شبکه کامپیوتری

پشتیبانی و خدمات کامپیوتر

پشتیبانی و خدمات کامپیوتر

پشتیبانی و خدمات کامپیوتر یا به عبارتی به معنای راه اندازی و نگهداری از شبکه‌ ی کامپیوتری که باعث خدمت به شبکه‌ و حمایت از مشتری می باشد. نگهداری شبکه‌ ی کامپیوتری در حال حاضر یکی از ضروری ترین نیازهای مؤسسات، شرکت‌ها، ، کارخانجات، سازمان‌ها، آموزشگاه‌ها، مثل آموزش و پرورش و هتل‌ها در حوزه انفورماتیک می‌باشد.

پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری، از طریق خدمات پشتیبانی شبکه، خدمات مشاوره آنلاین، نصب و راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری، خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پشتیبانی و نگهداری از سرورها ، خدمات نصب دوربین مدار بسته، موجب پیشگیری یا برطرف کردن مشکلات موسسات و سازمانها در زمینه شبکه می‌گردد. پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری و اتاق سرورباعث واکسینه شدن شبکه کامپیوتری و در واقع خدمات پیشگیرانه  است.

پشتیبانی و خدمات کامپیوتر

انواع پشتیبانی و خدمات کامپیوتر

  • پشتیبانی سخت‌افزار شبکه

پشتیبانی و خدمات کامپیوتری در سخت افزار منظور همان خدمات پسیو شبکه است که کلیه اقداماتی است که درخصوص سخت  شبکه» است. شامل پشتیبانی و نگهداری از کلیه تجهیزات سخت‌افزاری در حوزه آی‌تی و شبکه مانند تجهیزات پسیو شبکه، سرورها، رک، سوئیچ، روتر، دوربین‌های مداربسته، سیستم برق اضطراری UPS، سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات اداری مانند پرینتر، فکس، اسکنر و … می‌باشد.

  • پشتیبانی نرم افزار شبکه

پشتیبانی و خدمات کامپیوتری نرم افزار شبکه، همان خدمات اکتیو شبکه است که در خصوص نرم افزار شبکه» است. و پیکربندی امن تجهیزات و انجام فعالیت‌های نرم افزاری شبکه می‌باشد. که شامل نگهداری از نرم افزارها، رفع ایرادات احتمالی آن‌ها، پیشگیری از وقوع ایرادات و مشکلات، نصب نرم‌افزارهای شبکه، نصب و آپدیت ویندوز سرور، نگهداری اطلاعات و دیتاهای شرکت است. بک‌آپ‌گیری و پشتیبان‌گیری از تمامی اطلاعات و نرم‌افزارهای موجود و مستندسازی تمامی اطلاعات مرتبط با شبکه نیز بخشی از این خدمات می‌باشد.

کارشناس پشتیبانی کامپیوتر

کارشناس پشتیبانی و خدمات کامپیوتر یا به عبارتی مدیریت IT ، نظارت بر فعالیت شبکه و سیستم‌های کامپیوتری را داراست همان طور که گفته شد نیلز مبرم برای محیط کاری می باشد. پشتیبانی شبکه کامپیوتری با مدیریت مناسب یک زیر ساخت شبکه با نظارت و تجزیه و تحلیل محیط شبکه شروع می‌شود، نه تنها این موضوع می‌تواند شاخص‌های کلیدی وقوع مشکلات در شبکه را پیش بینی کند، بلکه تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از شبکه می‌تواند به شما در برنامه ریزی جهت پیاده سازی و نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری کمک کند.

پشتیبانی و خدمات کامپیوتر یعنی داشتن یک کارشناس و متخصص پشتیبانی شبکه و سخت افزار است. که برای محیط کاری بسیار تأثیرگذار و اعتبار عالی آن را بیان می کند و همچنین مقرون به صرفه می‌باشد، زیرا هزینه‌های ناشی از نداشتن یک پشتیبان شبکه بیشتر از هزینه‌های داشتن یک متخصص برای پشتیبانی و نگهداری شبکه است. حل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری به صورت روزانه و یا هفتگی به مراتب بهتر و حرفه‌ای تر از چک نکردن سیستم‌ها است چرا که پس از به وجود آمد مشکل به مراتب هزینه‌های بیشتری صرف برطرف کردن آن باید پرداخت شود که در بسیاری از موارد حتی با صرف هزینه، خسارت وارده جبران نخواهد شد.

بهترین نحوه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه کامپیوتری

  • پشتیبانی راه دور از طریق سیستم تیکتینگ

پشتیبانی کامپیوتری در این روش به این صورت در خدمت مشتریان هستند. مثلا  مشتریان، مشکلات (شبکه، نرم افزاری، سخت افزاری و …) خود را از طریق سیستم ارسال تیکت به صورت کتبی با کارشناسان در میان می‌گذارند.

  • پشتیبانی به صورت تلفنی:

خدمات شبکه کامپیوتری در این روش به این صورت به  مشتریان داده می شود  که بعضی از مشکلات می‌بایست به صورت تلفنی و شفاهی به کارشناسان اعلام گردد و یا بالعکس کارشناسان به صورت تلفنی راهنمایی کنند.

  • پشتیبانی راه دور به صورت ریموت:

پشتیبانی شبکه کامپیوتری در این روش به این صورت در خدمت مشتریان هستند که کارشناسان برای حل بعضی از مشکلات نیاز دارند تا به سیستم مورد نظر از راه دور با نرم‌افزارهایی که مخصوص این کار می‌باشند به اصطلاح ریموت زده و مشکل کاربر را مستقیماً بر روی سیستم حل کنند.

  • پشتیبانی به صورت حضوری:

پشتیبانی شبکه کامپیوتری در این روش به این صورت در خدمت مشتریان هستند که بسیاری از مواقع لازم است تا کارشناس به صورت حضوری در محل اقدام به ارائه خدمات نماید و مشکلات آنان را به صورت حضوری بر طرف نماید.

انواع قرارداد پشتیبانی شبکه

قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه:

پشتیبانی کامپیوتری دارای قرار داهای مطمئن و اعتباری می باشد. قرارداد بر روی ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای در زمینه شبکه و تجهیزات شبکه‌ای و نرم‌افزارهای مرتبط با آن متمرکز می‌باشد. در این قرارداد، خدمات از نظر فنی در سطح بالاتری نسبت به سایر قراردادها ارائه می‌گردد. کارشناسانی که در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کنند، مهندسین شبکه با تجربه بالا می‌باشند.

  • قرارداد خدمات پشتیبانی سیستم‌‌ها و تجهیزات اداری:

پشتیبانی شبکه در این نوع قرارداد نگهداری و تعمیر کامپیوترها و تجهیزات اداری ائم از پرینتر، اسکنر و … از اهمیت بیشتری برخوردار است. ارائه خدمات کامپیوتری به شرکت‌ها از نظر سطح دانش نسبت به خدمات شبکه پایین‌تر بوده و تکنسین‌های کامپیوتر مسئول ارائه این خدمات می‌باشند. به این دسته از خدمات در اصطلاح خدمات HelpDesk گفته می‌شود.

  • قرارداد خدمات پشتیبانی IT:

پشتیبانی شبکه کامپیوتری در این نوع قرارداد در واقع ترکیبی از خدمات تخصصی شبکه و خدمات پشتیبانی سیستم‌ها می‌باشد. البته خدمات جانبی دیگری نیز در این نوع قراردادها ارائه می‌گردد مانند پشتیبانی تجهیزات دوربین مداربسته، نگهداری از دستگاه‌های الکترونیکی مانند سیستم‌های هوشمند اتاق سرور، دستگاه حضور و غیاب، برق اضطراری UPS و … . در واقع این خدمات تمامی نیازهای آی‌تی در سطوح مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد.

لازمه ی حضور کارشناس پشتیبانی در محل مشتری

ساعت‌های حضور کارشناس در محل مشتری در تمامی قراردادهای فوق، بسته به نوع قرارداد به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود.

  • کارشناس پشتیبانی  جهت رفع مشکل:

کارشناس صرفاً زمانی در محل مشتری حضور خواهد داشت که مشکل یا مشکلات مربوطه را حل کند و بعد از رفع آن از محل مشتری خارج می‌گردد.

  • کارشناس  پشتیبانی پاره وقت:

کارشناس به اندازه یک نیم روز کاری در محل مشتری در زمان‌بندی مشخص، حداقل یک روز در هر ماه و حداکثر بر اساس نیاز مشتری، حضور خواهد داشت، حتی اگر از قبل مشکلی وجود نداشته باشد.

  • کارشناس پشتیبانی  تمام وقت:

کارشناس مانند یک کارمند در محل مشتری به صورت تمام وقت حضور خواهد داشت. کارشناس پشتیبان مقیم در محل، بر اساس نیاز مشتری ممکن است حداقل یک روز تا حداکثر تمام روزهای کاری در یک ماه در محل مشتری حضور داشته باشد.

در هر سه مورد کارشناس بر اساس شرایط و ضوابط قرارداد اولیه ممکن است در هر هفته یک نوبت و یا چند نوبت در محل مشتری حضور پیدا کند. در نهایت بسته به انتخاب حالت‌های حضور کارشناس، تعداد حضور کارشناس در هر ماه و همچنین نوع قرارداد پشتیبانی، هزینه‌های خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه و کامپیوتر نیز تغییر خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *