سیستم های امنیتی و حفاظتی

انواع سنسور دوربین مداربسته

انواع سنسور دوربین مداربسته

انواع سنسور دوربین مداربسته


انواع سنسور دوربین مداربسته و دوربین مداربسته دام، اسپید دام ، جعبه ای، بولت:

دوربین های مدار بسته به 4 صورت دام، اسپید دام ، جعبه ای و بولت موجود است. مزیت استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه دام پوشش گسترده تر محیط است. درحالی‌که در دوربین مداربسته باکس ا قادر به پوشش تمام زوایا نیست. و همین مورد سبب می شود از این نقاط کور در جهت اهداف خراب کارانه استفاده شود. برای جبران مشکل زاویه دوربین های باکس، امکان تعویض لنز و تغییر زاویه دید و انواع سنسور دوربین مداربسته را برای کاربران فراهم کرده اند.

دوربین های مداربسته بولت

دوربین‌هایی استوانه ای هستند که دارای تنوع زیاد هستند. مزیت این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین های دام در این است که دوربین بولت از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. و در مناطق مختلفی از جمله روی سقف و دیوار قابل نصب است.

دوربین دام

با هدف پوشش فضاهای وسیع طراحی شده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که امروزه دوربین های تولید شده ترکیبی از موارد مختلف هستند. و بهتر از قبل می توانند تمامی نیازهای کاربران را پوشش دهند.

دوربین اسپید دام

همان دوربین مدار بسته دام است با این تفاوت که قابلیت PTZ یا متحرک بودن را دارا می‌باشد. دوربین مداربسته اسپیددام با توجه به ویژگی جابجایی در محورهای افقی و عمودی، فضای بسیار وسیعی را می‌تواند پوشش دهد.

دوربین مداربسته جعبه ای

اکثر دوربین‌های مداربسته ، از لحاظ تکنولوژی ساخت سنسور به دو گروه CMOS و CCD تقسیم می‌شوند. که همین دو گروه نیز با توجه به شرکت سازنده و تکنولوژی استفاده‌شده به چند گروه تقسیم می‌شوند. به لحاظ زمان عرضه نیز ابتدا سنسور CCD و سپس به فاصله کوتاهی سنسور CMOS پا به عرصه گذاشت. از نظر کیفیت CCD تا سال‌ها پیشتاز بوده ولی با پیشرفت‌هایی که حاصل شد CMOS توانست عمده سهم بازار را از آن خود کند. اکنون 90 درصد سهم بازار دوربین‌های تصویربرداری را به خود اختصاص داده است.

انواع سنسور دوربین مداربسته چیست ؟

قلب هر دوربین دیجیتال سنسور تصویر آن است. سنسور تصویر، قطعه‌ای است که نور را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند. از طریق این سنسور است که دوربین شما تصویر را به‌صورت دیجیتالی ذخیره می‌کند. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع‌شده از اشیا بر روی سطح سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.در حال حاضر سه نوع تکنولوژی بخش عمده سنسورهای تولیدشده برای دوربین‌های دیجیتال را در برمی‌گیرد.

 سنسورهای سیماس یا نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل (CMOS)

 سنسورهای سی‌سی‌دی یا دستگاه جفت‌کننده بار (CCD)

 سنسورهای Foveon

تفاوتهاي سنسور هاي CCD و CMOS

تفاوت این سنسورها این است که در سنسورهای CCD، همه ی پیکسل‌های روی سنسور دوربین، نور دریافتی را به لبهٔ تراشه می‌رساند تا از آنجا منتقل شود. اما در سنسورهای CMOS، تک‌تک پیکسل‌ها خودشان کار انتقال را انجام می‌دهند. سنسور CMOS نسبت به سنسورهای CCD در خواندن تصویر سریعتر عمل می‌کند. ساخت این سنسورها راحت‌تر و هزینه ساخت آن هم کمتر است. یکی از علت‌هایی که باعث کاهش قیمت دوربین‌های دیجیتال شده، استفاده از سنسورهای CMOS است. این سنسورها ابتدا در دوربین‌های دیجیتالی ارزان‌قیمت استفاده می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دقت آنها، اکنون از این سنسور در دوربین‌های پیشرفته و گران‌قیمت هم استفاده می‌شود.

این نوع سنسور دوربین نیاز به قطعات کمتری در کنار خود دارد و برق و شارژ کمتری هم مصرف می‌کند.سنسور CCD دارای حساسیت بیشتری در نور کم است و باعث می‌شود تصاویر بهتری در نور کم تولید کند. هنگام استفاده از این سنسورها اگر منبع نور یا جسمی نورانی، مثل چراغ یا نور خورشید داخل کادر باشد، احتمال دارد که در بالا و پایین سوژه خط‌های عمودی ایجاد شود.

البته در نوع خاصی از سنسورهای CCD این ایراد برطرف شده است. با اینکه هزینه ساخت سنسور CMOS از CCD کمتر است اما این اختلاف هزینه تأثیر زیادی در قیمت کلی دوربین ندارد، اما از نوع سنسور مهم‌تر، اندازه سنسور دوربین است.هرچه سطح سنسور بزرگ‌تر باشد، کیفیت تصویر هم بهترخواهد شد. اندازه سنسور در بیشتر دوربین‌های کامپکت موجود در بازار، مستطیلی با ابعاد حدود ۴ در ۴ میلی‌متر است و در بعضی دوربین‌ها به ۶ در ۴ میلی‌متر و یا بزرگترهم می‌رسد.

تفاوتهاي سنسورهاي CCD و CMOS

ساختار بدنه دوربین‌ها:

 ازنظر ساختار بدنه  برخی دوربین‌ها دارای بدنه فلزی بوده و تا حدودی ضدضربه هستند که به آن‌ها وندال پروف یا دوربین مدار بسته دام نیز گفته می‌شود. همچنین برای جلوگیری از نفوذ آب، گرد و غبار و حتی محافظت در مقابل ضربات عمدی و خرابکارانه به این دوربین‌ها، آن‌ها را درون محفظه‌های مخصوصی قرار می‌دهند که به آن هاوزینگ گفته می‌شود. این نوع دوربین‌ها بیشتر در مکان‌های باز یا شلوغ و کلاً جاهایی که احتمال صدمه دیدن آن‌ها وجود دارد مورداستفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های مداربسته اسپید دام معمولی که با بدنه پلاستیکی هستند نیز بیشتر در فضاهای داخلی مثل منازل، دفاتر و ادارات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *