سیستم های امنیتی و حفاظتی

خصوصیات تمایز دهنده ی دوربین های مداربسته

خصوصیات تمایزدهنده‌ی دوربین‌های مداربسته

خصوصیات تمایزدهنده‌ی دوربین‌های مداربسته


خصوصیات تمایزدهنده‌ی دوربین‌های مداربسته به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازییم.

دوربین مداربسته ثابت (Fixed) و متحرک (PTZ):

دوربین‌های ثابت این دوربین‌ها در نقطه‌ای مشخص قرار گرفته و یک زاویه دید ثابت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دوربین‌های مداربسته ثابت برای نظارت هر روزه بر روی یک مکان ثابت مناسب هستند .دوربین مدار بسته متحرک یا PTZ  می‌توانند در محورهای افقی و عمودی به صورت دستی یا اتوماتیک حرکت کنند یا روی تصویر زوم کنند. این موارد باعث می‌شود بتوان نظارت بیشتری روی مکان‌های مورد نظر داشت.

دوربین مداربسته بی سیم (وایرلس) و سیمی :

دوربین مداربسته بی سیم (وایرلس) و سیمی :

دوربین مداربسته سیمی برای اتصال به دستگاه نیازمند کابل است که بسته به نوع دوربین می‌تواند کابل کواکسیال یا کالب شبکه باشد. این نوع دوربین‌ها با توجه به پهنای باند بالا و سرعت، ارتباطی پایدار و بدون وقفه ارائه می‌دهند. دوربین‌های مدار بسته سیمی در مقایسه با دوربین‌های بی سیم امن‌تر هستند. زیرا امکان هک شدن و شنود اطلاعات در میانه راه وجود ندارد.

دوربین مداربسته بی سیم می‌تواند بدون وجود کابل، تصاویر را با استفاده از امواج وایرلس انتقال دهد. یکی ازمزیت های این دوربین، جابجایی آسان آن‌ها است. که باعث شده در مقابل دوربین‌های سیمی که برای جابجایی نیاز به تغییراتی در طول کابل دارند، کاربردی‌تر باشند.

از معایب دوربین‌های بی سیم می‌توان به ناپایداری ارتباط این دوربین‌ها اشاره کرد. مثلاً اگر در راه دیواری بتنی قرار داشته باشد ممکن است اختلالاتی در ارتباط به وجود بیاید. مشکل دیگر ی دوربین‌های مداربسته بی سیم این است که برد ارسال اطلاعات آن‌ها در مقایسه با دوربین‌های سیمی که می‌توانند مسافت بسیار زیادی را با استفاده از کابل‌های شبکه پوشش دهند، پایین است.

دوربین مداربسته بی سیم (وایرلس) و سیمی :

دوربین مداربسته بی سیم (وایرلس) و سیمی :

دوربین مداربسته روز امکان ضبط تصویر در تاریکی راه به همراه ندارند. به همین دلیل هم قیمت ارزان و فروش محدودتری نسبت به دوربین‌های دید در شب دارند.

دوربین‌های مداربسته دید در شب یا همان دوربین IR در تاریکی با  کیفیت مطلوب به ضبط تصویر می‌پردازند.

قابلیت Stream دوربین مداربسته و انواع آن :

Stream در لغت به معنای جریان و در دنیای IT به مفهوم پخش مستقیم و بدون وقفه، استریم گفته می‌شود.

Main Stream و Sub Stream این ویژگی در دستگاه‌های DVR هایک ویژن به‌منظور ارائه تصویری نرم و بدون تأخیر برای دسترسی‌های راه دور و ریموت ارائه شد.

 Main Stream

مین استریم دارای رزولوشن بالاتری نسبت به انواع دیگر استریم است. و این امکان رو فراهم می‌کند که بتوانید با حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده توسط دوربین مداربسته بر روی شبکه‌ی داخلی نسبت به مانیتور و ضبط تصاویر به‌وسیله NVR اقدام کنید.

 Sub Stream

ساب استریم یا استریم دوم، ویدیوهایی با رزولوشن استاندارد و پایین را به‌منظور استفاده در شرایطی که پهنای باند کم است ارائه می‌دهد. این نوع استریم برای شرایطی است که پهنای باند ارتباط، جوابگوی ارسال بی‌وقفه تصویر نیست. بنابراین به‌صورت خودکار یکی از رزولوشن‌های 4CIF ،DCIF ،2CIF ،CIF و QCIF انتخاب‌شده تا تصاویر ارسالی به استانداردهای لازم برسد.

Triple Stream

در تریپل استریم یا استریم سه‌گانه شما می‌توان پارامترهای مربوط به کدک تصویری، فریم ریت و بیت ریت تصاویر استریم شده را تغییر دهید. این ویژگی قابلیت شخصی‌سازی تصاویر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قابلیت EIS

قابلیت EIS

یکی دیگر از خصوصیات تمایزدهنده‌ی دوربین‌های مداربسته ،EIS یا لرزش گیر تصویر الکترونیکی  کمک می‌کند تا لرزش در تصاویر ضبط شده به حداقل برسد.

قابلیت HLC 

قابلیت HLC 

قابلیت HLC یا جبران‌کننده نوری (Highlight Compensation) ویژگی‌ای است. که باعث می‌شود تصاویر دریافتی دوربین مداربسته توسط نورهای شدید در تصویر، مانند نور چراغ‌های جلوی خودروها تخریب نشود. یکی از ویژگی‌هایی که کاربران از دوربین‌های خود که در پارکینگ‌ها و ورودی‌ها نصب کرده‌اند انتظار دارند. این است که بتوانند پلاک خودروها را بدون هیچ مشکلی شناسایی کنند. حال اگر نور چراغ‌های جلوی خودرویی مستقیم به لنز دوربین بتابد به خصوص اگر شب باشد کیفیت تصاویر کاهش پیدا می‌کند و پلاک خودرو ناخوانا می‌شود. در این شرایط است که قابلیت HLC به کمک ما می‌آید . و با تنظیم نور نقاطی از صفحه که بیش از حد روشن شده‌اند، به افزایش کیفیت تصویر کمک می‌کند.

قابلیت BLC

BLC یا جبران‌کننده نور پس‌زمینه قابلیتی است که دیگر استفاده چندانی ندارد زیرا WDR نسخه‌ی پیشرفته و کامل‌تر BLC محسوب می‌شود.

اگر شخصی در مقابل یک پنجره پرنور نشسته باشد یا از درب وارد شود، اگر قابلیت BLC فعال نباشد، سوژه ما تاریک و فضای پشت سر او روشن می‌شود. بنابراین در این حالت نمی‌توان چهره شخص را شناسایی کرد. وظیفه BLC تطبیق نور پیش‌زمینه و پس‌زمینه است که باعث می‌شود سوژه‌ی اصلی روشن و قابل‌شناسایی باشد.

قابلیت WDR

WDR  یا Wide Dynamic Range  مشابه فناوری BLC است ولی به‌صورت پیشرفته‌تری طراحی‌شده است و کارایی بالاتری دارد. این ویژگی سبب می‌شود تا مناطق روشن و تاریک عکس ازنظر نوردهی به توازن برسند. مثل دفاتر و فروشگاه‌هایی با پنجره‌های بزرگ این قابلیت به‌کار می‌آید.دوربین‌های مداربسته دارای قابلیت WDR از یک حسگر با دو سنسور تصویر تشکیل شده‌اند. یکی از این سنسورها به‌منظور ثبت عکس با سرعت‌بالا و دیگری به‌منظور ثبت عکس با سرعت استاندارد می‌باشند. که با یکدیگر می‌توانند تصویری با نوردهی یکسان و استاندارد تولید کنند. شیوه کار به این صورت است که تصویر اول با نور معمولی و تصویر دوم توسط سنسور سریع گرفته می‌شود. که دارای نور فراوانی جهت روشن کردن پس‌زمینه‌ی تصویر است. سپس این دو تصویر با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا یک تصویر با نورپردازی درست به‌دست کاربر برسد. این ویژگی به‌طور کامل وابسته به کیفیت سنسور اصلی دوربین است.

قابلیت DWDR 

قابلیت   WDRیکی از خصوصیات تمایزدهنده‌ی دوربین‌های مداربسته است که در دوربین‌های مداربسته نسبتاً گران قیمت استفاده می‌شود. به همین علت سازندگان قابلیتی را توسعه دادند که هزینه کمتری به نسبت WDR دارد. تفاوت اصلی WDR با DWDR در این است که WDR به سنسور تصویر وابستگی دارد. اما DWDR تنها به چیپ DSP تکیه دارد.

DWDR از ویژگی اسکن دوگانه بهره می‌برد که وابستگی به سنسور اصلی دوربین دارد اما DWDR از ویژگی تغییر در پیکسل‌های تصویر استفاده می‌کند. که باعث می‌شود هر پیکسل تصویر بررسی‌شده و نوردهی لازم برای آن محاسبه شود.به‌صورت خلاصه DWDR تصویر را بیش‌ازحد دستکاری می‌کند که باعث می‌شود کیفیت عکس اصلی کاهش‌یافته و تصویر نویزدار و پیکسلی شود. این مورد با توجه به تفاوت قیمتی  DWDRبا WDR، قالب چشم‌پوشی است.

دوربین مداربسته

قابلیت‌های True WDR ، Real WDR و Super WDR

این قابلیت‌ها همگی به قابلیت WDR اشاره دارند و این تغییر اسم‌ها صرفاً به خاطر مباحث بازاریابی و جذب کاربر است.

Bnc

Bnc

bnc یا british naval connector نوعی فیش ارتباطیست که برای اتصال کابل‌های کواسیال استفاده می‌شود. این اتصال‌دهنده‌ها برای کابل‌های کواکسیلی از قبیل rg59، rg58 تا rg179 و rg316 مناسب هستند. بی ان سی‌ها درزمینه متفاوتی ازجمله تجهیزات رادیویی، تلویزیونی، تجهیزات آزمایشگاهی، سیگنال‌های ویدیویی و همچنین برخی شبکه‌های کامپیوتری بکار برده می‌شوند. همچنین این اتصال‌دهنده‌ها فیش‌های متداول برای ارتباط دوربین‌های مداربسته آنالوگ هستند. مانند دیگر اتصال‌دهنده‌ها bnc ها نیز به‌صورت نری و مادگی با یکدیگر متصل می‌شوند شامل یک پین داخلی و یک فک دوار چرخنده می‌باشند. بدنه چرخشی بی ان سی نر در بی ان سی ماده با چرخشی 180 درجه قفل می‌شود. طراحی داخلی bnc ها سبب اتصال قفل شونده و مطمئن شده است.

bnc های موجود در بازار: بی ان سی‌های پیچی، بی ان سی‌های فنری، بی ان سی‌های پرسی و…

برای اتصال بی ان سی‌های پرسی به کابل کواکسیال ابزار پرس بی ان سی نیاز است اما برای بی ان سی‌های پیچی یک پیچ‌گوشتی ریز لازم است. اتصال بی ان سی‌های پرسی مطمئن‌تر می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *