شبکه کامپیوتری

انواع خدمات شبکه

انواع خدمات شبکه

خدمات شبکه:

خدمات شبکه قابلیتی است که  عملکرد شبکه را تسهیل می کند. به مجموعه فعالیت‌ها و خدماتی که منجر به استفاده و بهره‌برداری، نصب و راه‌اندازی، رفع عیب و مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعت و شبکه‌ی یک مجموعه می‌شود، خدمات شبکه گفته می‌شود. 

شبکه عبارتند از:

مجازی سازی

نصب و راه اندازی سرور و کلاینت‌های مجاز

امنیت شبکه

طراحی و اجرا انواع راه حل‌های امنیتی

خدمات راه اندازی شبکه

نصب و پیکربندی انواع تجهیزات شبکه

خدمات مایکروسافت

راه اندازی انواع سرویس‌های مایکروسافت

خدمات سرور

پشتیبانی سرویس‌ها ، سرورها و کلاینت‌های شبکه

خدمات پسیو

طراحی و اجرا خدمات پسیو دفاتر و دیتاسنتر‌ها

اصطلاح خدمات شبکه برای توصیف طیف گسترده‌ای از نرم افزارها و ابزارهای اتصال استفاده می‌شود. که توسط یک گروه مرکزی مدیریت می‌شوند. و در رایانه‌های شبکه توزیع می‌شوند. محیط رایانه‌ای شبکه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که چندین رایانه به یکدیگر یا یک سرور مرکزی متصل شده باشند. رایانه‌ها از یک مکان مرکزی می‌توانند به پرونده‌ها و برنامه‌های کاربردی مشترک دسترسی داشته باشند.  برای این نوع محیط مزایای مختلفی  وجود دارد. از افزایش کنترل کیفیت گرفته تا عملکرد و مدیریت مسائل.

امروزه شبکه‌های کامپیوتری در تمامی حوزه‌های مربوط به کسب‌وکار و سازمان‌های خصوصی و دولتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل استفاده از خدمات شبکه و کامپیوتر، در سازمانها و نهادها ضروری میباشد و یکی از مهمترین نیازهای کسب‌وکارهای امروزی محسوب می‌شود.

چهار نوع خدمات شبکه وجود دارد:

مدیریت کاربر، چاپ، ایمیل و مدیریت سیستم.

در یک محیط شبکه‌ای، دسک تاپ‌ها به‌عنوان رایانه‌های مشتری یا ایستگاه‌های کاری شناخته می‌شوند. سرورها معمولاً در یک اتاق کنترل‌شده با درجه حرارت خاص ذخیره می‌شوند که معمولاً ازنظر فیزیکی در یک ساختمان یا فضای مجزا از کاربران ایستگاه کاری واقع‌شده است. در داخل شبکه انتقال داده‌ها از طریق کابل‌های شبکه فراهم می‌شود. این کابل‌ها عموماً پس‌ازاینکه از طریق سرور مرکزی هدایت می‌شوند، امکان دسترسی به اینترنت را نیز فراهم می‌کنند .

مدیریت کاربر:

مدیریت کاربر طیف وسیعی از انواع خدمات شبکه است، از ایجاد نام کاربر، رمز عبور و امتیازات و دسترسی را شامل می‌شود. به‌عنوان، که یک کارمند جدید به یک بخش اضافه می‌شود، مدیر شبکه باید یک حساب جدید برای دسترسی این شخص به خدمات شبکه ایجاد کند. دسترسی به برنامه‌ها، پرونده‌ها، سرویس‌ها و ابزارهایی که این شخص برای تکمیل کار خود به آنها احتیاج دارد، باید توسط سرپرست سیستم فراهم شود.

ایمیل:

ایمیل

ایمیل ابزاری با بهره‌وری گسترده است که نیاز به اتصال به اینترنت دارد. علاوه بر این، بسیاری از سازمان‌ها خط مشی پیرامون نرم افزار ایمیل، حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی پرونده‌های قابل‌انتقال را دارند. اکثر سازمان‌ها آدرس ایمیل مخصوص شرکت را در اختیار کارکنان قرار می‌دهند که این کار نیاز به ایجاد یک سرور ایمیل دارد.

چاپ:

چاپ یکی از انواع خدمات اصلی شبکه است که در هر سازمانی موردنیاز است. به‌جای چاپگرهای جداگانه روی هر میز، همه کاربران می‌توانند کارهای چاپ را به یک واحد مرکزی ارسال کنند. این واحد معمولاً یک چاپگر، اسکنر و دستگاه کپی چندمنظوره است. برای ارائه این نوع خدمات شبکه، بسیاری از شرکت‌ها، نرم‌افزار ویژه‌ی مدیریت چاپگر را برای کنترل جریان اسناد و محافظت از اسناد محرمانه اجرا و استفاده می‌کنند.

مدیریت سیستم:

مدیریت سیستم، توانایی کنترل همه ایستگاه‌های کاری از یک مکان مرکزی می‌باشد. سرپرست اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری جدید، به روز رسانی سیستم‌عامل‌ها و حفظ نسخه‌های مشابه  نرم‌افزارها در همه ایستگاه‌های کاری است. بسیاری از شرکت‌ها ایستگاه‌های کاری را قفل و رمزگذاری می‌کنند، به همین دلیل فقط مدیر سیستم می‌تواند نرم‌افزار جدید اضافه کند یا برنامه‌های جدیدی را اجرا کند. این امر کیفیت کلی شبکه را افزایش می‌دهد و مدت‌زمان کارکنان را برای صرف تعمیر و نگهداری کامپیوتر را کاهش می‌دهد.

استفاده از انواع خدمات شبکه و راه‌اندازی آن باعث بالا بردن سطح اطمینان کاربران می‌شود. به علت این‌که منابع و اطلاعات مجموعه چند رایانه تحت شبکه موجود است و در صورت خرابی یکی از رایانه‌ها، اطلاعات و منابع از طریق سایر سیستم‌ها انتقال داده می‌شود، دیگرنگرانی از دست رفتن اطلاعات وجود نخواهد داشت.

از دو کامپیوتر برای ساده‌ترین شبکه استفاده می‌شود که به وسیله‌ی سیم‌هایی  به هم متصل می‌شوند و به کاربر این اجازه را می‌دهند که بتوانید از منابع مشترک هم استفاده کنند. با راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری،  برای انتقال مطالب بین دو کامپیوتر  نیازی به استفاده از فلش نیست، و باوجود چنین گزینه‌ای با مشکلی کم‌حجمی مواجه نخواهید بود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *