شبکه کامپیوتری

اجرای پسیو شبکه

اجرای پسیو شبکه

اجرای پسیو شبکه یکی از عامل های مهم شبکه کامپیوتری می باشد . قبل از پرداختن به تجهیزات و کارایی پسیو شبکه این را می شود بیان کرد. که به طور کلی خدمات مربوط به راه اندازی شبکه را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: « خدمات پسیو شبکه و خدمات اکتیو شبکه ». منظور از خدمات پسیو شبکه کلیه اقداماتی است که در زمان راه اندازی در خصوص سخت  شبکه» است.

زمانی که صحبت از خدمات اکتیو شبکه به میان می‌آید، منظور فعالیت‌های مربوط به پیکربندی امن تجهیزات و انجام فعالیت‌های نرم افزاری شبکه می‌باشد. به بیان دیگر وقتی کلمات اکتیو و پسیو را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، می‌توانیم این موضوع را بهتر درک کنیم که منظور از خدمات پسیو شبکه به بخش‌های مربوط می‌شود که “کنش پذیریا غیر فعال” هستند. اما خدمات اکتیو شبکه خدمات “کنش گرا یا فعال ” می‌باشند که وظیفه انجام فعالیت‌های مختلف را بر عهده دارند.

به این صورت می‌توان گفت بخش اکتیو شبکه بر روی بخش  کنش پذیر سوار شده است. به این صورت فعالیت‌هایی که از آن انتظار دارید را انجام می‌دهد.

تجهیزات پسیو  (Passive)

تجهیزات پسیو  (Passive):  شامل کابل Keystone ،پریز شبکه Box ،Cord Patch ،داکت، ترانک، پارتیشن، آچار شبکه، سیم لخت کن، تستر.

انواع کابلهای Pair Twisted

کابلهای Pair Twisted از نظر جنس شیلد و نحوه قرار گرفتن شیلد در دو دسته کلی قرار میگیرن UTP و  STP.

UTP (Unshielded Twisted Pair)  

زوج سیمهای تابیده شده درون غالف پلاستیکی قرار دارند. درون غالف هیچ حفاظ یا Shield دیگری روی زوج سیمها وجود ندارد.نسبت به STP ارزانتر است.نسبت به STP نویز پذیرتر است. چون هیچ شیلدی برای زوج سیمها ندارد.

 (Shielded Twisted Pair) STP


همان کابل UTP است با این تفاوت که داخل غالف، روی زوجها یک یا دو شیلد کشیده شده است. شیلد کشیده شده روی زوج سیم، یک ورق فلزی مانند فویل آلومینیوم است. در برخی موارد یک شیلد سیمی رشتهای روی فویل قرار میگیرد. هدف از این شیلدگذاری افزایش مقاومت کابل در برابر امواج الکترومغناطیسی و نویز است.  اگر این شیلدها به زمین متصل شوند، نقش حفاظتی بیشتری در مقابل نویز خواهند داشت.

انواع STP

بسته به نوع شیلد و نحوه قرارگیری آن روی زوج سیمها، دسته بندیهای گوناگونی برای STP به وجود میآید:

اگر جنس شیلد فویل باشد، نوع کابل FTP میشود. اگر جنس شیلد از نوع رشته سیمی باشد، نوع کابل STP میشود. شیلد ممکن است هم روی کل زوج سیمها باشد و هم به طور مجزا روی هر زوج سیم کشیده شده باشد.

علاوه بر دسته بندی بالا که براساس جنس شیلد و شیوه قرارگیری آن در کابل بود، کابلهای Pair  Twisted بر اساس پهنای باند، Rate Bit و کاربرد، در دسته بندیها یا  Categoryهای مختلفی قرار میگیرند.

با توجه به وجود Cat7a ،چه نیازی به استفاده از کابلهای خانواده Cat8 هست؟

برای پاسخ به این پرسش میتوان حجم بالای پهنای باند مورد استفاده در دیتاسنترها را مثال زد. چرا که برای بهره گیری از سرعت 40Gbps به فرکانس بیشتر از 1 GHz نیاز دارد که این مسئله در Cat8 حل میشود. زیرا پهنای باندی که Cat8 در اختیار قرار میدهد تا 2 گیگاهرتز و سرعتی چهار برابر بیشتر از کابلهای فعلی را در دیتاسنترها  ممکن می سازد. با این حال کابل سری Cat8 همچنان در حال توسعه است و ویژگیهای واقعی آن پس از نهایی شدن این محصول مشخص میشود. در نظر داشته باشید که کانکتورها محدود کننده سرعت انتقال نیستند.

فیبرنوری

یکی از محیطهای انتقال، فیبرنوری است که براساس سیگنالهای نوری عمل میکند. سرعت انتقال اطلاعات در فیبرنوری بسیار باالاست. موارد زیر قطعات و تجهیزاتی که در برپایی یک شبکه فیبری کاربرد دارند آورده شده است.

فیبرنوری از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: هسته، روکش و محافظ قسمت مرکزی فیبرنوری هسته است که جنس آن از شیشه یا پلاستیک بوده، حرکت سیگنالها در آن صورت میگیرد. لایه دور هسته فیبرنوری روکش نامیده میشود که در انواع فیبرها متفاوت است اما همه آنها از خروج پرتوهای نور جلوگیری میکنند.  و همانند هسته از جنس شیشه یا پلاستیک است. روکش محافظ،  لایه پلاستیکی همانند لایه کابلهای دیگر است.

محافظ پلاستیکی ، هسته شیشه، غالف شیشه ای ،ضربه گیر لایه محافظ کولر، شیلد پلاستیکی.

برای برقراری لینک فیبرنوری به تجهیزات زیر نیازمندیم:

1- کابل فیبرنوری

2- patchcord فیبرنوری:

برای اتصال پچ پنل به سوییچ یا تجهیزاتی استفاده میشود که ورودی فیبر داشته باشند. در تهیه آن باید به نوع فیبری که

در کابل کشی مورد استفاده قرار داده ایم، تک پورت یا دابلکس بودن و سوکتهای پچ ً پنل و تجهیزات توجه کرد.

مثال LC to SC یا SC to SC یا SC to ST و…patchcord

3- پیگتیل فیبرنوری:

پیگتیل pigtail یک کابل فیبرنوری است که یک سمت آن کانکتور فیبرنوری و سمت دیگر آن فیوژن میشود.

پیگتیل فیبرنوری بسته به نوع کابل و سوکت مورد نظر Multimode یSinglemode انتخاب و برای ایجاد ارتباط و اتصال فیبر به سوییچ استفاده میشود. یک کابل فیبرنوری در هر انتهای خود کانکتور دارد. نوع کانکتور درهر انتهای پچکورد میتواند متفاوت یا همنوع باشد.

4- جوش فیوژن: برای اتصال هسته های کابل فیبرنوری به پیگتیل کابلی که یک سر آن آزاد است و سر دیگر آن سوکت فیبرنوری خورده است از دستگاهی به نام فیوژن اسپالیسر استفاده میشود.

5- پنل فیبرنوری: بسته به تعداد هستهای که میخواهیم فیوژن کنیم. میتوان پچ پنل مورد نظر را تهیه کرد که البته باید به نوع کانکتور پیگتیل خود نیز توجه کنیم. پچ پنلها از تکپورت دو هسته شروع میشود تا انواع بالاتر که قابلیت نصب روی رک را دارد.

6- آداپتور فیبرنوری: آداپتورها بسته به نوع کابل و نوع سوکت پیگتیل انتخاب می شوند. رابط بین پیگتیل و پچ کورد هستند که در روی پچ پنل نصب می شوند.

6- ماژول فیبرنوری: ماژول فیبر بسته به پهنای باند و تک هسته یا دوهسته بودن آن انتخاب میشود. این ماژول روی سوییچی که پورت فیبرنوری دارد نصب میشود.

7- سوییچ و مبدل فیبرنوری: برای تبدیل داده به نور و برعکس از سوییچ های فیبر استفاده میشود. میتوان از نوع تکپورت آن که به Converter Media معروف است و دارای یک پورت فیبر و یک پورت شبکه است استفاده کرد تا انواع بالاتر آن.

Converter Media و POE سوییچ فیبرنوری در سیستم های حفاظتی برای انتقال تصویر دوربینهای تحت شبکه استفاده میشود.

مبدل فیبرنوری برای انتقال سیگنال تصویر دوربین آنالوگ است. از تک کانال و چهار کانال تا 64 کانال موجود است.

استانداردهای اتصال سوکت 45 ـRJ و کیستون به کابل کاربرد رشته سیمهای کابل TP کاربردهای کابل استریت Straight ـ اتصال رایانه به سوییچ یا هاب ـ اتصال رایانه به مودم  ADSL ـ اتصال مودم ADSL به سوییچ یا هاب

کاربرد کابل کراس Cross

ـ اتصال یک رایانه مستقیما ً به رایانه دیگر ـ اتصال رایانه به روتر کابل کراس در این حالت Send کارت شبکه شما را به Receive روتر و بالعکس متصل میکند ـ اتصال مودم روتر به فایروال

این مطالب در مورد پسیو شبکه بود در مورد اکتیو شبکه در مطالب بعدی توضیح خواهیم داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *