کابل کشی شبکه| کابل کشی شبکه کامپیوتری چیست؟

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه موضوع این مقاله می باشد. کابل‌های شبکه سخت‌افزار شبکه‌ای هستند که برای اتصال یک دستگاه شبکه به سایر دستگاه‌های شبکه یا اتصال دو یا چند رایانه برای اشتراک‌گذاری چاپگرها، اسکنرها و غیره استفاده می‌شوند.

کابل های شبکه برای اتصال و انتقال داده ها و سایر اطلاعات بین رایانه ها، روترها و سیستم های ذخیره سازی ضروری هستند. برای اتصال دو یا چند کامپیوتر یا دستگاه های شبکه در یک شبکه، از کابل های شبکه استفاده می شود.

اترنت معمولاً سریعتر از اتصال Wi-Fi است و مزایای دیگری نیز دارد. اتصال کابل اترنت با سیم سخت از Wi-Fi ایمن تر و پایدارتر است. شما می توانید سرعت کامپیوتر خود را روی Wi-Fi در مقابل اتصال اترنت به راحتی تست کنید.

انواع مختلف کابل کشی شبکه:

کابل جفت تابیده بدون محافظ (UTP).
کابل جفت پیچ خورده محافظ (STP).
کابل هممحور.
کابل فیبر نوری.
راهنمای نصب کابل
شبکه های محلی بی سیم
کابل جفت تابیده بدون محافظ (UTP).

چه نوع کابل شبکه ای بیشتر استفاده می شود؟

کابل کشی جفت پیچ خورده در دو نوع شیلددار و بدون محافظ عرضه می شود. جفت تابیده بدون محافظ (UTP) محبوب ترین است. کیفیت UTP ممکن است از سیم درجه تلفن تا کابل بسیار پرسرعت متفاوت باشد.

کابل دارای چهار جفت سیم است. هر جفت با تعداد چرخش های متفاوتی در هر اینچ پیچانده می شود تا به حذف تداخل جفت های مجاور و سایر وسایل الکتریکی کمک کند. هرچه پیچش محکم‌تر باشد، نرخ انتقال پشتیبانی شده بیشتر و هزینه هر پا بیشتر می‌شود.

اگرچه کابل UTP کم هزینه ترین کابل است، اما ممکن است مستعد تداخل فرکانس رادیویی و الکتریکی باشد. کانکتور استاندارد برای کابل کشی جفت تابیده بدون محافظ، کانکتور RJ-45 است. این یک کانکتور پلاستیکی است که شبیه یک رابط بزرگ به سبک تلفن است. یک اسلات به RJ-45 اجازه می دهد تا فقط یک طرفه وارد شود. RJ مخفف جک ثبت شده است، به این معنی که کانکتور از استانداردی پیروی می کند.

کدام کابل در شبکه LAN استفاده می شود؟

دو نوع کابل LAN وجود دارد. یکی کابل مستقیم مستقیم است که معمولاً به عنوان کابل پچ اترنت شناخته می شود که برای اتصال رایانه ها به روترها یا سوئیچ ها استفاده می شود.

کابل رسانه ای است که معمولاً اطلاعات از طریق آن از یک دستگاه شبکه به دستگاه دیگر منتقل می شود. انواع مختلفی از کابل وجود دارد که معمولاً با شبکه های LAN استفاده می شود. در برخی موارد، یک شبکه فقط از یک نوع کابل استفاده می کند، در شبکه های دیگر از انواع کابل ها استفاده می شود. نوع کابل انتخاب شده برای شبکه به توپولوژی، پروتکل و اندازه شبکه مربوط می شود. درک ویژگی های انواع مختلف کابل و نحوه ارتباط آنها با سایر جنبه های یک شبکه برای توسعه یک شبکه موفق ضروری است.

اترنت یک فناوری دسترسی به شبکه محلی است. بنابراین، هر کابلی که امکان اتصال با یک سیستم/دستگاه را در داخل یک شبکه فراهم می‌کند، می‌توانید آن را “کابل اترنت” یا “کابل شبکه” نامگذاری کنید. ظاهرا هیچ تفاوتی در کابل شبکه و اترنت وجود ندارد. کابل شبکه از کابل اترنت و شبکه تشکیل شده است.

کابل اترنت PatchSee Cat6 RJ45
کابل اترنت تخت Cat5e RJ45
کابل اترنت بوت شده اکسل Cat6A U/UTP LSOH
کابل اترنت محافظ Cat6 RJ45 SFTP
کابل اترنت Cat5e RJ45 LSOH
کابل اترنت Cat5e RJ45 PatchSee
کابل اترنت محافظ Cat5e RJ45

کابل کشی شبکه چگونه کار می کند؟

کابل های شبکه برای اتصال و انتقال داده ها و اطلاعات بین رایانه ها، روترها، سوئیچ ها و شبکه های فضای ذخیره سازی استفاده می شود. این کابل ها اساسا حامل یا رسانه ای هستند که داده ها از طریق آنها جریان می یابد. کابل جفت پیچ خورده در بسیاری از شبکه های اترنت استفاده می شود.

انوع کابل کشی شبکه:

کابل فیبر نوری:

کابل فیبر نوری از دسته ای از رزوه های شیشه ای تشکیل شده است که هر یک از آنها قادر به انتقال پیام های مدوله شده بر روی امواج نور هستند. کابل فیبر نوری طراحی و ساختار پیچیده ای دارد. این نوع کابل دارای یک پوشش نوری بیرونی است که نور را احاطه کرده و آن را در یک هسته مرکزی به دام می اندازد. داخل کابل (هسته) باید به دو روش مختلف پیکربندی شود. تک حالته و چند حالته. اگرچه ممکن است این تفاوت کوچک به نظر برسد، اما تفاوت فوق العاده ای در عملکرد و استفاده از کابل های فیبر نوری ایجاد می کند.

کابل جفت تابیده :

کابل جفت پیچ خورده نوعی سیم کشی معمولی است که کامپیوترهای خانگی و بسیاری از مشاغل را به شرکت تلفن متصل می کند. با قرار دادن دو سیم عایق جداگانه در یک الگوی پیچ خورده و اجرای موازی آنها با یکدیگر ساخته می شود که به کاهش تداخل یا القای الکترومغناطیسی بین جفت سیم ها کمک می کند. کابل جفت پیچ خورده برای انتقال سیگنال های دیفرانسیل متعادل مناسب است. روش ارسال سیگنال به روزهای اولیه تلگراف و رادیو برمی گردد. مزایای بهبود نسبت سیگنال به نویز، تداخل و جهش زمینی که انتقال سیگنال متعادل به ارمغان می‌آورد.

کابل کواکسیال:

کابل کواکسیال، یا کابل کواکسیال، نوع دیگری از کابل مسی است که دارای یک هادی داخلی است که با عایق فوم احاطه شده است، به طور متقارن توسط یک محافظ فلزی بافته شده پیچیده شده، سپس با یک عایق پلاستیکی پوشانده شده است. این طراحی منحصر به فرد اجازه می دهد تا کابل های کواکسیال در کنار اجسام فلزی مانند ناودان ها بدون تلفات برقی که در انواع دیگر خطوط انتقال رخ می دهد، نصب شوند. کابل کواکسیال به عنوان یک کابل انتقال فرکانس بالا که از یک هسته مسی جامد تشکیل شده است و در مقایسه با کابل جفت تابیده عمل می کند. قابلیت انتقال 80 برابر یا بیشتر دارد. این نوع کابل عمدتاً در خطوط تغذیه برای اتصال فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی با آنتن‌ها، اتصالات شبکه کامپیوتری و توزیع سیگنال‌های تلویزیون کابلی استفاده می‌شود.

انتخاب بین کابل کواکسیال، کابل جفت تابیده و کابل فیبر نوری عمدتاً به نیاز و توپولوژی شبکه شما بستگی دارد. برای انتخاب می توانید هزینه و الزامات پهنای باند را متعادل کنید. صرف نظر از کابل کواکسیال، کابل جفت پیچ خورده یا کابل فیبر، مطابق با نیازهای شبکه شما بهترین است.

زیرساخت کابل کشی چیست؟

سیستم کابل کشی ساختاریافته یک سیستم کامل از کابل کشی و سخت افزار مرتبط است که یک زیرساخت مخابراتی جامع را فراهم می کند. این زیرساخت کاربردهای وسیعی را دارد، مانند ارائه خدمات تلفنی یا انتقال داده ها از طریق شبکه کامپیوتری. نباید وابسته به دستگاه باشد.

کابل کشی ستون فقرات از تأسیسات ورودی، شبکه کابل‌کشی ساخت‌یافته به ساختمان‌های دیگر، و همچنین از طبقه به طبقه در داخل یک ساختمان در سیستم کابل‌کشی ستون فقرات منشعب می‌شود. ما از اصطلاح ستون فقرات برای توصیف کابل هایی استفاده می کنیم که ترافیک اصلی شبکه را مدیریت می کنند.

مزایای کابل کشی ساخت یافته چیست؟

آسان برای مدیریت
تطبیق پذیری
خرابی کمتر
مقرون به صرفه
پشتیبانی از برنامه و تجهیزات
انعطاف پذیری پیشرفته
سرمایه گذاری برای آینده
پشتیبانی از چندین سیستم و برنامه های کاربردی

تفاوت STP و UTP چیست؟

کابل جفت پیچ خورده محافظ (STP) دارای جفت سیم های جداگانه ای است که در فویل پیچیده شده اند، که سپس برای محافظت مضاعف دوباره پیچیده می شوند. کابل جفت تابیده بدون محافظ (UTP) هر جفت سیم را به هم تابیده است. سپس آن سیم ها بدون هیچ گونه محافظ دیگری در لوله پیچیده می شوند. کابل های UTP ارزان تر هستند و نوع کابل کشی محبوب تری هستند.

کابل کشی جفت تابیده محافظ (STP) تداخل الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی سایر دستگاه ها و اشیاء الکترونیکی را کاهش می دهد تا سیگنال ثابتی را تضمین کند. کابل ها شامل یک دسته سیم هستند که به چهار جفت تقسیم می شوند. هر جفت به هم می پیچند تا تداخل تداخلی از جفت سیم های دیگر در بسته کاهش یابد.

کابل CAT6 LAN چیست؟

CAT6 یک کابل جفت پیچ خورده استاندارد شده برای اترنت است که با استانداردهای کابل CAT5/5e و CAT3 سازگار است. مانند CAT5e، کابل‌های CAT6 از بخش‌های اترنت گیگابیتی تا 100 متر پشتیبانی می‌کنند، اما امکان استفاده در شبکه‌های 10 گیگابیتی را در فاصله‌ای محدود نیز فراهم می‌کنند.

CAT5e که با نام‌های رده 5e یا رده 5 پیشرفته نیز شناخته می‌شود، یک استاندارد کابل شبکه است که در سال 1999 تصویب شد. توسط متقاطع کابل‌های CAT5e معمولاً سیم‌های جفت تابیده 24 گیج هستند که می‌توانند شبکه‌های گیگابیتی را در فواصل قطعه تا 100 متر پشتیبانی کنند.

هر دو CAT5e و CAT6 می توانند تا سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه را تحمل کنند. این برای سرعت اکثر اتصالات اینترنتی بیش از حد کافی است. احتمال اینکه شما در حال حاضر یک اتصال اینترنتی داشته باشید که با آن می توانید تا 500 مگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشید بسیار اندک است.

تفاوت اساسی بین سیم و کابل چیست؟

سیم و کابل اصطلاحاتی هستند که اغلب در زمینه برق و ارتباطات استفاده می شود. اما، مردم تمایل دارند در مورد هر دو اصطلاح گیج شوند زیرا به نظر شبیه هستند، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند.

تفاوت اصلی بین سیم و کابل این است که یک سیم یک هادی است در حالی که یک کابل گروهی از هادی ها است. اگرچه، این هادی ها از یک ماده معمولی – مس یا آلومینیوم ساخته شده اند. معمولا سیم ها برهنه و پیچ خورده هستند. اما برخی از سیم ها با لایه نازک PVC پوشیده شده اند. و در مورد کابل ها به صورت موازی اجرا می شوند و به هم می پیچند یا به هم متصل می شوند تا یک کیس واحد را تشکیل دهند. به منظور ایمنی، یک غلاف داخلی و خارجی ساخته شده است.

یک سیم با قطر اندازه گیری می شود. با توجه به قطر سیم، با یک عدد گیج اندازه گیری می شود. هرچه عدد گیج کوچکتر باشد، سیم ضخیم تر است. گیج کاملی که در مصارف مسکونی استفاده می شود 10 و 20 است. اما، به خاطر داشته باشید که سیم های بزرگ جریان بیشتری دارند و می توانند با سوزاندن فیوز به لوازم خانگی آسیب برسانند.

انواع کابل برق:

1. کابل جفت پیچ خورده: یک کابل جفت پیچ خورده شامل 2 کابل است که به هم تابیده شده اند. این پیچش می تواند از نویز تولید شده توسط جفت مغناطیسی جلوگیری کند و بنابراین از آن برای حمل سیگنال استفاده می شود. کابل جفت پیچ خورده به طور کلی در ارتباطات داده و مخابرات استفاده می شود.

2. کابل چند رسانا: این کابل دارای 2 یا بیش از 2 هادی است که عایق هستند و هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال است. هر دو کابل جفت پیچ خورده و چند هادی به عنوان کابل های پیکربندی خط متعادل شناخته می شوند.

3. کابل کواکسیال:  کابل کواکسیال یک هادی داخلی دارد که توسط یک هادی فویل خارجی موازی احاطه شده است که توسط لایه های عایق محافظت می شود. در کابل، 2 هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می شوند. این کابل ها معمولاً در کابل تلویزیون استفاده می شوند زیرا عملکرد آن نسبت به کابل جفت پیچ خورده پایدارتر است.

4. کابل فیبر نوری: کابل فیبر نوری سیگنال ها را از طریق دسته ای از رشته های شیشه ای منتقل می کند و نسبتاً پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی دارد و این بدان معناست که آنها می توانند اطلاعات و داده های بیشتری را حمل کنند. به همین دلیل به جای کابل های مسی سنتی از کابل های فیبر نوری استفاده می شود.

مزایای مختلف استفاده از سیم و کابل:

استفاده از سیم  در مورد فرکانس های بالاتر عالی است و مقاومت و هزینه کمی را ارائه می دهد. و سیم استاندارد مقاومت بالایی در برابر فلز نشان می دهد.

کابل ها سنگین هستند و به خوبی عایق بندی شده اند و استحکام بالاتری دارند. سیم ها یا کابل های آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند. اطمینان حاصل کنید که همه کابل ها و سیم ها پلاریزه هستند و دارای بسته های ایمنی هستند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

به علت نوسانات بازار در خصوص تجهیزات اکتیو و دوربین های مداربسته قبل خرید حتما تماس حاصل فرمایید. 02191306720
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من