شبکه کامپیوتری

سیستم تلفنی ایزابل

سیستم تلفنی ایزابل-novinnet.ne

امروزه استفاده از سرویس‌های تلفنی مبتنی بر IP در سرتاسر دنیا رشد چشمگیری داشته است؛ زیرا سه فاکتور مهمی که برای تمام سازمان‌ها و مجموعه‌ها جهت ایجاد یک ارتباط تلفنی در اولویت قرار دارند هزینه کیفیت و امکانات مفید هستند. تامین این سه فاکتور وابسته به استفاده از سیستم‌های تلفنی مبتنی برIP است. در این مقاله می‌خواهیم  روند پیشرفت معروف‌ترین سیستم‌های تلفنی جهان و سیستم تلفنی ایزابل و امکانات این نرم افزار را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

  • سیستم تلفنی ایزابل چیست؟

  • امکانات نرم‌افزار ایزابل چیست؟

مرکز تلفن یا همان دستگاه سانترال در دونوع مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی و مرکز تلفن تحت شبکه وVOIPوجود دارد. مرکز تلفن‌های آنالوگ قادر به استفاده از قابلیت تحت شبکه بودن نیستند، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برای بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید و ویژه مرکز تلفن تحت شبکه به سمت استفاده از این مراکز تلفن گرایش پیدا کرده‌اند.

مشکل بزرگ این مراکز تلفن، هزینه‌های بالای خرید خود مرکز تلفن، راه‌اندازی و استفاده از امکانات مختلف آن‌ها می‌باشد، به همین سبب بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها به سمت مرکز تلفن‌های رایگان و کد باز در این زمینه سوق پیدا کرده‌اند.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی یکی از سیستم‌های تلفنی حرفه‌ای در جهان به نام ایزابل بپردازیم؛ اما لازم است قبل از آن مطالبی در مورد دو نرم‌افزار به نام‌های آستریکس و الستیکس را بازگو کنیم پس با ما همراه باشید.

سیستم تلفنی ایزابل-novinnet.ne

Asterixچیست؟

آستریکس یک نرم‌افزار منبع آزاد است که در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر مدیرعامل شرکت Digium در جهت رشد سیستم تلفنی ویپ پایه گذاری شد.

قالب این نرم افزار GNU/GPL بود. ویژگی‌هایی از قبیل بی نیاز بودن به نرم‌افزار خاص، امکانات رایگان، استفاده از منابع سخت‌افزاری اندک، جابجایی راحت و نصب و راه اندازی آسان باعث محبوبیت بیشتر این نرم افزار شد.

به دلیل نداشتن رابط کاربری مناسب، تا حدودی کار کردن با استریکس، با همه امکانات و توانایی‌هایی که دارد سخت است، به همین دلیل به طور معمول فقط متخصصان حرفه‌ای می‌توانند با آن کار کنند.

این ویژگی باعث شد شرکت‌های بسیاری تصمیم به طراحی یک واسط کاربری گرافیکی آسان برای این نرم‌افزار بگیرند.

Elastixچیست؟

یکی از معروف‌ترین واسط‌های کاربری حرفه‌ای الستیکس است که در ایران نیز بسیاری از شرکت‌ها از امکانات آن بهره می‌برند. پروژه الستیکس توسط شرکت Palosanto با نسخه‌های ۲.۵، MTو 4 توسعه یافت؛ اما در سال ۲۰۱۶ تغییراتی در هسته الستیکس اعمال شد به طوری که کاملاً از هسته استریکس به هسته 3CX مهاجرت کرد و نسخه 5 آن با این هسته عرضه شد؛ اما همزمان با این تغییر یک تغییر اساسی دیگر نیز در این میان رخ داد و دیگر این نرم‌افزار رایگان نبود به طوری که بسیاری از ماژول‌های آن هزینه داشتند.

Issabel چیست؟

ایزابل نیز یک نرم‌افزار منبع باز میباشد که به کاربران این امکان را می‌دهد  توسط افزونه‌های متحد کنار هم، نیاز به سیستم تلفنی خود را برطرف کنند. علاوه بر آن می‌توانند آن را توسعه داده و یا منتظر نسخه‌های به روز این نرم‌افزار با امکانات جدیدتر باشند.

سیستم تلفنی ایزابل یک سیستم تلفنی حرفه‌ای است که امکانات بی‌نظیری را برای استفاده‌کنندگان فراهم کرده است. در حال حاضر پروژه الستیکس توسط تیم توسعه ایزابل با هسته استریکس در حال توسعه است.

لازم به ذکر است که سیستم تلفنی ایزابل جایگزینی قدرتمند برای سیستم تلفنی الستیکس می‌باشد. سیستم تلفنی ایزابل به علت بهره‌مندی از نرم‌افزارهای متعدد و امکانات فراتر، به یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تلفنیVOIP تبدیل شده است. در ابتدا ایزابل با دو نسخه 2.5و 4 شروع به کار کرد ؛اما بلافاصله بعد از آن نسخه 4خود را منتشر کرد.

این نسخه در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارد.لازم به ذکر است که بسیاری از سازمان‌ها و مراکز تجاری از سیستم تلفنی ایزابل استفاده می‌کنند. این سیستم توانسته ایده‌های خلاق و امکانات بی نظیری را در حوزه ارتباطات تلفنی برای عموم فراهم کند. ازجمله این امکانات می‌توان به فکس، ویدئوکنفرانس، ضبط مکالمات، گزارش‌گیری و ارتباط با CRM های درون سازمان اشاره کرد.

Issabel چیست؟-novinnet.ne

آشنایی با امکانات نرم‌افزار ایزابل

  • در اولین قدم می‌توان به پرداخت نکردن هزینه‌های بالا برای تماس‌های روزانه در سازمان‌های مختلف اشاره کرد؛ زیرا به طور کلی سیستم تلفنی ایزابل با استفاده از دارا بودن امکانات پیشرفته امروزی، در جهت کاهش هزینه‌های سازمان‌ها عمل می‌کند.
  • سیستم تلفنی ایزابل به دلیل Open Source بودن به راحتی قابل تغییر و انتشار است و شما می‌توانید با بهره‌گیری کمی از دانش برنامه‌نویسی این سیستم را به یک سیستم تلفنی دلخواه تبدیل کنید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ماموریت اصلی سیستم تلفنی ایزابل حفظ قابلیت Open Source بودن خود است.
  • سیستم تلفنی ایزابل با بهره‌گیری از واسط کاربری گرافیکی مناسب، عملکردی بسیار راحت را در اختیار کاربران قرار داده است و دقیقا این ویژگی یکی از دلایل محبوبیت این سیستم تلفنی است.
  • سیستم تلفنی ایزابل در جهت بازاریابی‌های تلفنی و توسعه کسب‌وکار شرکت‌ها و سازمان‌ها به آسانی از ماژول Call Center پشتیبانی می‌کند.
  • ارائه تماس تصویری یکی دیگر از امکانات کاربردی سیستم تلفنی ایزابل است.
  • امنیت سیستم تلفنی ایزابل بسیار بالاست و توسط ماژول File2ban تامین می‌شود. اگر تعداد درخواست‌های اشتباه به سرور، بیش از حد مجاز باشد این ماژول IP درخواست‌کننده را بلاک می‌کند.
  • سیستم تلفنی ایزابل این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند به صورت گرافیکی تنظیمات امنیتی فایروال را بر اساس فیلتر کردنIP کشورها انجام دهند.

آشنایی با امکانات نرم‌افزار ایزابل-novinnet.ne

سخن پایانی

در مقاله ارائه شده به معرفی و ذکر امکانات این سیستم تلفنی پرداختیم و آن را به عنوان یکی از مراکز تلفن تحت شبکه معرفی کردیم. شاید بتوان مهمترین مزیت این سیستم تلفنی را در مقایسه با دیگر مراکز تلفن، رایگان بودن تمامی بخش‌های آن، محیط کاربری آسان و به روز رسانی مداوم آن برای پایداری و امنیت سیستم تلفنی ایزابل، معرفی کرد. در پایان امیدواریم این مقاله در آشنایی و درک بهتر از سیستم‌های تلفنی نسل جدید و همچنین معرفی نرم افزار ایزابل مثمر ثمر واقع بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *