دسته‌بندی نشده, شبکه کامپیوتری

اهمیت شبکه های کامپیوتری

اهمیت شبکه های کامپیوتری  

اهمیت شبکه های کامپیوتری را بهتر است، با تعریف شبكه کامپیوتری و انواع شبکه های کامپیوتری آغاز کنیم : مجموعه‎ ای از كامپیوترها، نرم‎ افزار و سخت ‎افزارهای متصل به هم است كه باعث می شود كاربران بتوانند با یكدیگر كار كنند.

انواع شبکه های کامپیوتری

 از نظر پیکر بندی و دستیابی به اطلاعات به دو قسمت تقسیم می شوند:

1-        client / server  سرویس ‎دهنده / سرویس ‎گیرنده.

2-        peer-to-peer همتا (یكسان).

در شبكه client/server یك یا چند كامپیوتر بعنوان سرویس ‎دهنده (سِرور) برای اشتراك فایل ها، منابع و برنامه‎ ها وجود دارد.

در مدل peer-to-peer هر كاربری میتواند فایل ها را با دیگر كاربران بدون نیاز به یك سِرور مركزی و خاص، به اشتراك بگذارد.

اهمیت شبکه های کامپیوتری

 اهمیت و مزایای شبکه کامپیوتری:

  • استفاده از منابع مشترك

اهمیت یک شبکه کامپیوتری که می تواند خیلی مهم باشد. اشتراک گذاری و دسترسی از راه دور به اطلاعات و منابع فایل های مورد نیاز است. به طور مثال شخصی که در دفترکاری بایگانی وابسته به شرکت کار می کند. به راحتی می‌تواند به پرونده یا فایل های موجود در ایستگاه کاری دیگر مربوط به همان شرکت دست پیدا کند.

  • حذف محدودیت های جغرافیای

اهمیت شبکه کامپیوتری مرز جغرافیایی را از بین میبرد به طور مثال کارمندان و مدیران مجبور نیستند که هر لحظه در دفتر کار باشند، آنها می توانند تاثیر خود را از راه دور نیز بر روی کارهای شرکت بگذارند و از راه دور در دفتر مرکزی کار کنند. دسترسی به پردازش ها و اطلاعات دیگر به یک موقعیت جغرافیایی خاص وابسته نیست.

از معمول ترین شبكه ‎ها، شبكه محلی  Local Area Network (LAN) است.

در شبكه Lan كامپیوترهای یك محل یا ناحیه در حد یك ساختمان، اداره یا خانه بهم متصل میشوند.

  • تبادل سريعتر و دقيق تر اطلاعات

اهمیت شبکه کامپیوتری در تبادل اطلاعت در چند ثانیه بدون طی مسافت اتفاق می افتد با توزیع مناسب فعالیت های شبکه بین چندین سرویس دهنده، کارآیی شبکه به طرز وافری افزایش خواهد یافت. اطلاعات به روز شده را به راحتی به اشتراک گذاشته می شود و کارایی و ایده های بیشتری ایجاد می شود.

  • صرفه جويي در هزينه ها

اهمیت شبکه کامپیوتری صرفه جويي در هزينه ها است. به عنوان مثال در شرکتی که چندین اتاق و تعدادی کارمند که هرکدام یک دستگاه کامپیوتر دارد در صورتی که بخواهند به طور همزمان از منابع استفاده کنند فقط احتیاج به یک مودم و یک چاپگردارند .

  • افزایش امنیت

اهمیت شبکه برای افزایش امنیت مهمترین مسئله برای سازمان ها می باشد. اگراطلاعات ذخیره شده درسازمان ها از بین بروند یا دزدیده شوند ضرر هنگفتی به این شرکت ها زده خواهد شد. سرور مرکزی قابل اعتماد است .اگر یک کامپیوتر شخصی اطلاعات را از دست بدهد ، با استفاده ازکامپیوتر دیگری می توان به داده مشابه ی دسترسی داشت.

مسئولین شرکت ها همواره از این موضوع ترس داشتند که یک اشتباه یا یک هکر و گاها یک حادثه طبیعی می تواند تمامی اطلاعات یک شرکت بزرگ را از بین ببرد. داده هایی که به صورت محلی در کامپیوترهای اداری ذخیره می شوند در برابر از بین رفتن و یا خرابی آسیب پذیر هستند اما داده هایی که به کمک رایانش ابری ذخیره می شوند این مورد را کاملا به شما تضمین می کنند.

اهمیت و معرفی شبکه (Workgruop) و(Domain

بعد از توضیح در مورد اهمیت شبکه های کامپیوتری پیشنهاد می شود به مزایا و محدودیت های شبکه        Workgruop  برای استفاده در سازمان های بزرگ به معرفی و بیان مزایای شبکه Domain  می بپردازیم.

مزایای شبکه Workgroup :

  • هزینه راه اندازی و نگهداری پایین تر
  • سرعت بیشتر در راه اندازی
  • عدم نیاز به یک کامپیوتر مجزار به عنوان سرور

محدودیت های شبکه  Workgroup

  • به علت عدم مدیریت یکپارچه برای محیط هایی با 20 رایانه یا کمتر مناسب است.
  • هر رایانه در شبکه هم به عنوان سرویس دهنده و هم به عنوان سرویس گیرنده ایفای نقش می کند.
  • برای ورود به هر رایانه باید حساب کاربری از همان رایانه را داشته باشید.
  • امنیت اطلاعات به صورت محلی و روی همان رایانه ارائه میشود.

مزایای شبکه  Domain

  • برای مدیریت هر تعداد رایانه مناسب هستند.
  • رایانه های عضو یک Domain به یک سرویس دهنده متصل شده و براساس مجوزها به منابع دسترسی دارند.
  • برای ورود به هر رایانه نیاز به داشتن یک حساب کاربری از همان رایانه نیست.
  • امنیت اطلاعات به صورت یکپارچه و از طریق رایانه سرور ارائه میشود.

 

برتری شبکه   (Domain) نسبت به شبکه (Workgruop)

با توضیح محدودیت های شبکه  (Workgruop) متوجه اهمیت شبکه (Domain) شده ایم. برای توضیح این موضوع به یک مثال برای درک بهتر اهمیت Domain می پردازیم مثلا در یک سازمان مانند آموزش و پرورش که دارای بخش های مدیریت، دبیرخانه، بایگانی، منابع انسانی، حسابداری، انبار، گروههای آموزشی، تعاون، حراست و… که دارای تعداد زیادی رایانه در هر بخش است به طور مثال با چالشهای زیر روبه رو است:

– هر بخش دارای یک سری منابع برای اعضای آن بخش است و نیاز به حفاظت از اطلاعات در برابر دسترسی غیرمجاز دارد.

– نیاز به حفظ و نگهداری اطلاعات کاربران از جمله نام و نام خانوادگی، شناسه کاربری، آدرس، تلفن و… بهصورت یکپارچه است.

– ورود کاربران عادی به جز ساعات اداری به سیستم ممنوع است.

– کاربران هر بخش باید به صورت گروهی برخی مجوزها مانند استفاده از یک چاپگر خاص، دسترسی به یک برنامه خاص و… را دریافت کنند.

با شبکه Domain این مسائل حل می شوند زیرا شبکه Domain  یک بخش بندی منطقی از رایانه های شبکه برای مدیریت متمرکز است (DC) که توسط حداقل یک سرور تعیین شده به عنوان یک کنترل کننده دامنه میزبانی می شود. به اولین دامنه ایجاد شده Domain Root  میگویند و به منظور سهولت در مدیریت هر Domain میتوان آنها را به بخش های کوچکتر به نام  Domain Sub یا Domain Child تقسیم کرد. به مجموع چندین Domain با  ساختار درختی Tree Domain ،یک Forest (جنگل) می گویند.

هر Domain دارای یک بانک اطلاعاتی مرکزی به نام AD  Directory Active جهت ذخیره سازی اطلاعات امنیتی، منابع سخت افزاری، نرم افزاری و انسانی متصل به یک شبکه است. کاربران، رایانه ها و برنامه های کاربردی در سراسر شبکه می توانند از این بانک اطلاعاتی جهت اهداف مختلف، از جمله احراز هویت کاربر، ذخیره سازی داده ها، جستجوی اطلاعات و… استفاده کنند. به منابع شبکه مانند کاربران و رایانه ها شیء Object میگویند که درون پوشه هایی به نام container نگهداری میشوند و میتوان آنها را در قالب واحدهای سازمانی OU با مجوزهای مختلف مدیریت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *