شبکه کامپیوتری

پسیو و اکتیو چیست؟

پسیو و اکتیو چیست؟

از مفاهیمی که در خدمات شبکه بسیار‌ رواج دارد، پسیو و اکتیو است. به طور معمول متخصصین آی تی و شبکه در بحث های تخصصی خود بسیار زیاد از دو کلمه مفهومی‌ پسیو و اکتیو استفاده می کنند. ما در این مقاله قصد داریم‌ بفهمیم‌ که پسیو و اکتیو چیست؟ و این دو با یک‌ دیگر چه تفاوت هایی دارند؟ در ادامه این مقاله از سایت هورداد نوین نت همراه ما باشید.

 

خدمات پسیو و اکتیو

در علم شبکه، تجهیزات شبکه به طور کلی‌ در دوسته پسیو و اکتیو قرار می گیرند. جدا از بحث تقسیم بندی نمودن تجهیزات شبکه، خدمات شبکه نیز به در دو نوع پسیو و اکتیو ارائه می شوند. در ادامه پیش از بیان هر بحثی ابتدا تجهیزات شبکه را مورد بررسی قرار می دهیم و پس از آن به دو نوع خدمات شبکه می پردازیم.

به صورت کلی لوازم و تجهیزاتی که جهت انتقال داده ها و اطلاعات به جریان الکتریکی احتیاج دارند، تجهیزات اکتیو گفته می شود. اکتیو در لغت نیز به معنای فعال است. بنابراین می‌ توان به تجهیزات فعال یک شبکه، تجهیزات اکتیو گفت. علاوه بر این تجهیزاتی که برای انتقال داده و اطلاعات به جریان التریکی نیاز ندارند، خدمات پسیو و یا غیر فعال گفته می شود. پسیو در شبکه به معنی غیرفعال است.

تجهیزات اکتیو شبکه: از تجهیزات دوربین مدار بسته تا تجهیزات ویدیو کنفرانس

در علم شبکه های کامپیوتری به تجهیزات و قطعاتی که توسط اتصال به برق می توانند سینگال ها را تقویت کنند و سبب فعال شدن جریانات الکتریکی می شوند، تجهیزات اکتیو شبکه و یا تجهیزات فعال گفته می شود. در ادامه چند نمونه از تجهیزات اکتیو شبکه را به شما معرفی و در خصوص هر یک به صورت مختصر توضیحاتی را شرح می دهیم.

 

پسیو-و-اکتیو-چیست؟

پسیو و اکتیو چیست؟.نوین نت

کارت شبکه

یکی از اساسی ترین‌ و مهم ترین عنصرهای سخت افزاری و اکتیو شبکه، کارت شبکه است که در هنگام پیاده سازی شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. هر رایانه موجود در یک شبکه، چه سرویس دهنده و چه سرویس گیرنده، برای انجام‌ انتقال اطلاعات به یک کارت شبکه مخصوص احتیاج دارد‌.
در واقع کارت شبکه ارتباط میان محیط انتقال ( کابل فیبر نوری و کابل مسی ) را با کامپیوتر برقرار می کند. در حال حاضر بیشتر مادربوردهایی که در کامپیوترهای امروزی هستند، دارای یک کارت شبکه می باشند.

هر‌ کارت شبکه ای یک آدرس فیزیکی به نام MAC دارد. این آدرس عددی ۶ باینی بوده که ۳ بایت اول مشخصه سازنده کارت شبکه و سه بایت دوم شماره سریال کارت شبکه می باشد. کارت های شبکه به دو دسته کابلی و بی سیم تقسیم بندی می شومد که هریک از آن‌ ها معایب و مزایایی دارند. همچنین کارت شبکه های بی سیم و یا وایرلس در ۲ گروه اکتسرنال و اینترنال تقسیم بندی می گردند.

 

اکسس پوینت

در شبکه های کامپیوتری کابلی، جهت برقراری ارتباط میان کامپیوترها به یک سوئیچ نیاز است. در شبکه های کامپیوتری بی سیم و یا وایرلس نیز به یک سخت افزار جهت برقرار نمودن ارتباط به نام اکسس پوینت نیاز خواهیم داشت. در واقع اکسس پوینت در شبکه های بی سیم وظیفه سوئیچ در شبکه های کابلی را بر عهده دارد.

سوئیچ شبکه

از دیگر تجهیزات بسیار اساسی و مهم اکتیو شبکه، سوئیچ شبکه است. توسط سوئیچ شبکه، کاربران متعددی می توانند به طور همزمان دریافت و یا ارسال اطلاعات داشته باشند. میزان سرعت ارسال اطلاعات کاربران روی سرعت دست یابی دیگر‌ کاربران تاثیر مستقیم دارد. سوئیچ شبکه می تواند ارتباط میان چند کامیپوتر در یک شبکه را برقرار کند.

روتر

یکی از حیاتی ترین تجهیزات اکتیو، روتر نام دارد. که از این دستگاه در شبکه های wan و Lan استفاده می گردد. تا به الان روترها در انواع و مدل های مختلفی طراحی شده و به بازار عرضه شده اند. از دلایل بسیار مهم استفاده گسترده از روتر، اتصال یک شبکه کامپیوتری به دیگر شبکه های کامپیوتری می باشد. نامی که برای این دستگاه ها در نظر گرفته شده بر اساس کاری است که روترها انجام می دهند.

مودم

از جمله دیگر تجهیزاتی که در بخش اکتیو وجود دارد، مودم است. بدون شک شما با کار مودم ها آشنایی داشته و یا در حال استفاده از این دستگاه ها هستید. مودم ها امکان اتصال به اینترنت را از طریق شبکه فراهم می کنند.

 

تجهیزات پسیو

پس از معرفی تجهیزات اکتیو‌ نوبت به معرفی تجهیزات پسیو شبکه می رسد. ما جهت راه اندازی یک شبکه کامپیوتری به تجهیزات پسیو و یا همان تجهیزات غیرفعال احتیاج داریم. در واقع تجهیزات پسیو به برق متصل نشده و نقشی در تقویت نمودن سیگنال ها ندارند. این تجهیزات به طور معمول درون ابزارهای مختلفی قرار می گیرند و داخل شبکه مشاهده نمی شوند. در ادامه تجهیزات پسیو را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

 پسیو-و-اکتیو-چیست؟-

پسیو و اکتیو چیست؟.نوین نت

کابل کواکسیال

در چندین سال گذشته از کابل کواکسیال جهت ایجاد یک شبکه استفاده می شود. برای راه اندازی شبکه یک کابل کواکسیال بسیار بزرگ‌ را به عنوان ستون فقرات قرار داده و کابل های کواکسیال کوچک تر با فاصله ۲.۵ متری جهت ایستگاه های کاری استفاده می کردند.

کابل فیبر نوری

از دیگر وسایل بخش پسیو، کابل فیبر نوری است. که وظیفه انتقال اطلاعات و داده ها را در شبکه های کامپیوتری دارد. زمانی از فیبر نوری استفاده می شود که به ارتباط با مسافت های طولانی و پهنای باند زیاد نیاز داریم.

آنتن وایرلس

در موردهایی که یک شبکه وایرلس یا بی سیم کاهش سرعت و افت سیگنال دارد، آنتن وایرلس را مورد استفاده قرار می دهند.

پچ پنل

این وسیله یک قطعه مستطیل شکل است که برای جمع آوری کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

رک شبکه

رک های شبکه جهت مراقبت از تجهیزات و سوئیچ های شبکه استفاده می شوند و معمولا شیشه ای شکب هستند.

خدمات پسیو و اکتیو

بعد از بررسی تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه، خدمات پسیو و اکتیو را مورد بررسی قرار می دهیم. همانطور که گفته شد خدمان شبکه نیز دو گروه تقسیم بندی می شوند.

خدمات پسیو شبکه

از‌ جمله مهم ترین قسمت یک شبکه، راه اندازی زیرساخت و تجهیزات آن می باشد. قبل از انجام هرکاری باید زیر ساخت های ارتباطی شبکه نصب شوند. در علم‌ شبکه به خدمات راه اندازی و نصب که به مراحل پیکربندس وارد نمی شود خدمات پسیو گفته می شود. خدمات پسیو عبارتند از:
⦁ طراحی شبکه
⦁ کابل کشی
⦁ نصب سانترال و کابل کشی تلفن
⦁ کابل کشی برق
⦁ داکت کشی
⦁ نصب پریزها
⦁ نصب رک
⦁ نصب دوربین مدار بسته
⦁ نصب سنسور
⦁ نصب تجهیزات شبکه

خدمات اکتیو شبکه

بعد از انجام مراحل زیرساخت شبکه، باید خدمات های دیگری انجام شود. در واقع خدمات اکتیو به خدماتی گفته می شود که بعد از انجام کارهای زیرساختی شبکه باید صورت بگیرد. این خدمات شامل موارد زیر می شوند:
⦁ پیکربندی و تنظیم تجهیزات شبکه مثل روتر، مودم و اکسس پوینت
⦁ نصب سیستم عامل های کلاینت سرور
⦁ راه اندازی و نصب برنامه های تحت شبکه مانند آنتی ویروس
⦁ تنظیم و پیکربندی یوزرها

 

پسیو و اکتیو چیست؟.نوین نت

 

 

پسیو و اکتیو با یک دیگر‌ مکمل هستند

خدمات پسیو و اکتیو همچون تقسیم بندی تجهیزات اکتیو و پسیو یک دید ذهنی می باشند. هررشته ای دارای اصطلاح های منحصر به فرد خود است‌. بکارگیری کلمات پسیو و اکتیو نیز در علم شبکه برای ارتباط میان متخصصین آی تی انجام می شود. این دو خدمات با یک دیگر مکمل هستند. به صورتی که نمی توان یکی از آن هارا از دیگری متمایز دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *