شبکه کامپیوتری

پشتیبانی فنی شبکه

پشتیبانی فنی شبکه

به طور کلی پشتیبانی شبکه را مجموعی از اقدامات تلقی خواهیم کرد که با هدف حفظ، نگهداری و رفع مشکلات و نقایص در حیطه شبکه های کامپیوتری فعالیت دارند و موثر واقع می‌گردند. گمان می‌بریم این مشکلات پیش آمده؛ در سطح نرم افزاری و یا حتی سخت افزاری شبکه های کامپیوتری اتفاق افتند. پشتیبان شبکه باید این مزیت را بهمراه داشته باشد که به شکل موثری در انجام فعالیت در زمینه های یاد شده و به نیز رفع نقایص سخت افزاری، ایفای نقش نماید.

مشکلات عمدتا در قالب سخت افزار؛ در خصوص کامپیوتر، سرورها، تجهیزات، ماشین های اداری و تجهیزات امنیتی پیشرفته به وقوع می‌پیوندند. در صورتی که عموما مسائل مرتبط به بخش نرم افزاری در سطح سرویس های شبکه و یا نرم افزارهای تحت شبکه همچون کلاینت و سیستم عامل خودنمایی می‌کنند. اما باید بگوییم این مبحث زمینه وسیع‌تری را دارا خواهد بود که در ادامه به یک بعد حائز اهمیت آن یعنی پشتیبانی فنی شبکه؛ وظیفه خطیر آن و البته فردی که این موارد و این نوع فعالیت را با میزان تحصیلات مربوطه و با رعایت فاکتورهایی خاص به سرانجام می‌رساند، آشنا خواهیم شد.

 

 

منطور از پشتیبانی فنی شبکه چیست؟

هر شرکت برای حفظ اطلاعات و انجام روند مطلوب فعالیت‌های وابسته به سیستم‌های کامپیوتری موظف هستند تا به جهت نگهداری و حفظ سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری رایانه‌های مورد استفاده تمام تلاش خود را بکار بگیرند، که از آن به عنوان پشتیبانی فنی نام برده می‌شود. البته که تنها بودجه مالی یک شرکت از دارایی‌ها و اندوخته آن بشمار نمی‌رود. باید به جرات بگوییم که میزان مهارت‌های‌ افرادی که به عنوان پشتیبان فنی، وظیفه حل مسائل فنی مرتبط به حساب‌های مشتری یا زیرساخت نرم افزاری شرکت را دارا هستند، از سرمایه‌های اصلی اما پنهان شرکت به حساب می‌آیند. این افراد با تشخیص مشکلات و عیوب پیش آمده، از ادغام نرم افزارهای رایانه‌ای؛ پشتیبانی شبکه را عهده‌دار خواهند شد. اما سوال اینجاست که چه فردی برای انجام این امور مناسب هستند؟ آیا هر فردی با هر نوع تخصص و یا هر میزانی از تسهیلات می‌تواند این امور را به نحو احسن مدیریت نماید.

مدرک و یا درجه تحصیلی پشتیبان فنی شبکه

افرادی که به عنوان پشتیبان فنی استخدام می‌شوند یا در این رده شغلی مشغول بکار هستند، عموماً در درجه علمی بالایی در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارند. به همین سبب بر قطعیت دارا بودن مدرک تحصیلی آکادمیک در علوم کامپیوتر یا مدرک تحصیلی مرتبط دیگری، برای مشغول بکار شدن در شرکت‌های متوسط و بزرگ بسیار ضروری محسوب می‌گردد. البته داستان به اینجا ختم نمی‌‌گردد چرا که بسیاری از شرکت‌ها برای اعلام موافقت همکاری علاوه بر این مدرک تحصیلی به دارا بودن گواهینامه در زمینه شبکه‌ یا سیستم عامل‌های خاص صنعتی اسرار می‌ورزند. مطمئنا افرادی می‌توانند در این حیطه با موفقیت بیشتری گام بردارند که دارای سابقه خدمات مشتری قوی و البته چشم انداز مثبت برای حل مشکلات باشند. مطمئنا در این وضعیت موقعیت پشتیبانی فنی برتری را پشت سر خواهند گذاشت.

مدرک و یا درجه تحصیلی پشتیبان فنی شبکه

 

 

 

وظایف پشتیبان شبکه

هر فردی که در قالب پشتیبان شبکه در یک شرکت مشغول بکار شود، موظف است تا بسته به اندازه سازمان، یک یا چند حوزه تخصصی را تحت پوشش قرار بدهد. والبته سازمان مربوطه را کنترل و از خطرات احتمالی برحذرشان دارند.

به طور کلی نیروهای پشتیبان فنی شبکه وظایف مربوط به توسعه و نگهداری شبکه را عهده‌دار خواهند بود. این تکنسین‌ها علاوه بر رفع عیوب متعدد رایانه، در پیش روی اطلاعات مورد نیاز سایر نیروهای کاری شرکت به عنوان یک راهنمایی‌ کننده جامع حضور خواهند داشت. هدف همه پشتیبانان فنی، ایجاد و نگهداری سیستم‌های شبکه‌ای با عملکرد بالا می‌باشد، که در حیطه تجارت بسیار موثر عمل خواهند کرد. تکنسین‌های پشتیبانی عموما در یک شرایط شغلی دائم مشغول بکار می‌باشند چرا که شرکت‌ها گاهی دائما نیازمند سیستم‌های کامپیوتری خود هستند، به همین سبب اگر یک نیرو پشتیبان فنی را در روزهای آخر هفته و ساعات پایانی روز، سخت مشغول به کار دیدید تعجب نکنید. از همین روی علاقه شما به حیطه شغلیتان و نیز کسب لذت در ضمن کار با فناوری بسیار حائز اهمیت تلقی می‌گردند. البته که باید وابسته به رویکردی تحلیلی در کار خود در مهار خطاهای شبکه‌ای و برطرف نمودن مشکلات بسیار حرفه‌ای عمل نمایند.

 

انواع پشتیبانی فنی شبکه

مطمئنا پشتیبانی فنی شبکه را تنها منوط به یک مورد خاص تلقی نمی‌کنیم. زیرا وابسته به نوع نیازی که مشتری از سرویس انتخابی دارد در شرایط متمایزی قرار خواهند گرفت. در قسمت پایین به چند مورد برجسته از پشتیبانی فنی مورد نیاز مشتری اشاره خواهیم داشت:

  • زمان و مواد:

این نوع پشتیبانی را همه ما به عنوان پشتیبانی فناوری اطلاعات یا “break-fix” می‌شناسیم و به عنوان نوع رایج در صنعت فناوری معرفی خواهد شد. توجه داشته باشید که در این پشتیبانی، مشتری موظف خواهد بود که هزینه مواد و تکنسین با هزینه‌ای از پیش تعیین شده را پرداخت نماید.

  • خدمات مدیریت شده:

عموما این نوع خدمات در مقیاسی وسیع تری در اختیار مشتریان قرار داده خواهند شد تا اینکه در قالبی انفرادی‌. در این روند یک لیست با محتویاتی از خدمات و شاخص های عملکردی معین به صورت همیشگی همراه  با یک نرخ ثابت به مشتری ارائه خواهد شد که از سابق در روند تنظیم قرار داد به تمامی آن‌ها اشاره شده است. این خدمات ارائه شده می‌تواند فاکتورهایی چون نظارت شبانه روزی سرورها، میز راهنمایی ۲۴ ساعته و موارد دیگر را شامل گردد.

  • پشتیبانی Block Hours:

پشتیبانی Block Hours به عنوان یک سیستم پشتیبانی پیش پرداخت معرفی خواهد گشت که در طی آن مشتری برای مدت معینی به جهت استفاده یک ماهه یا یک ساله موظف به پرداخت هزینه است. چنین شرایطی حاکمی این امکان را به مشتریان خود خواهد داد تا بدون کمترین زحمتی و نیز شرایط آسانتری برای کار روی کاغذ یا قبض‌های متعدد از ساعت‌ها در قالبی منعطف‌تر بهره ببرند.

انواع پشتیبانی فنی شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *