شبکه کامپیوتری

راه‌اندازی تلفن‌های آی پی

راه‌اندازی تلفن‌های آی پی

راه‌اندازی تلفن‌های آی پی


نصب و راه‌اندازی تلفن‌های آی پی

نصب و راه‌اندازی تلفن‌های آی پی در منزل، آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت و دشوار نیست ، برای راه اندازی یک سیستم ویپ خانگی به یک سری از تجهیزات نیاز می باشد. برای راه اندازی سیستم ویپ خانگی شما باید یک دستگاه ویپ VOIP را خریداری نمایید. پس از تهیه کردن آن باید خط تلفن معمولی شهری را به آن نصب کنید. و سپس آن را به گوشی خانه نصب نمایید. می توانید با استفاده از نرم افزار های مختلف این سیستم را بر روی گوشی تمامی اعضای خانواده نصب کنید. شما می توانید با این چند قدم ساده سیستم ویپ VOIP خانگی را راه اندازی کنید.

تجهیزات راه‌اندازی تلفن‌های آی پی ویپ

اولین مرحله بررسی تجهیزات سخت‌افزاری زیرساخت شبکه است :

•          کابل شبکه

•          کیستون سوکت شبکه کنار هر کاربر

•          سوئیچ جهت اتصال کابل‌ها

•          پچ پنل جهت منظم سازی کابل‌های داخلی

•          رک جهت نصب سوئیچ و پچ پنل در یک جای محفوظ

•          پچ کورد جهت اتصال پچ پنل به سوئیج

بستر شبکه

در سیستم تلفنی ویپ صدا به شکل پکت های دیتا و کاملاً دیجیتال انتقال میابد. که نیاز به تأمین شبکه موردنیاز جهت ارتباط است. با توجه به میزان ترافیک شبکه، نیازمند ایجاد بستری با سرعت و تجهیزات مناسب هستید. برای راه‌اندازی سیستم تلفنی ویپ VoIP ا نیاز به بستر شبکه مستقل نخواهید داشت و می-توانید از شبکه‌های که برای ارتباطات فعلی کامپیوترهای خوددارید استفاده کنید.

این شبکه می‌تواند در بستر اینترانت و یا اینترنت و یا ترکیبی از این دو باشد. تأمین پهنای باند مناسب و کافی بر اساس نیاز شما برای انتقال صدا روی شبکه و امنیت این شبکه بخصوص در فضای اینترنت اهمیت دارد.

اولین اقدام برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه، فراهم نمودن سرور مرکزی آن می‌باشد.

یک شبکه‌ی محلی

برای نصب و راه‌اندازی تلفن‌های آی پی ، احتیاج به یک شبکه محلی خواهید داشت. درصورتی‌که مجموعه شما دارای یک شبکه محلی باشد؛ می‌توانید این مرکز تلفن VOIP خود را بر روی همان شبکه راه‌اندازی نمایید. در غیر این صورت باید با استفاده از تجهیزات لازم از قبیل: کابل شبکه، سوکت شبکه، سوئیچ، پچ پنل، رک و … اقدام به ایجاد یک شبکه محلی نمایید.

ویپ سرور یا  IPPBX

بعد از فراهم کردن زیرساخت شبکه حالا به یک سرور و هسته مرکز برای پردازش داده‌ها و مدیریت تماس‌ها خواهیم داشت. به این منظور دو راه‌حل زیر پیشنهاد می‌شود:

سرور VoIP

در راه‌حل اول برای راه‌اندازی سیستم ویپ به یک تأمین کننده یا سرور نیاز دارید. این سرور با توجه به شرایط پروژه می‌تواند، یک سیستم کامپیوتری ساده و یا یک سرور بسیار قدرتمند باشد.

تجهیزات راه‌اندازی تلفن ویپ:

سیستم تلفن ویپ می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشد . در صورت استفاده از نرم‌افزار احتیاج به سرور است و در صورت استفاده از سخت‌افزار از دستگاه سانترالی با پشتیبانی از ویپ استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم  مرکز تماس VoIP یکپارچه‌سازی سازمان است. تلفن‌های مورداستفاده در این سیستم از طریق کابل شبکه باهم ارتباط برقرار می‌کنند. لذا نیازی به کابل‌کشی مجدد تلفن وجود ندارد. تجهیزات راه‌اندازی VoIP هزینه برابر یا حتی کمتر از راه اندازی تلفن سنتی دارد.

IPPBX یا سانترال VoIP

در راه‌حل دوم بجای تهیه سرور، از یک IP-PBX به‌عنوان سرور استفاده می‌شود. سانترال تحت شبکه، یک سرور یکپارچه که معمولاً به شکل ماژولار هستند. بیشتر اجزاء لازم برای راه‌اندازی ویپ در یک محصول جمع شده است و نیاز به تهیه و خرید جداگانه آنها نیست.

نرم‌ افزار سیستم تلفن ویپ

برای تبدیل یک سرور و به یک مرکز تلفن تحت شبکه و VoIP، نیاز به یک نرم‌افزار ویپ دارید که سرور از آن قدرت بگیرد و عملیات پردازش تماس‌ها صورت دهد.

در صورت انتخاب IP-PBX نیاز به تهیه و نصب نرم‌افزار ندارید. چون تمام IP-PBX ها نرم‌افزار تلفنی بهینه‌شده با سخت‌افزار خود را به شکل پیش نصب دارند.

این نرم‌افزارها تنوع زیادی دارند. اما هسته اصلی اکثر آنها استریسک است. استریسک نوعی از سیستم‌عامل لینوکس است که با واسط‌های گرافیکی مختلف به‌صورت فایل iso در اینترنت قابل‌دسترس می‌باشد.

گیت وی‌های ویپ

FXO and FXS Gateway: استفاده از خطوط شهری در سیستم های تحت شبکه نیازمند دستگاهی به‌عنوان رابط است. تا بتوان تماس های تلفنی معمولی را از بستر زوج سیم (آنالوگ) به شکل دیتای دیجیتال در بستر شبکه منتقل کرد. این دستگاه سیگنال ها و فرکانس های مختلف صدا را از زوج سیم مسی دریافت کرده و با روش‌های مختلف که اصلاحا به آنها کدک گفته می شود به اطلاعات دیجیتال قابل‌شناسایی توسط مرکز تلفن و نرم‌افزار مربوطه تبدیل می‌نماید.

درواقع دروازه‌ای بین دنیای دیجیتال و دنیای آنالوگ می‌باشد. برای همین تجهیزات گیت وی Gateway و یا دروازه گفته می‌شود. این فرایند برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ به‌منظور انتقال صدا روی سیم مسی برای تلفن‌ها آنالوگ معمولی، دستگاه‌های فکس و یا دستگاه‌های پوز نیز وجود دارد.

به گیت وی‌هایی که سیگنال آنالوگ را به دیتای دیجیتال و قابل‌فهم برای سرور ویپ تبدیل می‌کنند، گیت وی FXO گفته می‌شود. و به گیت وی‌هایی که دیتای دیجیتال را به خط آنالوگ تبدیل می‌کنند، گیت وی FXS گفته می‌شود.

این گیت وی‌ها بسته به تعداد پورت های موردنیاز در انواع ۱، ۲، ۴، ۸، ۱۶ و … موجود می‌باشد.

متخصص مربوط به راه‌اندازی تلفن‌های آی پی

در نصب و راه‌اندازی تلفن‌های آی پی علاوه بر استفاده از تجهیزات باکیفیت و استاندارد، شما به یک متخصص خبره در این کار نیازمند هستید. اهمیت این موضوع از به‌اندازه تجهیزات و شاید هم بیشتر باشد. بخصوص که این سیستم رابطه مستقیم با کسب‌وکار و ارتباط شما با مشتری خواهد داشت. تأمین امنیت شبکه و صدا و همچنین پیاده‌سازی یک سیستم پایدار از مهم‌ترین وظایف متخصص این حوضه می‌باشد. هرگونه کمبود در این حوضه می‌تواند هزینه‌ها و نارضایتی بالایی برای شما ایجاد کند.

استفاده از یک کامپیوتر به‌عنوان سرور

در این روش، از یک کامپیوتر استفاده‌شده و ابزارهای لازم بر روی آن، نصب می‌شوند. برای استفاده از رایانه به‌عنوان سرور، باید یک نرم‌افزار VOIP بر روی آن نصب شود. این نرم‌افزار تماس‌های ورودی و خروجی شرکت را مدیریت کرده و به‌نوعی قلب تپنده مرکز تلفن تحت شبکه می‌باشد. مواردی مانند رابط خطوط شهری، رابط خطوط آنالوگ و … نیز برای کامپیوتر سرور ضروری بوده و باید متناسب با نیاز مجموعه، تهیه‌شده و راه‌اندازی شوند.

سرور مدیریت تماس‌ها

برای راه‌اندازی سیستم تلفن ویپ نیاز به سیستم‌عاملی دارید که تمامی تماس‌های تحت شبکه شما را مدیریت کند. در صورت وجود سرور در شبکه‌ی سازمان شما می‌توانید از همان سرور برای نصب این سیستم‌عامل استفاده کنید. در غیر این صورت با توجه به تعداد کاربران به یک کیس کامپیوتر نیاز است.

روتر Router یکی دیگر از تجهیزات راه‌اندازی VoIP

روتر Router

در صورت داشتن خط سیپ ترانک یعنی خطوط ۴ و ۵ رقمی، احتیاج به روتر در سیستم ویپ دارید تا امکان تهیه برندهای مختلفی در سناریوهای مختلف امکان‌پذیر شود. در این میان روترهای سیسکو، امکان استفاده از ماژول گیت وی جهت اتصال خطوط آنالوگ به سیستم تلفنی را به شما می‌دهد و دیگر نیاز به خرید گیت وی ندارید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *