سیستم های امنیتی و حفاظتی

اهمیت محافظت از دوربین های مدار بسته در برابر هک شدن

اهمیت محافظت از دوربین های مدار بسته در برابر هک شدن

با پیشرفت تکنولوژی یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائلی که در زمینه دوربین های مدار بسته میتوان به امنیت سایبری اشاره نمود. در حقیقت همگام با پیشرفت در زمینه سیستم های امنیتی که صورت گرفته است. هکر ها و مهاجمان نیز از شیوه های بسیار هوشمندانه برای انجام این کار (هکر) استفاده می کنند. هر کدام از آنها راهبرد مخصوص به خود را پیاده میکنند. به این صورت که برخی از آنها راهبرد های ساده و برخی دیگر به صورت کاملاً حرفه ای پروتکل امنیتی را دور میزنند. سپس به سهولت به سیستم های نظارت تصویری دسترسی پیدا میکنند.

زمانی که یک مهاجم سیستم و یا دستگاه شما را مورد حمله قرار میدهد به راحتی خواهد توانست به همه ای دوربین های شما دسترسی داشته باشد‌. در این صورت سخت ترین مشکلی که میتواند برای شما رخ دهد این است که تمامی سیستم امنیتی محل کار و یا خانه شما را در اختیار داشته باشد.

از اینرو توصیه ما در نوین نت به شما این است که در گام اول بعد از نصب نسبت به بالا بردن امنیت دوربین های مدار بسته بکار رفته در منازل و محل کار خود اقدام نمایید. از اینرو تا حدودی نسبت به امنیت سیستم خود در برابر هک شدن اطمینان خاطر خواهید داشت. در ادامه تا انتهایی این مطلب با ما همراه باشید. تا به صورت کامل اهمیت محافظت از دوربین های مدار بسته در برابر هک شدن گفتگو نماییم.

جلوگیری از هک دوربین های مدار بسته

به دلیل آنکه دوربین های مدار بسته  به اینترنت متصل می باشد. در این صورت از مهم ترین قابلیت های دوربین مدار بسته را میتوان چنین بیان نمود که این شرایط را برای افراد مهیا میسازد. از راه دور نسبت به نظارت و وارسی محل مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. ولیکن همانگونه که همه ای ما مطلع هستیم هر سیستم و یا دستگاهی که به اینترنت مجهز باشد احتمال هک شدن آن افزایش می یابد. در نتیجه نباید نسبت به این موضوع بی توجه بود چرا که کوچکترین سهل انگاری سبب خواهد شد سیستم شما به راحتی هک گردد.

از اینرو یکی از بزرگترین دغدغه های که صاحبان دوربین های مدار بسته با آن روبرو هستند هک شدن و مورد حمله قرار گرفتن از سوی هکران می باشد. هنگامی که دوربین های مدار بسته به اینترنت متصل هستند زمینه برای هکران به وجود می آید. به این صورت که تمامی تصاویر و داده های دوربین و سیستم های ثبت کننده DVR و NVR در اختیار بگیرند. در نتیجه چه بسا تمامی تصاویر و اطلاعات حیاتی شما از دسترس خارج شده و امکان بازگردانی آن وجود نداشته باشد. در ادامه برخی از شیوه های که شما میتوانید به وسیله آن نسبت به افزایش امنیت دوربین های مدار بسته خود اقدام کنید را بیان خواهیم کرد.

به منظور ممانعت از هک شدن دوربین های مدار بسته پورت های پیش فرض را تغییر دهید

همه ای دوربین های مدار بسته بستر شبکه و یا IP به منظور منتقل نمودن داده ها و سیگنال ها از یک پورت اختصاصی بهره میبرند. دستگاه های همچون DVR و NVR به کمک پورت های اختصاصی این امکان را برای کاربران به وجود می آورند که از راه دور به وسیله بکارگیری لپ تاپ و موبایل به تصویر های دوربین مدار بسته نظارت داشته باشند. به دلیل آنکه هر کمپانی که در زمینه تولید دوربین های مدار بسته فعالیت میکنند.  از یک پورت اختصاصی برخوردار میباشند در حقیقت یک پورت مخصوص به خود را استفاده می نمایند.

پس از آنکه شما دستگاه مورد نظر خود را خریداری کردید در این صورت اولین گامی که بایستی انجام دهید تغییر پورت دوربین مدار بسته و دستگاه ضبط میباشد. در این صورت احتمال هک شدن را کاهش خواهید داد. برای مثال در اکثر دوربین های مدار بسته پورت به معمولاً۸۰۰ تعیین شده است. از اینرو اولین کاری که مهاجمان انجام میدهند این است که این پورت را امتحان میکنند. در این صورت چنانچه که شما پورت خود را تغییر نداده باشید سیستم شما هک خواهد شد.

به منظور فوروارد نمودن پورت ها به هیچ وجه شیوه های DMZ و  UpnP   را بکار نبرید

شما برای آنکه این امکان را داشته باشید تصاویر دوربین های مدار بسته خود را در حالت زنده بر روی موبایل و یا سیستم خود در اختیار داشته باشید. بایستی  شیوه های فوروارد نمودن پورت ها را بکار ببرید. راهبرد های متعددی به منظور انجام این کار وجود دارد. ولیکن پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان  شیوه NVR و DMZ  را بکار نبرید. چرا که از امنیت پایینی برخوردار میباشند‌‌‌.

سیستم عامل یا Firmware دستگاه ضبط کننده تصاویر را آپدیت نمایید

به منظور آنکه همواره امنیت دوربین های مداربسته خود را در بالاترین سطح قرار دهید. برای انجام این کار بایستی سیستم عامل و یا Firmware دستگاه های DVR و NVR خود را آپدیت نمایید. چرا که کمپانی های ارائه دهنده سیستم عامل تمامی مشکلات و نواقص را برطرف نموده در نتیجه شاهد کارایی بهتر آن خواهید بود. شما این امکان را دارید بروزترین ورژن Firmware  را در وب سایت تولید کننده سیستم خود پیدا نمایید. علاوه بر این مورد شما بایستی نرم افزار های موجود در گوشی و یا لپ تاپ خود را که به وسیله آن تصاویر را مشاهده میکنید آپدیت نمایید.

فعال سازی رمزنگاری اطلاعات

چنانچه که در بخش تنظیمات دستگاه ضبط کننده و با مودم شما دکمه Encryption یا اینکه رمزنگاری داده های ارسالی قرار دارد. بایستی آن را فعال نمایید. در این صورت مهاجمان و هکر ها نخواهند توانست  داده ها و عکس های سیستم نظارتی شما را در اختیار بگیرند. علاوه بر این شما این امکان را دارید در شبکه های وای فای خود گزینه WPA2 Encryption را فعال نمایید. این گزینه به معنای دسترسی حفاظت شده میباشد با انجام این کار امنیت سیستم خود را افزایش خواهید داد.

کلام پایانی

در این مطلب از نوین نت ما تلاش خود را نمودیم تا به صورت مفید و موثر در رابطه با اهمیت محافظت از دوربین های مدار بسته و شیوه های افزایش امنیت دوربین های مدار بسته در برابر هک شدن را برای شما مطرح نماییم. با بکارگیری این نکات خواهید توانست نسبت به امنیت دوربین های مدار بسته اقدام نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *