شبکه کامپیوتری

سوئیچ سیسکو 2960

سوئیچ سیسکو 2960 یکی از تجهیزات مهم و کلیدی شبکه است. این سوئیچ با دارا بودن انواع مختلف و برطرف نمودن نیازات یک سازمان، از پر رواج ترین سوئیچ های شبکه در سازمان ها و دیتا سنترها می باشد. سوئیچ شبکه سیسکو 2960, در انواع ِغیر مدیریتی و مدیریتی وجود دارد.

نوع مدیریتی این سوئیچ شبکه، مناسب برای سازمان های گسترده ای است که احتیاج به مدیریت کردن پهنای باند و داده های مختلف دارند. و سوئیچ های شبکه سیسکو غیر مدیریتی به جز داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه، کاربرد و کارایی راحت تری دارند. و نیازهای یک شرکت و یا یک سازمان کوچک را به خوبی برطرف می کنند. این سوئیچ دارای قابلیت PoE می باشد.

سوئیچ سیسکو 2960.نوین نت

مشخصات فنی سوئیچ سیسکو 2960

در سوئیچ های سیسکو 2960 شرایطی برای مسیریابی پکت های فراهم‌ نشده است. سوئیچ سیسکو مدل 2960 با داشتن پورت های متعدد مختلف، گزینه ای مناسب و خوب جهت استفاده در لایه های اکسس شبکه هستند. به لایه انتهایی‌ در یک شبکه لایه سیسکو گفته می شود.


سوئیچ شبکه , دارای ۲۴ یا ۴۸ پورت گیگ اترنت هستند، علاوه بر این ها، می توان از ۲ ماژول +spf با سرعت ۱۰ گیگا بایت جهت اتصال از طریق پورت آن پی لینک استفاده نمود. در این سوئیچ شبکه پشتیبانی PoE توسط استاندارهای 802.3at و 802.3af انجام می شود.


مشخصات فنی سوئیچ سیسکو 2960 عبارتند از:


⦁ پشتیبانی کردن از MAC-based VLAN assignment
⦁ پشتیبانی کردن از port security و arp inspection در جهت افزایش شبکه در لایه دوم
⦁ پشتیبانی کردن از پروتکل های SNMPv3 که نسبت زمان های قبل تر امنیت آن به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است.
⦁ دارا بودن قابلیت VTP یا همان VLAN Trunking Protocol جهت مدیریت اطلاعات vlan بر روی سوئیچ های سیسکو استفاده می شود و فقط مخصوص کمپانی سیسکو می باشد.
⦁ پشتیبانی نمودن از IGMP یا همان Internet Group management Protocol که بر روی سوئیچ ها فعال می گردد.
⦁ پشتیبانی کردن از پروتکل های SNMPv3 که سبب افزایش ایمن و امنیت شبکه می گردد.

سوئیچ سیسکو 2960.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

قیمت سوئیچ سیسکو 2960x

قیمت این نوع از سوئیچ شبکه نیز براساس تعداد پورت، حافظه و هم چنین نوع پورت متفاوت می باشد.و نمی توان به صورت کاملا دقیق قیمتی ثابت را برای این سوئیچ های شبکه مشخص نمود. اما قیمت سوئیچ شبکه 2960x حدودا از ۱۰ میلیون تومان به بالا می باشد.

قیمت سوئیچ سیسکو 2960

قیمت سوئیچ شبکه سیسکو 2960 بر اساس نوع کیفیت و هم چنین نوع مدیریتی یا غیر مدیریتی متفاوت می باشد. هم چنین در هر سایت و یا فروشگاهی قیمت این سوئیچ شبکه دارای تفاوت هایی است.

علاوه بر این ها نیز عواملی مثل تعداد پورت های و حافظه داخلی نیز روی قیمت سوئیچ سیسکو تاثیر گذار می باشد. هرچه تعداد پورت بیش تر باشد طبیعتا قیمت سوئیچ نیز بیشتر است. بنابراین نمی توان به طور دقیق قیمتی را برای این محصول تعیین نمود.

سوئیچ سیسکو 2960.نوین نت

سیسکو 2960

سوئیچ های شبکه مدل 2960, از قابلیت دسترسی سریع اترنت و هم چنین قابلیت PoE برخودار می باشند. این نوع از سوئیچ های شبکه، با دسترسی و پیکربندی ثابت کار می کنند.و برای دفاتر شعبه و شبکه های سازمانی تولید و طراحی شده اند تا سبب کاهش تامین هزینه کل مالکیت شود.


سوئیچ شبکه سیسکو , از پر استفاده ترین و پرکاربردترین سوئیچ های شبکه در ۲ لایه شرکت سیسکو می باشند. و در شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچیک از آن ها استفاده می شود. هم چنین این مدل از سوئیچ شبکه، در مدل های سه لایه ای سیسکو در لایه اکسس نیز قابل استفاده می باشند.


شبکه دسترسی یک نوع شبکه از راه دور می باشد که مشترکین را به ارائه دهندگان خدمات های فوری اتصال می دهد.علاوه بر این ها تحت عنوان روتر لبه ای نیز شناخته شده است. در مسیر سیستم های انتهایی به هرگونه سیستم انتهایی دیگر.


مدل هایی از شبکه های دسترسی ISP، شبکه های سازمانی، شبکه های خانگی، شبکه ADSL و شبکه تلفن همراه FIYH و… می باشد.

سوئیچ سیسکو 2960

در واقع سوئیچ شبکه دستگاهی است که دیوایس ها و نودهای تحت عنوان شبکه را از راه پروسه ای با نام Packet switching به یک دیگر اتصال می دهد.سوئیچ های شبکه، تمامی فریم هارا دریافت کرده و پردازش می کنند.

پس از آن برای ارسال به مقصد تصمیم می گیرند. که هرکدام از فریم ها را از کدام یک از پورت ها ارسال کنند.سوئیچ سیسکو 2960 نیز از سوئیچ های شبکه پر قدرت کمپانی سیسکو می باشد.


سوئیچ شبکه سیسکو , در مدل های سیسکو در لایه اکسس استفاده می شود. نقطه متصل شدن کاربران به شبکه، سوئیچ ۲۹۶۰ است. و تمامی سیستم های کاربران، دیوایس ها و دوربین های مدار بسته که به برقراری ارتباط احتیاج دارند، به آن متصل می گردند.


لازم به ذکر است که تولید و عرضه سوئیچ شبکه سیسکو مدل 2960, در حال حاضر توقف پیدا کرده و سوئیچ های شبکه catalyst 2960 x و catalyst 2960 xr جایگزین آن سوئیچ ها شده است.


سوئیچ سیسکو, به پورت های گیگا بیت ک stackable مجهز می باشند. بنابراین می توان جهت افزایش میزان توانایی سوئیچ ها، از ۲ تا ۸ سوئیچ شبکه را توسط پورت های خاصی با نام stack به یک دیگر وصل نمود. که در این شرایط به پهنای سرعت باند هشتاد گیگ بر ثانیه خواهیم رسید.


در سری جدید سوئیچ 2960, این نوع فناوری، flex stack نامیده می شود. در این فناوری، بعد از استک شدن از راه کابل مخصوص، و اعمال نمودن تنظیمات، همگی سوئیچ ها یک سوئیچ واحد منطقی را ایجاد می کنند.

ریست فکتوری سوئیچ سیسکو 2960

یکی از پردرخواست ترین کارهای کارشناسان و متخصصان شبکه، ریست فکتوری سوئیچ شبکه سیسکو 2960 است. در ادامه به طور دقیق نحوه ریست فکتوری کردن این سوئیچ شبکه را برای شما توضیح می دهیم.
ابتدا باید پیش از هرچیز سوئیچ مورد نظر خود را کالیبره کنید.

مرحله اول

ابتدا کابل کنسول خود را متصل کنید، و سوئیچ ها را در حالتی که دکمه mode را نگه داشته اید روشن نمایید.
با این فرایند بوت شدن پیش از این که سیستم فایل فلش اجرا گردد وقفه پیدا می کند. پس از آن شما کدهای زیرا مشاهده می کنید.

مرحله دوم

سیستم فایل فلش را به وسیله این دستور‌اجرا نمایید

ریست فکتوری سوئیچ سیسکو 2960.نوین نت

مرحله سوم

فایل config.text را از مسیر فلش پاک نمایید.

ریست فکتوری سوئیچ سیسکو 2960.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

مرحله چهارم

سپس فایل vlan.dat را باید از مسیر فلش پاک‌ نمایید.

ریست فکتوری سوئیچ سیسکو 2960.نوین نت

مرحله پنجم

مجددا دوباره سوئیچ سیسکو خود را راه اندازی کنید. کار شما به اتمام رسیده و سوئیچ ریست فکتوری شده است.

ریست فکتوری سوئیچ سیسکو 2960.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

انواع سوئیچ سیسکو 2960

سوئیچ های شبکه سیسکو، دارای انواع مختلف و مدل های مختلفی می باشند. که هرکدام از آن کیفیت و کاربردهای مختص به خود را دارند، در ادامه انواع سوئیچ سیسکو را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.


انواع سوئیچ شبکه سیسکو 2960 عبارتند از:
⦁ سوئیچ سیسکو WS-C2960S-48TS-S
⦁ سوئیچ سیسکو WS-C2960S-24TS-L
⦁ سوئیچ سیسکو WS-C2960S-48FPS-L
⦁ سوئیچ سیسکو WS-C2960S-48LPS-L
⦁ سوئیچ شبکه 2960 S
همان طور که گفته شد این نوع از سوئیچ های شبکه در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند. و نمونه ای ذکر شده در متن بالا از انواع سوئیچ 2960 هستند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله از سایت نوین در مورد سوئیچ 2960,خصوصیات و انواع آن ها برای شما توضیحاتی را شرح دادیم. امیدواریم از این مقاله نیز اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *