سیستم های امنیتی و حفاظتی

ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته

ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته

ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته

ذخیره‌ساز دوربین‌ها

وظیفه یک ذخیره‌ساز در مرحله‌ی اول ضبط تصاویر ویدیویی هست. ذخیره‌ساز دوربین‌های مدار  بسته،دستگاه‌های DVR و NVR و حتی سرورهای ذخیره‌ساز ویندوزی که برپایه نرم افزار کار می‌کنند، تصاویر ارسالی از دوربین‌ها را فشرده و در هارد دیسک‌های داخلی یا جانبی ذخیره می‌کنند.

 ضبط تصویر در دستگاه های ذخیره ساز DVR و NVR و PCNVR

همه سیستم‌های ضبط تصاویر دارای هارد های داخلی یا جانبی می‌باشند. داده‌های ارسالی از دوربین‌ها به فرمت‌های H264  و یا H265 فشرده‌سازی می‌شوند. این کار در دوربین‌های شبکه توسط خود دوربین‌ها انجام می‌شود و در سیستم‌های آنالوگ توسط دستگاه‌های DVR انجام می‌شود. این فشرده‌سازی باعث می‌شود که دستگاه برای ضبط قدرت عمل بیشتری داشته باشد. و قسمتی از عملکرد خود را برای نحوه ضبط کردن اعمال کند.

انواع ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته

1- ضبط دائمی تصاویر: Cantino

2- ضبط تصاویر بر اساس زمان بندی : Schedule

3- ضبط بر اساس تشخیص حرکت : Motion Detection

4 – ضبط تصاویر براساس ورودی حسگر : Alarm

5- ضبط تصاویر براساس  هوشمندی : Analytics

ضبط دائمی تصاویر

ضبط دائمی تصاویر یک راه‌حل برای مشکلات ذخیره‌سازی می‌باشد. اکثر کاربران ترجیح می‌دهند دستگاه‌ها را روی حالت دائمی تنظیم کنند. چون در این حالت کمترین ریسک را می‌کنند. و زودتر به نتیجه کار و تحویل پروژه می‌رسند. البته در خیلی مواقع این کار ضروری می‌باشد. در این حالت تصاویر 24 ساعته ذخیره می‌شود و این مسئله باعث کم شدن زمان ذخیره سازی می‌شود.

محاسبه ذخیره‌سازی قبل از خرید

زمان درست برای محاسبه ذخیره‌سازی زمانی است که پروژه ها ی شما هنوز اجرانشده است. بسیاری تقاضای ضبط دوربین مداربسته برای یک سال را دارند. این امکان وجود دارد، اما یک وضعیت نرمال نیست، چون پروژه‌ای که بتواند برای چنین مدت‌زمان طولانی ضبط ویدئو داشته باشد  بسیار گران خواهد بود. زمان نرمال ضبط 30 روز می‌باشد.

 محاسبه ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته

اگر از دوربین خود با وضوح HD استفاده کنید، نرخ بیتKbps  ۱۰۲۴ مناسب خواهد بود و برای وضوح  Full HD با استفاده از نرخ بیت Kbps 2048 امکان پذیر خواهد بود.

مزایا و معایب:

در این نوع ذخیره‌سازی  از بین رفتن تصاویر تقریباً به صفر می‌رسد و تنظیم آن آسان است. ولی هزینه زیادی برای ضبط در زمان‌های طولانی لازم است. از معایب جستجوی تصاویر است. پیدا کردن اطلاعات مورد میان هزاران دیتای یکپارچه بسیار دشوار است.

 تشخیص حرکت اولین هوشمندی در ثبت تصاویر

1- سیستم آنالوگ یا آنالوگ اچ دی تصاویر به‌صورت خام از طرف دوربین‌ها به دستگاه ضبط می‌کند و در دستگاه بر اساس حرکتی که در زاویه دید دوربین‌ها می‌افتد دستگاه فریم‌هایی را که حرکت وجود دارد ذخیره می‌کند.

2- سیستم مداربسته تحت شبکه پردازش تشخیص حرکت در همان دوربین اتفاق می‌افتد. یعنی دوربین افراد یا اجزای حرکتی را تشخیص داده و فقط بازه زمانی حرکتی را به دستگاه برای ذخیره‌سازی می‌فرستد.

مزایا و معایب :

از مزایای ضبط بر اساس تشخیص حرکت می‌توان به ذخیره‌سازی با حداقل داده و قابلیت هوشمندی در جستجو اشاره کرد. از ایرادهای این روش می‌توان به همزمانی رخداد با تأخیرهای ارسال شبکه اشاره کرد. از معایب دیگر این روش برای فضاهایی هست که تردد زیادی در جلوی دوربین‌ها وجود دارد و این باعث می‌شود تعداد پکت های ارسالی بر اساس حرکت‌های به وجود آمده به سمت ذخیره کننده بیشتر شود و درنهایت باعث بالا رفتن حجم تصاویر در دستگاه شود. بنابراین این روش برای فضاهای خلوت با حساسیت کمتر بهتر است.

ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته بر اساس ورودی حسگر آلارم

در این روش که مشابه روش موشن است، ذخیره‌سازی  بر اساس پالس‌های ورودی از رله‌های دستگاه یا دوربین شبکه انجام می‌شود. روی دستگاه آنالوگ اچ دی و یا بعضی از دوربین‌های تحت شبکه ورودی‌هایی برای ارتباط با انواع سنسورهای دما، حرکت و کلاً هرگونه رخدادی که قابلیت ارائه به‌صورت پالس لحظه‌ای وجود دارد. می‌توانیم دستگاه را برای شروع ذخیره‌سازی با تحریک سنسورها تنظیم کنیم. یا همزمان علاوه بر ذخیره‌سازی تصاویر دستگاه خروجی مشخصی برای درب‌ها یا روشنایی‌ها و یا عملکردهای دیگر بفرستد.

مزایا و معایب:

از مزایای این راه‌حل می‌توان به‌دقت در ذخیره‌سازی و پیدا کردن سوژه‌ها و سرعت در اطلاعات ذخیره‌شده در دستگاه اشاره کرد. و از معایب این روش بالا بردن هزینه نهایی پروژه و نیاز به آزمون خطای سیستم‌ها مختلف است. چون خیلی از دستگاه‌های موجود در بازار مشکلاتی در ارتباط نرم‌افزار و سخت‌افزار دارند.

ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته بر اساس زمانبندی ضبط

در این روش شما می‌توانید تصاویر دریافتی در دستگاه  را در زمان‌های مختلف زمانی  ذخیره‌سازی کنید. در این روش می‌توانید برای هر زمان نوع ضبط متفاوتی در نظر بگیرید. مثلاً شما می‌توانید طول شبانه‌روز را به چهار قسمت یا بیشتر تقسیم کنید از ساعت 0 نیم شب تا ساعت 7 ذخیره‌سازی بر اساس حرکت موشن باشد و از ساعت 7 تا 13 دائمی ضبط انجام شود و از 13 الی 17 بر اساس رخداد یا سنسور و از 17 الی 24 هم دائمی تصاویر را ذخیره نماید.

مزایا و معایب:

از مزایای این روش کم کردن از بین رفتن داده‌های تصویری است و هم‌چنین بهره‌برداری کامل و مفید از یک دستگاه ذخیره‌ساز است. امکان بازبینی در این روش هم همانند روش تشخیص حرکت آسان و سریع می‌باشد.

ذخیره‌سازی بر اساس هوشمندی سیستم

این روش به کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود. این نوع ضبط  تکمیل‌شده ضبط بر اساس تشخیص حرکت است و خیلی از آنالیزهای آن از تشخیص حرکت در رفتار سوژه‌ها منتج می‌شود. این روش به انواع جستجوها بهبود بخشیده و به ما کمک می‌کند رخدادها را بر اساس زمان، مکان، رنگ، چهره،ممنوعیت‌ها، جهت، حجم و حتی در بعضی سیستم‌ها چگالی شناسایی و در زمان‌های حال و گذشته فراخوانی کنیم .

در بعضی از سیستم‌ها و مخصوصاً نرم‌افزار آنالیز تصاویر شما می‌توانید بر اساس آیتم‌های هوشمندی در داده‌های ذخیره‌شده جستجو کنید. مثلاً براساس چهره، سوژه، رفتار  یا پلاک جستجو کنید و سریع به هدف موردنظرتان برسید.

بعضی از این هوشمند سازی‌ها:

•          تشخیص چهره

•          تشخیص پرسه زنی

•          تشخیص اشیائ به جا مانده

•          تشخیص اشیا سرقت شده

•          تشخیص حرکت

•          تشخیص جهت

•          تشخیص منطقه ممنوعه

•          تشخیص خروج از منطقه مشخص شده

•          تشخیص عبور از خط

•          تشخیص پلاک

•          تشخیص ازدهام

•          شمارش افراد

•          شمارش اجسام

مزایا و معایب:

از مزایای این ذخیره‌ساز دوربین‌های مداربسته کم کردن داده‌های اضافی و استفاده بهینه از تصاویر ذخیره‌شده است. از معایب این روش گران بودن لایسنس های آنالتیک برای استفاده از آن است.

nvr dvr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *