شبکه کامپیوتری

سوئیچ‌های شبکه لایه سه

سوئیچ‌های شبکه لایه سه

سوئیچ‌های شبکه لایه سه


سوئیچ شبکه

برای اتصال نود ها در شبکه به هم، از دستگاه‌هایی مثل هاب و سوئیچ و روتر و … استفاده می‌شود. این اتصال امکان جا به جایی اطلاعات بین دستگاه‌ها را در شبکه فراهم می‌کند.

سوئیچ یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است که در عین شباهت به هاب، بسیار هوشمندتر از آن است. بر اساس مدل OSI سوئیچ‌ها معمولا در لایه ۲ یا همان لایه Data Link کار می‌کنند و وظیفه این سخت افزارها، انتقال بسته‌های دیتا از یک دستگاه به جای دیگر از طریق شبکه و بر اساس آدرس سخت افزاری مک آدرس است.

سوئیچ شبکه معمولا در لایه دو مدل OSI و با پروتکل اترنت کار می‌کند اما سوئیچ هایی هستند که مسیریابی و وظایف لایه سه را هم انجام می‌دهند. همچنین سوییچ هایی هستند که به صورت ماژول نرم افزاری در تکنولوژی‌های مجازی سازی کاربرد دارند. اما سوییچ سخت افزاری با چندین پورت اترنت از ملزومات تمام شبکه‌ها است. 

سوئیچ‌های شبکه لایه سه

سوئیچ‌های شبکه لایه سه عملکرد یک سوئیچ و یک روتر را ترکیب می‌کند و به‌عنوان یک سوئیچ برای اتصال دستگاه‌هایی که در یک زیرشبکه یا Vlan سرعت‌بالا هستند عمل می‌کند و دارای توانایی روتینگ IP است که آن را به یک روتر تبدیل می‌کند. این نوع سوئیچ شبکه  می‌تواند از پروتکل‌های روتینگ پشتیبانی کند، بسته‌های ورودی را بازبینی کند و حتی می‌تواند تصمیم‌گیری‌های روتینگ را براساس آدرس‌های منبع و مقصد انجام دهد. سوئیچ لایه ۳ هم به‌عنوان سوئیچ و هم به‌عنوان روتر عمل می‌کند.

سوئیچ‌های شبکه لایه سه انعطاف‌پذیری زیادی را به یک شبکه اضافه می‌کند.

ویژگی‌های لایه ۳ به‌قرار زیر هستند:

•          به همراه ۲۴ پورت اترنت ارائه می‌شود.

•          رابط WAN ندارد.

•          برای اتصال دستگاه‌ها در زیر شبکه یکسان عمل می‌کند.

•          الگوریتم سوئیچینگ ساده است و برای اکثر پروتکل‌های روت‌شده یکسان است.

تفاوت اصلی بین سوئیچ‌ها و روترهای لایه ۳ در سخت‌افزار آن‌ها است. سخت‌افزار لایه ۳ ترکیبی از سوئیچ‌ها و روترهای سنتی هستش، منطق نرم‌افزار روترها با سخت‌افزار مدار یکپارچه جایگزین شده است. تا عملکرد را بهبود بدهد. همچنین، یک روتر سوییچ لایه ۳ پورت‌های WAN و سایر ویژگی‌های آن را که معمولاً در یک روتر سنتی مشاهده می‌کنید، ندارد.

مزایای سوئیچ‌های Layer 3 برای VLAN ها:

·        کم شدن میزان ترافیک پخش‌شده

·        مدیریت امنیتی ساده‌شده

·        جداسازی گسل راحتر شده است

·        چگونه سوئیچ‌های لایه 3 کار می‌کنند

·        کاهش میزان به وجود آمدن خطاهای احتمالی

·        ساده‌سازی امور مربوط به مدیریت ایمنی

سوئیچ‌های لایه 2 قابلیت انتقال بسته‌ها را در اطراف یک شبکه واحد دارند. همانطور که اشاره به لایه OSI کردیم، این سوئیچ‌های سیسکو تنها اطلاعات را درون لایه فیزیکی (همچنین به‌عنوان لایه 1 مانند کابل‌ها و کانکتورها) را تسهیل می‌کند. این سوئیچ‌ها به‌اندازه کافی هوشمند هستند که آدرس MAC هر دستگاه، منبع / مقصد هر بسته را یاد بگیرند. قرار دادن دستگاه در یک لایه 2 یک کل بخش بزرگ محلی ایجاد می‌کند.

سوئیچ‌های Layer 3 سیسکو

سوئیچ‌های Layer 3 سیسکو مانند یک روتر سنتی عمل می‌کنند. این امکان را فراهم می‌کند که بخش‌های مختلف شبکه باهم مرتبط شوند. با این کار، داده‌ها می‌توانند از یک شبکه به شبکه دیگر متصل شوند. اولویت‌بندی بسته‌ها می‌تواند راه‌اندازی شود. سوئیچ‌های Layer 3 به‌اندازه کافی هوشمند است تا بتواند بهترین مسیرها رابین شبکه‌ها پیدا کنند (پروتکل‌های مسیریابی سیسکو). درحالی‌که سوئیچ لایه 2 بسته‌های مبتنی بر MAC را حمل می‌کند، سوئیچ لایه 3 مسیر بسته‌های داده بر اساس IP را فراهم می‌کند. سوئیچ‌های شبکه لایه سه توانایی تبدیل منطقی شبکه‌ها را به دو یا چند VLAN (شبکه‌های مجازی)، افزایش امنیت و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز بین شبکه‌ها را فراهم می‌کنند.. سوئیچ‌های شبکه لایه سه به‌طور خاص بالای سوئیچهای Layer 2 نشسته و مسیرها / دسترسی بین شبکه‌های مختلف را کنترل می‌کند.

شبکه‌های کوچک می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های Layer 2 ساخته شوند، اما اکثر شبکه‌های شرکتی ترکیبی از لایه 2 و لایه 3 را دارند.. محصولات Lumbar 2 یک راه ارزان و آسان برای ایجاد اتصال به گروه‌های کاری هستند، درحالی‌که سوئیچ‌های Layer 3 هوشمندتر شبکه‌های اداری را قادر می‌سازد بدون نیاز به از بین بردن پهنای باند، شبکه‌ها اداره شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *