارش می‌‌شود و او سریع‌تر می‌تواند علت بروز مشکل را پیدا کند. با استفاده از مانیتورینگ شبکه به‌راحتی می‌توان گفت که چه زمانی باید جزء خاصی از شبکه را تعویض یا تنظیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *