شبکه کامپیوتری

راه اندازی اتاق سرور| گام به گام جهت راه اندازی اتاق سرور

راه اندازی اتاق سرور

راه اندازی اتاق سرور

راه اندازی اتاق سرور موضوع این نوشته می باشد. اتاق های سرور یک فضای فیزیکی است، که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای هر سازمان و شرکت و مجموعه ای را در خود جای می دهد. اتاق سرور یکی از مهم ترین فضا در هر شرکت و سازمانی می باشد.

امروزه برنامه های سرور با تراکم بالا نیاز به یک زیرساخت رک دارد که می تواند ترکیبی از تجهیزات مختلف فناوری اطلاعات را نصب کرده است. جریان هوا را به طور موثر مدیریت کرده و از مدیریت کابل با ظرفیت بالا در طراحی کارآمد و انعطاف پذیر پشتیبانی کند.

راه حل های محفظه Rack جدیدترین نوآوری های مدیریت کابل را برای بهینه سازی نصب هر گونه ترکیب از تجهیزات فناوری اطلاعات ارائه می دهد. در اینجا مراحلی که باید برای راه اندازی اتاق سرور برای مشاغل انجام شود ذکر شده است:

  • گام اول: اندازه مناسب اتاق را تعیین کنید
  • گام دوم: محل مناسبی برای راه اندازی اتاق سرور
  • گام سوم: اتاق سرور را خنک نگه دارید
  • گام چهارم: فضایی برای کابل ها ایجاد کنید
  • گام پنجم: روشهای امنیتی را توسعه دهید
  • گام ششم: اجازه نظارت و مدیریت دهید
راه اندازی اتاق سرور

گام اول: اندازه مناسب اتاق را تعیین کنید

اولین گام، اندازه مناسب اتاق و تعیین الزامات فضای فیزیکی اتاق سرور است. باید به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود که فضای کافی برای سرورها، سیم‌ها، کابل‌ها و سایر تجهیزات لازم برای راحت نگه داشتن وجود داشته باشد. بخش فناوری اطلاعات باید اطمینان حاصل کند که داده‌ها باید دور از دیوار بیرونی اتاق نگهداری شوند.

یک نکته بسیار مهم در خصوص ابعاد اتاق سرور، در تعیین ابعاد اتاق سرور، تعداد رک و میزان فضای اشغال شده آن عامل تعیین کننده ای است. ارتفاع رک سرور یکی از رایج ترین روشهای طبقه بندی سرور است. بر خلاف ارتفاع، عمق قفسه سرور معمولاً بر حسب اینچ اندازه گیری می شود و در اندازه ها تنوع بسیار کمتری دارد. قفسه های سرور می توانند از 0 تا 50 اینچ در عمق متغیر باشند. چنانچه گرمایش یا سرمایش اتاق سرور فراهم نشود، به سرور صدمه زده و ممکن است دچار آسیب شود.

گام دوم: محل مناسبی برای راه اندازی اتاق سرور

اولین نکته ای که هنگام تنظیم اتاق سرور در دفتر شما باید در نظر بگیرید این است که سرورها در کجا قرار خواهند گرفت. این مکان باید برای نصب قدرت بزرگ، تهویه مطبوع و تجهیزات شبکه مناسب باشد.

هنگام ساخت رک سرور، باید بتواند وزن تجهیزات سنگین فناوری اطلاعات را تحمل کند. فضاهای تنگ مناسب نیستند زیرا خنک کننده موثر مستلزم گردش مداوم هوا و برنامه ریزی مناسب جریان هوا است. همچنین ساختن اتاق سرور در یک فضای پنجره دار یا فضایی با دیوار خارجی توصیه نمی شود ، که هر دو می تواند کنترل و ایمن سازی محیط داخل اتاق سرور را دشوار کند.

در حالت ایده آل ، سقف های فضا باید حداقل 9 فوت از زمین فاصله داشته باشند و سقف های مرتفع ترجیح داده می شوند تا مجاری هوا را نصب کرده و دودکش های حرارتی و سایر تجهیزات را نصب کنند.

گام سوم: اتاق سرور را خنک نگه دارید

پس از تنظیم اتاق سرور، از خنک و خشک ماندن برای اطمینان از گرم شدن بیش از حد تجهیزات اطمینان حاصل کنید. دمای بالای سرور می تواند باعث خرابی آن شود و در نتیجه از دست دادن داده های پرهزینه و وقفه در سرویس منجر شود.

چراغ های رشته ای گرمای زیادی تولید می کنند که می تواند دمای اتاق سرور شما را افزایش دهد. به سراغ گزینه های کم حرارت مانند آرایه های LED و لوله های فلورسنت بروید.

اگر دمای سرور از 70 درجه فارنهایت بالا رود، قابلیت اطمینان سرور کاهش می یابد. در حقیقت، افزایش 15 درجه منجر به کاهش 50 درصدی قابلیت اطمینان سرور می شود. هنگامی که سرورها به این درجه حرارت می رسند، عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند و رایانه های متصل به سرور نیز دچار مشکل می شوند. خنک نگه داشتن سرورهای شما برای حفظ عملکرد مطلوب و طول عمر بسیار مهم است.

گام چهارم: فضایی برای کابل ها ایجاد کنید

اتاق سرور جایی است که تمام تجهیزات محاسباتی در یک مرکز ذخیره می شود و به زیرساخت های برق ، سرمایش و کابل ساختمان متصل می شود. ایمن نگه داشتن کابل ها ضروری است. یک اتاق سرور معمولی شامل بسیاری از زیرساخت های لازم برای پشتیبانی از سیستم های شبکه محاسباتی است. این شامل ویژگی های طراحی مانند کنترل های زیست محیطی، سیستم های مهار آتش، راه حل های مدیریت کابل، افزونگی سیستم قدرت و برنامه ریزی جریان هوا است. اتاقهای سرور می توانند دارای طبقه بلند باشند که به تسهیل سرمایش بهتر و مدیریت کابل کمک می کند.

اطمینان حاصل کنید که اتاق سرور دارای فضای کافی برای راه اندازی کابل های برق بدون خراب شدن آنها است. برای اطمینان از توزیع بهینه قدرت و جلوگیری از قطع خدمات الکتریکی که به هر مفصل منتقل می شود، بهتر است یک برق کار داشته باشید.  تا تمام شلاق های برق را از یک تابلو برق مرکزی نصب کند. مدیریت کابل اتاق سرور به اندازه سرورهایی که در اتاق سرور یا مرکز داده خود اجرا می کنید اهمیت دارد.

گام پنجم: روشهای امنیتی را توسعه دهید

یکی از مهمترین وظایف در دست توسعه فرآیند امنیتی است. اتاق سرور دارای تمام اطلاعات ضروری برای شرکت است. بنابراین، اتاق سرور باید فقط به چند نفر محدود شود. سیستم های کنترل دسترسی باید متصل شوند تا اطمینان حاصل شود که فقط افرادی که برای کار به آنجا می روند دسترسی دارند. یک اتاق سرور امن از تمام داده های مهم برای شرکت محافظت می کند.

گام ششم: اجازه نظارت و مدیریت دهید

اتاق سرور هرچقدر هم که امن باشد، ضروری است که یک فرآیند نظارتی تنظیم شود که از فعالیتهای رخ داده در اتاق یا داده های ذخیره شده در اتاق مراقبت کند. هرگونه انحراف از فعالیت های معمولی ناشی از اتصال به شبکه باید از نظر ناهنجاری ها اسکن شود. نظارت بر اتاق سرور باید نقش مهمی در طراحی اتاق سرور داشته باشد. نظارت بر اتاق داده ها اغلب با همان عوامل ارزیابی شده برای نظارت بر اتاق کامپیوتر و نظارت بر اتاق سرور مطابقت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *