شبکه کامپیوتری

اینترنت فیبرنوری چیست؟| مزایا و معایب اینترنت فیبر نوری یا UFB

اینترنت فیبر نوری چیست

اینترنت فیبرنوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری چیست؟ اینترنت فیبر نوری که معمولاً به نام اینترنت “فیبر” نامیده می شود. یک اتصال پهن باند است که می تواند با سرعت تاخیر کم تا 940 مگابیت بر ثانیه (مگابیت بر ثانیه) برسد. این فناوری از کابل فیبر نوری استفاده می کند. که به طرز شگفت انگیزی می تواند اطلاعات را با سرعتی در حدود 70 درصد سرعت نور ارسال کند. خطوط فیبر نوری بسیار سریع‌تر از کابل‌ها هستن. فیبر نوری میتونه حجم زیادی از داده‌ها رو در یک خط انتقال بده، این حجم میتونه چند ترابایت باشه. علاوه بر این، کابل های فیبر نوری مانند سایر کابل های سنتی مستعد شرایط آب و هوایی شدید نیستند، که به حداقل رساندن خاموشی ها کمک می کند. همچنین به طور موثری در برابر تداخل الکتریکی مقاومت می کند.

اینترنت فیبر نوری

فیبر نوری داده ها را با استفاده از نور منتقل می کند. رایج ترین دلیلی استفاده از شبکه های فیبر نوری این است که سرعت بارگیری شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. از آنجا که کابل های فیبر نوری داده ها را با استفاده از پالس های نور به جای برق منتقل می کنند. اطلاعات می توانند بسیار سریعتر حرکت کنند. علاوه بر این، فیبر نوری کمتر در معرض تداخل قرار می گیرد. بنابراین آنها را بسیار قابل اعتماد می کند. به عنوان مثال، آب و هوای نامناسب، تداخل الکترومغناطیسی و تداخل فرکانس رادیویی همگی بر اتصالات سنتی کابل مسی تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، هیچ یک از این عوامل بر اتصالات فیبر نوری تأثیر نمی گذارد.

از آنجایی که هیچ سیم فیزیکی در کابل فیبر نوری وجود ندارد. آنها سیگنال هایی را ایجاد نمی کنند که هکرها می توانند از آن استفاده کنند. در واقع، نفوذ و قطع کابل فیبر تنها راهی است که افراد می توانند از شبکه فیبر نوری اطلاعات جمع آوری کنند. انجام این کار باعث از بین رفتن سیگنال می شود.

هک کردن شبکه های مسی بسیار رایج است زیرا بسیار راحت تر است. تنها کاری که هکرها باید انجام دهند جمع آوری داده ها از سیگنال های تابشی یا ضربه زدن به کابل است که به آسانی مانند کابل فیبر نوری شکسته نمی شود. 

اینترنت فیبر نوری چگونه کار می کند؟

اینترنت فیبر نوری یک فناوری پیچیده است که به شما امکان می دهد اطلاعات را در قالب نور به جای برق منتقل کنید. قطعات زیادی وجود دارد که این فناوری پیشرفته را تشکیل می دهند. اما دو جزء اصلی فیبرهای نوری و به اصطلاح “آخرین مایل” شبکه فیبر نوری هستند.

هنگامی که این پالس های نور فوق سریع به مقصد می رسند، به خروجی الکتریکی تبدیل می شوند. این کار توسط تجهیزات خاصی به نام پایانه شبکه نوری انجام می شود.  سپس سیگنال را از طریق اتصال اترنت به کاربر ارسال می کند. فاصله بین خط اصلی شبکه فیبر و کاربر نهایی “آخرین مایل” نامیده می شود.

کابل فیبر نوری را می توان با روکش و زره محافظت کرد تا در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم شود. فیبرهای نوری بسیار کوچک هستند. قطر آنها حدود 125 میکرون است. بسیاری از این الیاف به هم متصل می شوند تا کابل ایجاد کنند. فیبرهای نوری پالس های لیزر یا نور LED را به خط منتقل می کنند و اطلاعات را به صورت دوتایی، مانند 0 و 1 های مورد استفاده در وسایل الکترونیکی منتقل می کنند.

ینترنت فیبرنوری چیست؟

تفاوت اینترنت فیبر نوری با انواع دیگر اینترنت چیست؟

فناوری های اینترنتی در طول زمان پیشرفت چشمگیری داشته است. در این نوشته خلاصه ای از انواع اصلی اتصالات که هنوز مورد استفاده قرار می گیرند و نحوه عملکرد آنها آمده است:

اینترنت تلفنی
( Dial-up )، که از 20 سال پیش رایج است. از خطوط تلفن موجود که معمولاً از مس ساخته می شوند، استفاده می کند. Dial-up از فرکانس شنیدنی تلفن ثابت استفاده می کند. به همین دلیل است که هنگام اتصال یک سری بوق و صداها را می شنوید. شما نمی توانید از تلفن و اینترنت به طور همزمان استفاده کنید زیرا آنها خط یکسانی دارند. میانگین سرعت اتصال dial-up حدود 56 کیلوبیت بر ثانیه (یعنی حدود 0.05 مگابیت بر ثانیه) برای بارگیری و بارگذاری است.

اینترنت( DSL )
اینترنت DSL (خط مشترک دیجیتال) نیز از خطوط تلفن برای انتقال داده ها استفاده می کند. اما برخلاف dial-up اینترنت DSL از فرکانس های نامفهوم استفاده می کند. بنابراین با خدمات تلفن صوتی شما رقابت نمی کند. سرعت متوسط ​​برای DSL بین 1 تا 100 مگابیت بر ثانیه برای بارگیری و تا 20 مگابیت بر ثانیه برای بارگذاری است.

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری اتصالات پرسرعت داده ها را با سرعت های مختلف منتقل می کند. علاوه بر سرعت بیشتر، فیبر به طور گسترده ای قابل اطمینان تر در نظر گرفته می شود. سرویس CenturyLink Fiber می تواند سرعت بارگیری/بارگذاری متقارن را تا 940 مگابیت بر ثانیه (مگابیت بر ثانیه) از طریق اتصال سیمی به روتر شما ارائه دهد. در مورد سرعت، نمی توانید تأثیر WiFi را نادیده بگیرید. 

اینترنت فیبر نوری چیست

مزایا و معایب فیبر نوری

اگرچه فیبر نوری دارای مزایای سرعت و پهنای باند نسبت به کابل مسی است، اما دارای اشکالاتی نیز می باشد. در اینجا مزایا و معایب کابل فیبر نوری آورده شده است.

مزایای فیبر نوری
پهنای باند بیشتر و سرعت بیشتر: کابل فیبر نوری از پهنای باند و سرعت بسیار بالا پشتیبانی می کند. حجم زیادی از اطلاعات قابل انتقال در واحد کابل فیبر نوری مهمترین مزیت آن است.

ارزان: مایلهای طولانی و پیوسته کابل فیبر نوری را می توان ارزانتر از طول مس معادل سیم مسی تهیه کرد. با توجه به اینکه تعداد زیادی فروشنده در حال رقابت برای سهم بازار هستند، مطمئناً قیمت کابل نوری کاهش می یابد.

نازک و سبک وزن: فیبر نوری نازک تر است و می تواند به قطرهای کوچکتر از سیم مسی کشیده شود. اندازه و وزن کمتری نسبت به یک سیم مسی قابل مقایسه دارند و برای مکانهایی که فضا نگران کننده است مناسب تر است.

ظرفیت حمل بالاتر: از آنجا که فیبرهای نوری بسیار نازک تر از سیم های مسی هستند. الیاف بیشتری را می توان در یک کابل با قطر معین جمع کرد. این باعث می شود خطوط تلفن بیشتری از طریق یک کابل عبور کنند.

تخریب سیگنال کمتر: از دست دادن سیگنال در فیبر نوری کمتر از سیم مسی است.

سیگنالهای نوری: برخلاف سیگنال های الکتریکی که در سیم های مسی منتقل می شوند. سیگنال های نوری از یک فیبر با سیگنال های فیبرهای دیگر در همان کابل فیبر تداخل ندارند. این به معنی مکالمات تلفنی واضح تر یا دریافت تلویزیون است.

طول عمر طولانی: فیبرهای نوری معمولاً بیش از 100 سال چرخه عمر بیشتری دارند.

معایب فیبر نوری
قدرت کم: منابع ساطع کننده نور محدود به توان کم هستند. اگرچه ساطع کننده های قدرت بالا برای بهبود منبع تغذیه در دسترس هستند، اما هزینه اضافی را اضافه می کند.

شکنندگی: فیبر نوری نسبت به سیمهای مسی شکننده است. در برابر آسیب پذیری آسیب پذیرتر است. بهتر است کابل های فیبر نوری را خیلی محکم نپیچانید یا خم نکنید.

فاصله:  فاصله بین فرستنده و گیرنده باید کوتاه باشد یا برای تقویت سیگنال به تکرار کننده ها نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *