شبکه کامپیوتری

راهکار اجرای شبکه کامپیوتری

راهکار اجرای شبکه کامپیوتری

تعریف، فواید و راهکار اجرای شبکه کامپیوتری در عصر جدید وبا پیشرفت روز افزون صنعت اینترنت و کامپیوتر ما باید توانایی استفاده از این پدیده را داشته باشیم الخصوص  برای امورات اداری و اجتماعی  و حتی آموزش برای دانشجویان ، دانش آموزان و کودکان به این یادگیری احتیاج داریم و به زبان آسانتر  یادگیری آن از ضروریات زندگی می باشد. در اینجا به شما آموزش خواهیم داد که روش کار شبکه کردن چندان مشکل نیست و می توان، با کمی تلاش و دانش این کار را انجام داد. بعد از این مقدمه به  تعریف شبکه و فواید شبکه کردن رایانه ها یا همان کامپیوترمی پردازیم

تعریف شبکه : به طور کلی وصل کردن دو کامپیوتر به هم، یا وصل کردن چندین کامپیوتر به هم را، شبکه کردن می گویند. به زبان ساده تر شبکه کردن چند کامپیوتر به هم باعث می شود ارتباط و تعامل ما بین سیستم های موجود در یک شرکت یا گروه به راحتی انجام شود.

فواید شبکه کردن چند کامپیوتری

برای سهولت کار در هر حیطه ی کاری بخصوص در قرن تکنولوژی مجازی لازم است بدانیم که برای رسیدن به هدف محتاج کار زیاد با کمترین آسیب هستیم به همین خاطر شبکه کردن رایانه ها یا همان کامپیوتر امروزه خیلی طرفدار دارد.

در اینجا به برخی از فواید شبکه کردن رایانه ها میپردازیم.

  1. افزایش ارتباط و دسترسی به اطلاعات با زمان کم

تا قبل از توسعه تکنولوژی برای تبادل اطلاعات کامپیوترها راه های زیادی  وجود داشت مانند  استفاده از فلش و سی دی …

اجرای شبکه

اما امروزه در محل کار  اگرقصد شر کردن اطلاعات از رایانه ای به رایانه ی دیگر را دارید، استفاده از سی دی و فلش کمی دشوار ودردسرساز خواهد بود. ولی با پیکر بندی شبکه روند تبادل اطلاعات سرعت بیشتری خواهد گرفت و این کار با خونسردی و آرامش بهتری در محل کار صورت خواهد گرفت در روانشناسی سازمانی و صنعتی  زمانی  کار بهتر انجام می شود که بازده کار بالاتر و آسیب روانی کمتر در محیط کار وجود داشته باشد

  • دسترسی به منابع اطلاعات به شکل راحت‌تر

بعضی از شرکت ها به علت فاصله مکانی لازم است که با هم در ارتباط باشند این چنین شرکت‌های بزرگ که منابع اطلاعاتی بسیاری تولید می‌کنند نیاز دارند تا این منابع به سادگی همرسان شود. آموزش کارکنان این شرکت ها و آشنا کردن آنها با شبکه کردن چند کامپیوتر برای رد و بدل کردن اطلاعات   می‌تواند کمک بزرگی به همرسان و همزمان کردن منابع اطلاعاتی این شرکت ها باشد.

  • سازگار و انعطاف‌پذیر بودن در اشتراک گذاری و سرعت

این پدیده ی قرن یکی از تکنولوژی‌های بسیار سازگار تلقی می‌شود. هر فردی در هر مکان می تواند بدون دردسر فایل‌های خود و دیگران را به اشتراک بگذارد وبه روز رسانی کند و حتی بر روی سرعت سیستم‌های یکدیگر نیز تاثیر بگذارد. به سادگی می‌توانید این اتصال را انجام دهد و هرزمان که اراده کند می‌تواند این اتصال را قطع کند. مثلا در موسسه ی کودکان استثنایی ، کودکانی وجود دارند که سریع خسته میشوند و از سیستم خارج میشوند بدون لطمه زدن به کار کودکان دیگر.

  • مقرون به صرف بودن‌

در هر جای دنیا انسان به دنبال کم هزینه کردن احتیاجات روزمره میباشد. شبکه کردن چند کامپیوتر به یکدیگر معمولا کار پر هزینه ای محسوب نمی‌شود. معمولا به یک مودم یا کابل LAN برای وصل کردن سیستم‌ها به یکدیگر و همرسان کردن فایل‌ها و اطلاعات نیاز داریم..

  • صرفه‌جویی در فضای رایانه

هر رایانه یا کامپیوتری حافظه و حجم ذخیره شده ی مشخصی دارد 

اگر چند رایانه را به یکدیگر وصل کنیم و فایل‌ها و اطلاعات را میان آن‌ها به اشتراک بگذاریم مسلما در فضای کامپیوتر‌ها صرفه‌جویی بسیاری صورت می‌گیرد و اطلاعات غیر ضروری حذف می شود.

برای شبکه کردن چند کامپیوتر به وسایل زیر نیاز داریم

تجهیزات شبکه به دو نوع اکتیو و پسیو تقسیم می شوند. تجهیزات اکتیو عبارتند از:کارت شبکه،مودم،روتر،سوئیچ شبکه،مبدل فیبر نوری و …

متداولترین راهکار اجرای شبکه کامپیوتری

طبق پژوهش های کارشناسی شده بهترین روش شبکه کردن کامپیوتر استفاده از تکنولوژی   LAN  و کابل های اتصالی است. برای استفاده از کابل های اینترنت به ترتیب زیر عمل کنید:

بخشی به نام Workgroup را در هر دو کامپیوتر یکسان کنید.

این کار را از طریق مسیر Control Panel\All Control Panel Items\System انجام دهید.

سپس Change settings را بیابید و نام مورد علاقه خود را برای Workgroup در هر دو کامپیوتر وارد نمایید.

دقت کنید که Computer Name های هر دو کامپیوتر باید متفاوت باشند و تنها  Workgroupها هستند که یکسان اند.

پس از یکی کردن نام  Workgroupها سیستم را ریستارت کرده و کابل شبکه را وصل کنید.

آی‌ پی‌های کامپیوترها باید تنظیم شوند تا شبکه کردن کامپیوتر به اتمام برسد.

جهت انجام این کار وارد کنترل پنل شوید و Network&Sharing را انتخاب کنید و سپس بر روی Local Area Connection  کلیک کنید.

گزینه Properties را برگزینید و به Internet Protocol Ver4 وارد شوید و مجددا Properties را انتخاب کنید.

سپس IP Address را به دو حالت نسبتا مشابه تنظیم کنید. برای مثال در کامپیوتر اول IP را 192.168.1.1 و

در کامپیوتر بعدی 192.168.1.2 وارد کنید تا فرآیند شبکه شدن کامپیوترها به اتمام برسد.

آسانترین روش شبکه کردن از طریق ارتباطات بی سیم

شبکه کردن کامپیوتر در هر موقعیت مکانی و محیطی متفاوت است. اما همواره اتصالات بی سیم در میان سایر راه های ارتباطی نقش بهتری دارد.

برای ایجاد شبکه با استفاده از شبکه کردن کامپیوتر به وسیله وای فای و مودم وایرلس باید مراحل زیر را طی کنید:

قبل از گفتن این موارد برای این کار به یک کارت شبکه  وای‌فای  نیاز می باشد. کارت شبکه وای‌فای برای کامپیوترها  ممکن است  قدیمی باشد. بعضی از کارت شبکه‌های کامپیوتر‌های رومیزی به شکل داخلی و بر روی مادربورد نصب می‌شوند.

در مرحله اول باید به مودم مورد نظر متصل شوید.به قسمت wifi نمایان شده در رایانه ها بروید، نام مودم را انتخاب کنید و گزینه Connect را بزنید.

در این مرحله مانند بخش قبل Workgroup را در هر رایانه به یک اسم واحد تغییر دهید.

سپس از مسیر Control Panel\System and Security\Windows Firewall  فایروال  سیستم ها را خاموش کنید و به سادگی از اشتراک رایانه های مربوطه استفاده کنید.

شبکه کردن کامپیوتر با استفاده از بلوتوث

خیلی از کامپیوترهای قدیمی قابلیت استفاده از بلوتوث را ندارند. استفاده از بلوثوت  برای تبادل اطلاعات معمولا زمانی جواب می دهد که دو دستگاه کامپیوتر در فاصله نزدیکی از هم قرار داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *