شبکه کامپیوتری

کابل فیبر نوری چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده است که کابل فیبر نوری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله از سایت نوین نت قصد داریم تا به این سوالات به صورت دقیق تر پاسخ دهیم، هم چنین درمورد مزیت های استفاده از کابل نوری نیز توضیحاتی را برای شما بیان کنیم. در وهله اول بهتر است که در این وسیله را به صورت بهتر و دقیق تری برای شما توضیح دهیم

در واقع فیبر نوری، یک رشته بلند باریکی میباشد که از موادی شفافی مثل شیشه و یا پلاستیک ساخته میشود.

این محصول می تواند نوری را که از یک سر آن وارد می گردد را از سر دیگر خود خارج نماید.


کابل های فیبر نوری، نسبت به دیگر کابل های معمولی موجود در بازار، دارای پهنای باند بسیار بیشتری میباشند.

با استفاده از کابل نوری میتوان داده های صوتی، تصویری را به سهولت کافی و با پهنای باند ۱۰ گیگ بر ثانیه و حتی بیشتر انتقال داد.

اگر بخواهیم به صورت دیگر کابل فیبر نوری را تعریف کنیم باید بگوییم که، این محصول یکی از انواع کابل های شبکه می باشد که تشکیل شده از رشته های ای جنس شیشه است. تمام این رشته های شیشه ای در داخل یک محفظه عایقی مانند قرار می گیرند.

این نوع از کابل شبکه، برای شبکه های گسترده با عملکرد بسسبار بالا و یا در مسافت های بسیار زیادی مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های فیبر نوری در مقایسه با کابل های شبکه مسی، دارای پهنای باند بسیار بیشتری هستند و می توانند داده ها را خیلی بهتر در مسافت های بسیار زیاد انتقال بدهند.

عملکرد کابل فیبر نوری. نوین نت

تاریخچه کابل فیبر نوری


در ابتدای متن توضیحاتی دقیقی را درمورد کابل فیبر نوری برای شما بیان کردیم. در ادامه قصد توضیحاتی را در مورد تاریخچه و پیدایش این محصول را برای شما شرح دهیم.


در چندین قرن پیش، اولین افرادی که به فکر استفاده نمودن از کابل فیبر نوری برای انتقال داده و اطلاعات افتادند، کسانی بودند که منتشر شدن نور را در جو زمین مشاهده نموده و تجربه کردند.

بعد از مدت ها، استفاده از کانال ها و لوله برای انتقال و هدایت نور طرح شد. به وسیله کانال ها، عدسی و آینه های مخصوصی نور در داخل کانال انتقال داده می شد.

اما به دلیل این که تنظیم نمودن عدسی و آینه ها بسیار سخت و مشکل بود این کار نیز نتواستا عملی شود و مردود ماند.


گفته می شود که، در سیر تکامل سیستم های ارتباط نوری، اولین کسی که تلاش کرد، مختره تلفن الکساندر گراهام بل بود که پس از گذشت ۴ سال از اختراع تلفن، توانست تلفنی را اختراع کند که می توانست صدا را تا مسافت بسیار زیادی انتقال دهد. نام این تلفن ها، تلفن های نوری و یا فوتوفون بود.

کابل فیبر نوری چیست؟.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

ساختار کابل فیبر نوری چیست؟

در ادامه به بررسی ساختار این محصول می پردازیم.
کابل های فیبر نوری تشکیل شده از یک هسته و یک لایه روکش میباشند که به دلیل این که میان این دو تفاوت هایی در ضریب شکست وجود دارد، جهت انعکاس داخلی انتخاب گردیده اند.

در فیبر هایی که بسیار کابردی هستند، روکش کابل به طور معمول، با یک لایه از پلی آمید یا پلیمر آکریلات پوشیده شده است. این پوشش فیبر را در مقابل آسیب های مختلف محافظت می کند اما به خاصیت موج نوری هیچ کمکی نمی کند.

فیبرهای روکش دار تکی یا همان کابل های فیبر نوری که به صورت دسته و یا نواری تشکیل شده اند، دارای یک لایه حائل شده می باشند که از رزین سخت یا تیوب هسته ای شکلی در دور خود دارند تا بتوانند هسته کابل را تشکیل بدهند.


برای تعیین فرم کابل های فیبر نوری، چند لایه غلاف محافظ بر اساس نوع کاربر، به کابل ها اضافه می شود.

در برخی مواقع شیشه هایی که نور را جذب می کنند، در مونتاژ فیبر نو را میان فیبرها قرار می دهند، تا از نشتی نوری که ای یک فیبر نوری به فیبر دیگر منتقل می شود، جلوگیری نمایند‌. با قرار گرفتن این قطعه در کابل فیبر نوری، موجب این می شود که میزان تداخل داده ها در در فیبرهای نوری کاهش پیدا کند.

کابل فیبر نوری چیست؟.نوین نت

عملکرد

برای این که بتوانید با این کابل آشنایی کامل پیدا کنید و آن را به صورت بهتری درک کنید بهتر است با نحوه عملکرد این محصول آشنا شوید.

در واقع کابل های نوری، به وسیله پالس های نوری، سیگنال های ارتباطی را با استفاده از لیرزهای ال ای دی و خیلی کوچک منتقل می کنند. این کابل های شبکه از تعدادی رشته که از جنس شیشه هستند تشکیل شده اند.

هرکدام از این رشته های شیشه از تار موی انسان نیز نازک تر می باشند.


قسمت مرکزی هرکدام از رشته ها هسته و یا core نام دارد.

هسته وظیفه فراهم کردن مسیر را برای حرکت نور را بر عهده دارد. Core یا هسته به وسیله که لایه شیشه به نام cladding که وظیفه انتقال نور را دارند، احاطه می شوند، تا از به هدر رفتن سینگال ها جلوگیری شود و نور اجازه داشته باشد تا در کابل حرکت نماید.


کابل های فیبر نوری single mode و multi mode ، از انواع اولیه کابل های فیبر نوری می باشند. کابل های single mode ، برای تولید کردن نور از رشته های خیلی باریک شیشه ای و یک لیرز استفاده می نمایند این در حالیست که کابل فیبر نوری multi mode برای تولید نور از ال ای دی استفاده می نمایند.

مزیت های فیبر نوری multi mode نسبت به فیبر نوری single mode

⦁ قطر هسته بزرگ تر
⦁ سادگی و سهولت تزریق انرژی نور به درون فیبر
⦁ وجود امکانات بیشتر و بهتر برای متصل شدن فیبرهای نوری به یک دیگر
⦁ امکان استفاده کردن از هردو منابع نور LCD وLED

معایب فیبر multi mode نسبت به فیبر single mode

⦁ فیبرهای چند مدی دارای اعوجاج بین مدی می باشند.
⦁ پهنای باند فیبرهای نوری مالتی مود نسبت به فیبرهای سینگل مود کم تر می باشد.
⦁ تضعیف و تلفات در فیبرهای نوری مالتی مود بیشتر می باشد.
⦁ امکان تولید و ساخت فیبرهای مالتی مود با طول بلند بسیار کم تر می باشد.

کابل فیبر نوری چیست؟.فروشگاهی اینترنتی نوین نت

کاربردهای کابل های فیبر نوری

این کابل در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد که ما در ادامه تعدادی از آن ها را برای شما شرح می دهیم.

کاربرد در مخابرات

یکی از مهم ترین و بیشترین کاربرد فیبرهای نوری، انتقال داده و اطلاعات به وسیله نور لیزر می باشد.

در حسگرها

برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی‌ مثل میدان مغناطیسی، جریان الکتریکی، حرارت، فشار و آلودگی سطح دریا از کابل فیبر نوری استفاده می شود. در این گونه حس گر ها، از فیبرهای نوری تحت عنوان عناصر اصلی حسگر بهره برداری می گردد. به این صورت که خصوصیات فیبر، تحت میدان‌ کمیت اندازه گیری شده و به اندازه شدت روی کمیت تاثیر می گذارد.

کاربرد نظامی

این کابل در صنعت دفاع کاربردهای بسیار زیادی دارد. که از این کاربردها می توان به کنترل رادارها و برقراری ارتباط، هدایت و کنترل موشک ها و ارتباط میان زیردریایی ها را نام برد.

مزایای کابل نوری نسبت به کابل های مسی

⦁ نازک تر هستند
⦁ قیمت ارزان‌ و مقرون و به صرفه
⦁ ظرفیت و پهنای باند بالاتر
⦁ تضعیف کم تر
⦁ مصرف برق بسیار پایین
⦁ غیر اشتعال
⦁ وزن سبک
⦁ انعطاف بالاتر
⦁ سیگنال های نوری

کلام آخر

ما در این مقاله از فروشگاه نوین نت، در مورد کابل فیبر نوری، ساختار، کاربرد و مزایای آن توضیحاتی را شرح دادیم. تا شما عزیزان بتوانید با آگاهی بیشتر نسبت به خرید و استفاده از این محصول اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *