شبکه کامپیوتری

معرفی مهم ترین تجهیزات فیبر نوری

در ابتدا می بایست شما عزیزان را با کلمه فیبر نوری آشنا کنیم، اگر بخواهیم به صورت کلی درباره موضوع این پست به شما اطلاعاتی بدهیم باید گفت که در این قسمت قرار است مهم ترین تجهیزات فیبر نوری را با شما عزیزان آشنا کنیم؛ تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید.

فیبر نوری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فیبر نوری در واقع همان تار نوری می باشد که در کشور های آمریکایی به آن تار نوری می گویند، در واقع فیبر نوری یک رشته بلند و بسیار شفاف و باریک می باشد که می تواند نور را از جهتی گرفته و از سمت دیگر خارج کند. مواد تشکیل دهنده آن از شیشه های بسیار شفاف بوده و البته باید بگوییم که شیشه ای که برای ساخت فیبر نوری می باشد نسبت به سایر شیشه ها ضخامت بسیار کمی دارد.

در واقع با پیدایش و کشف فیبر نوری کشور های بسیاری پیشرفت فراوانی کردند، با فراگیری فیبر های نوری از فیبر نوری، تجهیزات فیبر نوری و دانش و صنعت مرتبط با آن نیز به سرعت شروع به توسعه و فراگیر شدن کرد. به عبارت دیگر، بنیاد اصلی این صنعت که توانست فناوری انتقال داده را با یکی از عظیم ترین انقلاب‌های ممکن روبه رو سازد، پدیده کابل فیبر نوری بود.

همان طور که می دانید برای استفاده از هر وسیله ای شما مدنظرتان می باشد، باید تجهیزات هم نیز داشته باشد،تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از فیبر نوری شامل:

  • پچ پنل
  • کابل فیبر نوری
  • پچ کورد
  • دستگاه فیوژن
  • ماژول فیبر نوری
  • کلیور فیبر نوری

پچ پنل چیست و چه کاربردی دارد؟

در هر وسیله، هر قطعه وظیفه خودش را دارد پچ پنل قطعه اصلی است که از نقطه نهایی تجهیزات شبکه قرار گرفته و اگر بخوان قطعه ای کاری وصل می شوند. در یک فیبر نوری وجود پچ پنل الزامی نیست اما اگر در وسیله به کار برود کار را برای کاربران آسوده می کند. اگر بخواهیم از شکل ظاهری پچ پنل به شما بگوییم، به صورت مستطیل می باشد که روی آن پورت های متفاوتی وجود دارد که برای سیم کشی از آن ها استفاده می کنند.

شاید سوال برایتان به وجود بیاد که اگر ما پچ پنل را قرار ندادیم چه کاری باید انجام بدیم؟ خب پاسخ ما به سوال شما این گونه است:

اگر بخواهید سروری را از سوئیچ به سوئیچ وصل کنید کارتان بسیار پیچیده می شود و باید پست رک سرور قطع کنید که حسابی گرد و خاک بلند می کند.

اگر بخواهید کلاینت را به محل مشخصی برای مثال اتاق سرور وصل کنید باید سر کابل را پیدا کنید.

و در آخر اگر شما زمانی قصد داشته باشید که کابل ها را از سوئیچ بکنید باید اتصال سرور ها و سوئیچ ها رو عوض کنید هم به مشکل می خورید. اللفب

کابل فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

اللفب

با به وجود آمدن فیبر نوری باعث شده تکنولوژی پیشرفت بسیار چشم گیری داشته باشد، قبل از اینکه کابل های فیبری به وجود بیایند کابل های مسی هم نیز دارای مشکلات فراوانی می باشند. که می توان به افت کیفیت داده ها در مسافت های طولانی و سرعت پایین ارسال نمود. داده هایی که در فیبر نوری ارسال می شوند به صورت سیگنال های نوری بوده و بسیاری از مشکلات کابل مسی را از ندارند.

در مخابرات یکی از مرسوم‌ترین کاربرد های کابل فیبر نوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است. البته در جاهای مختلف هم نیز کاربرد دارد استفاده از حسگر های فیبر نوری برای اندازه ‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب‌ های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتو های گاما و ایکس در سال‌ های اخیر شروع شده‌ است. در این نوع حسگر ها، از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌‌گیری می‌شود بدین ترتیب که ویژگی‌ های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه‌‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیر پذیر می‌شود.

پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟

این قطعه دارای طول مشخصی می باشد، لذا انواع تقسیم بندی کابل شبکه در اینجا نیز کاربرد دارد و تقسیم بندی پچ کورد شبکه به همان صورت می باشد. درست مثل کابل های شبکه پچ کورد نیز از نظر پهنای باند و انتقال داده ها به صورت Cat1 تا Cat8 دسته بندی می شود. در جدول زیر اطلاعاتی درباره هر کدام از دسته ها برای شما عزیزان قرار داده شده است. به طور کلی انواع پچ کورد شبکه زیر بیشترین کاربرد و استفاده را دارند و باقی انواع آن دیگر استفاده نمی شود و منسوخ شده اند.

دستگاه فیوژن چیست؟

فیوژن دستگاهی است که برای جوش دوتا تار نوری متصل می کند، در ادامه روند اتصال را اسپلایس می گویند اگر شما بخواهید اتصال شبکه ها را قطع کنید؛ با برداشتن روکش های بزرگ تر از 125 میکرون آماده گردیده، تمیز می شوند و توسط دستگاه برش یا کلیور کاملا مسطح قطع می گردند و پس از تمیز کردن مجدد در بازو های تراز دستگاه فیوژن قرار می گیرند. با فشار یک دکمه ، انتهای تار های فیبر نوری با قوس الکتریکی الکترود گرم می شوند، جمع می شوند و در نهایت ذوب می شوند و به هم جوش یا فیوژن می گردند.

ماژول فیبر نوری چیست؟

ماژول های نوری برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال نوری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ماژول می تواند مسیر انتقال اطلاعات را از طریق فیبر نوری ده ها کیلومتر افزایش دهد با این حال در حال حاضر استفاده های زیادی دارد. با وجود آن چه در مورد ماژول SFP گفته شد مشاهده می شود در حال حاضر تجهیزات زیادی با عنوان این ماژول به بازار ارائه شده که استفاده از آن موجب می شود سیگنال تقویت پیدا کند، بنابراین می توان گفت کاربرد ماژول اس اف پی در حال حاضر بسیار گسترده است و کاربران در هر حالتی که بخواهد داده های خود را با کیفیت عالی و سرعت بالا انتقال دهند باید از این ماژول استفاده کنند.

کلیور فیبر نوری چیست؟

در ابتدا قرار گیری تار ها، دستگاه تارها را به هم نزدیک می نماید ، در گذشته این فرایند به صورت دستی و با چرخاندن اهرم های مکانیکی توسط اپراتور صورت میگرفت ، امروزه این فرایند کاملا خودکار می باشد ، سپس تارها در مرکز در سه محور تنظیم می گردند، دستگاه های نسل قبل دارای میکروسکوپی برای نگاه کردن و تنظیم تارها بود هر سه محور در دستگاه های فیوژن گذشته با کلید های فشاری تنظیم میگردید، امروزه در دستگاه های فیوژن نسل جدید این فرایند کاملا خودکار است.

چنانچه یکی از تارها دارای کلیو نامناسب باشد مطابق شکل اگر برش صورت گرفته در سمت راست دیده شود دستگاه اعلام به اخطار مینماید، درگذشته این فرایند باید مورد توجه اپراتور قرار می گرفت، چنانچه مانند تصویر برش غیر عادی مشاهده نمودید ابتدا با پاک کننده های الکترودی دستگاه اقدام به تمیز کردن پیش از فیوژن نمایید چنانچه برش به حالت قبل باقی ماند بر اساس استاندارد می بایستی اقدام به کلیو مجدد در مورد نوع تار نوری سمت راست در عکس نمایید

پیشنهادات مفید برای اسپلایسینگ فیبر نوری اگرچه اسپلایسینگ دو نوع فیبر نوری متفاوت است اما ما در اینجا به روشهای فیوژن معمول و رایج اشاره می کنیم. برخی از پیشنهادها برای اسپلایسینگ فیبر نوری عبارتند از :

  • 1. دستگاه فیوژن را قبل از اسپلایسینگ پاک و تمیز کنید. زمان اسپلایسینگ فیبر های نوری، هر گونه آلودگی نامرئی باعث مشکلات بسیار زیادی شود.
  • 2. به منظور افزایش سرعت هم ترازی برای دستگاه فیوژن، استفاده از ابزار دیگر، مانند Cleaver فیبر نوری مهم است. Cleaving خوب در اسپلایسینگ اتلاف توان فیوژن فیبر نوری را کاهش می دهد.
  • 3. اطمینان حاصل کنید پارامتر های فیوژن با متد و شیوه خاص قابل تنظیم است. تغییرات پارامتر ها نیز مشکلاتی را برای تنظیم دلخواه کاربر ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *